Gå till innehåll

Grafikkort rekommendation Premiere Pro


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Filmar vanlig full hd med Pana Ag-AF101 och klipper i Premiere Pro CC. Har en ett par år gammal dator som jag tänkte hotta upp lite. Trött på att klippa film i laptop nu.. :) Vet att den äldre datorn pallar men den är naturligtvis ingen blixt jämfört med en helt ny. Det sitter en I5 2500K SSD och rejält+rejält med lagring. Grafikkortet är dessvärre ganska utdaterat och får nog även stoppa i lite mer ram. 32 bör räcka bra för vad jag pysslar med skulle jag tro? Frågan är då vilket grafikkort någon vänlig själ här kan rekommendera. Adobes lista är ju lång som en följetong och jag har ingen direkt koll på sånt.

Vilket kort skulle kunna vara vettigt till den här datorn? Vill ev kunna ha två skärmar kopplade. Vad jag förstår så är det väl Nvidia som passar bäst? Så billigt som möjligt såklart fast bra/helt ok grejer! Max 2000:- helst mindre.

 

Tacksam för alla tips/Vänligen Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett gtx960 och det stånkar och stönar ganska rejält vid 4k redigering även MP4 men det funkar. Realtime playback funkar inte helt smärtfritt kort sagt. Men som sägs i inlägget ovan kolla så nätagget räcker. Är det inte möjligt med fyra skärmar på många 960 kort jag tycker mig minnas det när jag kollade runt efter mitt för nåt år sedan.

 

 

Processorn kanske kunde vara bra att uppgradera till den tidens i7, kolla chipset och sånt först bara så du får rätt. Har du tur och har ett moderkort som fixar xeon processorer så kanske det finns en beggad sån till ett bra pris. Har kass koll på prisutvecklingen på den tidens xeon men när det gäller äldre versioner så finns dom ofta till ett väldigt bra pris jämfört med beggade av konsument versionerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmar vanlig full hd med Pana Ag-AF101 och klipper i Premiere Pro CC.

 

Jag har ett gtx960 och det stånkar och stönar ganska rejält vid 4k redigering även MP4 men det funkar.

 

Min poäng? Förutom att ägna mig åt min favoritsysselsättning; att fortsätta poängtera att Aettan inte verkar läsa frågorna han svarar på.

- Så kommer ett GTX 960 med 4 gb vram och en i5:a duga alldeles utmärkt för att klippa material från en AF101.

 

Jag skaffade själv nämnda Asus 960-kort för ca. en månad sen och det presterar bra, men inte exceptionellt. Däremot klarar ju min gamla imac, med 512 MB vram, i5 2400s (från samma generation som din) och 12 gb ram, att klippa det allra mesta utan större problem. Iom. att jag helt bytte dator, och alltså inte bara grafikkort, så kan jag säga att klivet från HD6750M-grafiken som min imac har, till GTX960 var betydligt mycket större än klivet mellan min gamla i5 till senaste modellens i7. Utvecklingen av processorer, annat än i ren strömförbrukning för normala konsumentdatorer har onekligen stagnerat. Har man inte nytta av Hyperthreading finns ingen anledning att byta till en i7, är min åsikt.

 

Summan? Med en budget på 2000 kr: Köp ett 960.

 

Om du ska vänta (säg, till i jul/mellandagsrea), så har det precis släppts en ny generation grafikkort som är betydligt vassare och bör sjunka i pris närmsta halvåret. Att vara uppmärksam på alltså. Jag rekommenderar dig inte att vänta; kommer alltid nåt bättre runt hörnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, stort tack för era svar!

 

Kör på ett GTX 960 då, tycker det låter vettigt. Och det är ju inte fråga om 4k alls så då bör det funka.Rätt pris också! Har en laptop med i7 ssd gtx 850m 16 ram och det funkar hyfsat med P Pro. Kan dock vara lite seg vid uppspelning ibland. Men ingen katastrof.

 

Fast som sagt, tänkte börja köra med min gamla dator istället och med två skärmar. Datorn är byggd av Net2world i Trelleborg, lämnar in den där så får dem stå för "förnyelsen" så det där med nätdelen löser sig. Visst är I5 2500K lite till åldern kommen, men 4-kärnig och 3.3 GHz räcker bra till det jag ska ha den till, om jag förstått rätt.. Dessutom är en ny, maffig I7:a rejält dyr, så man undrar om det är värt det. Känns ju jäkligt onödigt att köpa på sig en massa dyra prylar bara för sakens skull. Simmar inte i pengar direkt :)

 

Mvh/Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Och det är sant, håller med dig Smörgåsmannen. Inte enbart riktat mot Aettan såklart..

