Gå till innehåll

mp4-fil ger ryckiga rörelser.


Jan Gissberg

Recommended Posts

Jag redigerar AVCHD-filer (mts-format) i Premiere Elements 13 på en Windowsdator. Skapar en färdigklippt film i mp4-format H264 1920x1080p 25b/s. Rörelser blir ryckiga. Väljer jag istället m2t-format H264 1920x1080i 25b/s blir inga ryck utan som original mts-filerna. Men nu kan jag inte se den på macdator för den stöder inte formatet utan vill ha mp4-filer. Hur löser jag detta? Det finns inga andra alternativ än dessa två att välja om jag vill ha 1920x1080-upplösning. "p" eller "i" går inte att välja utan det är "i "för m2t-alternativet och "p" för mp4-alternativet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du spelar upp den ryckiga MP4 filen i Premiere - rycker det där också? Tänk på att progressivt material i 25p alltid ser lite hackigt ut i jämförelse med interlaced som ju i princip blir 50 (del)bilder i sekunden. VLC på Mac borde kunna spela m2t-filen.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag provade med VLC samt en del andra spelare men det blir hackigt. Inte ens originalfilen .mts går att spela upp på Mac utan att den blir hackigt med Quicktime, VLC mm. Nog borde det finnas spelare till Mac som kan ta interlacad film tycker jag.

Problemet är att jag ville kunna se semesterfilmerna på stora TVn via AppleTV och AppleTV kan bara spela upp filmer i mp4-formatet. Går detta inte att lösa får jag införskaffa en liten PC och placera vid TVn istället. Känns irriterande bara, då jag nyss även köpte en minimac för samma ändamål då AppleTV inte klarade sända högupplösta semesterfilmer från min iMac.

 

Jag har inte provat importera mp4-filen till Premiere men den hackar i rörelser i Windows Mediaplayer vilket inte original och m2t-filen gör. Men som du säger så ska progressivt material se hackigt ut, så ser ju analog film ut på bio.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...