 

Självfallet är jag alltid tacksam för folk som tar sig tid att svara på mina sega frågor.. Många personer här är extremt proffsiga med stor kunskap och vet verkligen vad de pratar om. Dock läser man inte sällan hur det frågas om en grej och svaras på något helt annat. Har aldrig förstått riktigt varför vissa väljer att kasta sig in i ett ämne för att sedan posta svar som inte har ett enda dugg med ursprungsfrågan att göra, alternativt svara helt märkligt och irrelevant precis som om de bara läser halva frågorna .. Det är för mig ett stort mysterium!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha då får man be om ursäkt då. Har ju bara haft mitt kort nåt år och testat det med både full hd och nu 4k (som verkar vara lite beroendeframkallande) och mitt svar det funkar trodde jag man kunde tolka som att det rullar på i full hd.

 

Jag skulle inte köpa ett sånt nu utan vänta till dom nya antingen nvidia eller amd sjunker i pris. Men det skulle jag inte ha skrivit kanske för det är väl också onödig information. Ytterligare onödig info är att det funkar inte så bra att färgkorra med det men det går förmodligen med lite träning. Alltså är ett intensity pro eller liknande att föredra men vad vet jag haha.

 

Hare

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha då får man be om ursäkt då.

 

Varför be om ursäkt, skitbra med input från någon med koll och även om du i mångt och mycket har många konstiga föreställningar ang videoproduktion så tycks du vara väl insatt vad gäller datorer och då så väl hårdvara som mjukvara. Dock, då anders10 ville använda sin stationära dator för att redigera och bedömer att han behöver ett nytt grafikkort just nu i dag för under 2000:- så ja, därvidlag finns inte så många val även om jag verkligen skulle rekommendera något i stil med ett 1070 för att vara hyfsat framtidssäkrad men så är de inte helt lätta att få tag på just nu samt kostar runt 5000:- , så alltså ett 960. Ingenting att be om ursäkt för men jag ser inte hur Smörgåsmannen skulle kunnat rekommendera något annat efter rådande förutsättningar.

 

Hur som helst är jag lite nyfiken på om du anders10 verkligen behöver ett nytt grafikkort och vad skall du med 32gb ram till? Jag har en likadan kamera som dig vilken var min arbetshäst för några år sedan och en av mina tre datorer hade då just exakt samma processor som din samt SSD som systemdisk m.m. För att klippa AvcHD funkade det med 8gb ram samt så hade jag då ett Asus GeForce GTX 570 med 1280mb dram. Möjligen är nu inte ett GTX 570 optimalt för nya CC men kanske räcker det du har eller något än billigare än ett 960 samt spara in på ramen så kan du lägga undan lite slantar när du väl införskaffar dig en värre kamera och behöver något som rullar oproblematiskt i 4K. 4k lär nog vara den lägsta upplösningen en kommande kamera du införskaffar lär ha och då skulle jag råda dig att byta processor, därmed moderkort och därmed ram-standard. Således är jag lite inne på att du kanske bör följa Aettans tankar ändå och dvs spara för framtiden förutsatt att du först berättar vad datorn har för rammängd och grafikkort just nu.

 

eller amd sjunker i pris

AMD skulle jag undvika i anders10s fall då han kör CC i förmodad Windowsmiljö, iaf än så länge.

 

Ytterligare onödig info är att det funkar inte så bra att färgkorra med det men det går förmodligen med lite träning. Alltså är ett intensity pro eller liknande att föredra men vad vet jag haha.

Hur menar du här, vad är det med ett vanligt grafikkort för spel som gör att det inte lämpar sig så bra för färgkorrigering, hur menar du?

Du förordar ofta just BMD-kort för redigeringsburkar men motiverar sällan detta, vad är det du exempelvis får med ett intensity pro som du ej får med ett geforce-kort?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa vore väl ändå att ge svar som man inte behöver tolka, utan förmedlar det som trådskaparen vill veta på en gång?

 

1. Du konstaterar att GTX 960 knappt klarar 4K, ellaborerar inget mer på det.

2. Upprepar det Max sagt om nätaggregat.

3. Konstaterar att Asus Strix-modellen är det enda 960-kortet med 4 videoutgångar (även om jag var tvungen att läsa meningen ett antal gånger, för att förstå vad du ville ha fram - och då har jag ändå kortet själv).

4. Monolog om att uppgradera processor utan att lyfta vare sig innebörden av i5 vs i7 för den generationen, eller ge minsta antydan på varför denna uppgradering skulle vara värd mödan för TS del, i det TS gör.

 

Och sedan fortsätter du nu med:

 

1. Hävda att kortet funkar bra till 1080p.

2. Men trots det föreslår du att vänta tills nya amd eller nvidia sjunker i pris för TS ändamål.

3. Säger att 960 inte funkar så bra att färgkorra med - utan att ge någon form av förklaring till vad ditt problem är, men att det kanske avhjälps med träning, med slutsatsen att man ändå borde köpa ett videokort fastän problemet skulle avhjälpas med träning (???), och ger återigen ingen som helst förklaring.

 

En helt uppriktig fråga, vad ska en medlem som ponerat tekniskt mindre kunnig (menar inte nödvändigtvis att Anders är det, utan hypotetiskt), göra med den informationen?

 

- - -

 

Edit:

För övrigt kan jag instämma med Pontus, på att köpa ett lite billigare kort och lägga undan pengar, säg - ett begagnat 750 ti, som detta:

https://www.blocket.se/uppsala/EVGA_GeForce_GTX_750_Ti_FTW_68406284.htm?ca=5&w=3

 

Givetvis ett nedbyte, men ändock ett helt ok kort, åtminstone för spel (och säkert även viss klippning), i dagsläget.

 

Vill du däremot ha mer skalbarhet ifall du köper en bättre kamera framöver och absolut inte kan tänka dig att köpa en helt fräsch dator då, skulle jag välja 960 m. 4GB som en kompromissad framtidssäkring.

 

Enda anledningen att jag köpte 960 var för att det var billigaste kortet med 4 GB vram och för att den hade 3 x Display Port + 1 HDMI (som går att använda samtidigt). Annars hade det nog blivit ett 750 ti. För att jag ändå tänker byta ut kortet eller hela datorn inom en relativt snar framtid, då jag egentligen behöver ännu mer kräm. Men då är det främst för att jag sysslar en del med 3D och inte för videoredigerings-bitens skull.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj det blev en het debatt här..!

 

Kanske lite overkill med 32 i ramen då men tänkte att det är förmodligen ingen enorm kostnad och eftersom jag pysslar en del med stillbild också, främst i Lightroom (borde kanske nämnt detta..) Men i alla fall alltid bra med lite extra kräm tänkte jag mig och därför lägga mig någonstans på en "halvhyfsad" nivå med grafiken/ram. Vet att stillbild inte snor så mycket kraft, man man kanske utvecklas lite och får för sig att skaffa After Effects eller något annat svårt..

Då kan det vara bra med lite extra resurser kanske. Och skulle det visa sig att processorn bli flaskhals så får det bli en I7:a trots allt.. Förstår att det går att komma ett par hundringar billigare undan och ska faktiskt kolla upp alla alternativ. Snackar med datasnubben om rekommendationen härifrån och då kanske han kan komma med förslag. Det var mest att jag ville ha lite "kött på benen" så att säga.. En utgångspunkt.

 

Så du kör också med 101:an! Härlig kamera tycker jag. Har filmat extremt mycket med den i snart tre år. Allt från dokumentärt till dop till kortfilmer. Är in love än :) Tror faktiskt inte att jag kommer att byta den till en 4k. Ser noll anledning till det. Men man vet ja klart aldrig helt säkert vad framtiden har att utvisa!

Enda anledningen till att jag skulle byta kamera hade i så fall varit om det kom ett helt nytt lagringssystem, så att minneskorten försvann och blev totalt omoderna och bökiga att jobba med, så som mini-dv/band-tekniken blev när minneskorten gjorde inträde på marknaden. Kan inte tänka mig att jag skulle bli direkt mer kreativ med 4k eller 5k eller 10k eller vad det nu kommer för kameror inom den närmsta tiden. Klart krävs det av kunder så hamnar man ju i en annan sits men så länge jag gör små kortisar och berättelser även dop och annat, så har jag extremt svårt att hitta någon vettig anledning till ett sådant byte.

 

Tack igen Aettan, smörgåsmannen och ni andra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du kör också med 101:an! Härlig kamera tycker jag...

 

Mja, körde men har den kvar, säljer sällan av utrustning men lär aldrig använda den igen så kanske vore en idé. Var mer av en hatkärlek vad gällde mig. Själva kamerakroppens utformning var utmärkt, kanske inte den bästa men bland de bättre jag jobbat med och ja jag var nog lite småkär i den. Bra batteritid, bra snabbknappar med rätt placering, ok ergonomi, inbyggda ND-filter, bra ljudkontroll med XLR-ingångar etc. Sökaren var helt felplacerad vad mig anbelangar och rätt kass, den utfällbara skärmen var isf bättre men rätt lågupplöst så den fick stå tillbaka för en extern monitor efter något år men överlag funkade den ändå rätt ok även om jag skulle önskat mig en push in zoom för fokusering.

Sensorn och kamerans specar däremot är rätt kassa, mycket brus i lågdagrar, endast 8-bit med mycket banding. Det som dock gjorde att jag övergav kameran rätt kvickt var inspelningsformatet, AvcHD håller helt enkelt inte för någon likt mig som är van större kameror och att jobba professionellt med dessa. Jag hade hoppats att den skulle ta samma väg som GH2an med Vitaly Kiselevs hack eller att Panasonic successivt skulle förbättra codecen och inte låta en semi-pro kamera trumfas av en liten spegellös kamera men icke. AG-AF101 kom som en slags första hybrid mellan traditionell videokamera fast med större sensor och mötte i princip inget motstånd. Det var innan marknaden exploderade och det fanns egentligen bara DSLRer och GH2:an att välja på annat än större och betydligt dyrare kameror. Men nä, jag sörjer den inte även om jag svär mer eller mindre var och varannan dag över nuvarande arbetshästen; Sonys A7S med Atomos Shogun iom att den är så mycket mer omständig att jobba med, just då sörjer jag AG-AF101an men endast vad den kunde varit.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Som en note i sammanhanget - lite beroende på version av PPro och CPU - så gör inte grafikkortet nånting när man spelar upp media i Premiere Pro. Endast när du har effekter hoppar kortet in. (Däremot trasslar det till saker lite att senaste Premiere Pro kan använda Intels h.264-chip för att spela upp just sådana filer. Men det finns inte på alla CPU's, därav blir det lite oklart.)

 

För CPU, om du får rekommendationer, kör hellre en snabbt klockad 4-kärnig CPU än en ex en lågt klockad 6-kärnig. Optimalt är minst 4Gb ram per CPU-kärna och ex en 4-kärnig CPU med Hyperthreading får då 8st renderande "instanser" vilket innbär att 4 x 8 = 32 Gb ram. Och ram är inte så dyrt.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är kanske svårt att hitta den ultmata kameran, som gör alla personer nöjda i alla avseenden. För mig som hobbyfilmare räcker funktionerna/prestandan och blir över, kan inte hitta några direkta grejer som jag stör mig på. Något klumpig handhållen möjligen, men det kan jag jag leva med! Klart Peus om du jobbar professionellt med någon sorts produktion så förstår jag att du har dunderkameror att jämföra med och då ställer betydligt högre krav på utrustningen.

 

Nu är det fixat med datorn i alla fall :) Och nätdelen skulle inte palla enligt datamannen.. Eftersom den behövde bytas tänkte jag att du Max skrev det här med 4 Gb ram/kärna, så jag körde på det istället. Behöver ju, som sagt inte ha mer än vad som är nödvändigt!

Ett nytt kraftigare aggregat + gtx 960 + 2x8 gb corsairminne kostade mig 4170:- inkl installation. Nu är det bara att hålla tummarna för att det här blir bra, så det kan kilppas mängder av film i höst..

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack :)

 

Ganska få program, förvånansvärt få faktiskt, är bra multitrådade för flerprocessoranvändning. Framför allt video, vilket i sin tur faktiskt beror på vilken codec som används. En populär broadcast codec XDCAM HD är sorgligt dålig på området.

Min hem-pc (4Ghz QuadCore med 32 Gb/ram) renderar snabbare i Premiere och Resolve än vad en HP z840 med 28 kärnor och 128 Gb / ram gör. Men väljer du ex RED r3d som källa och h.265 som mål, så är 28 core maskinen otroligt snabb.

 

Handlar alltid om vad man gör och vad man vill få ut. För vissa lönar sig en dyr maskin på första jobbet. För andra är det att kasta pengar i sjön.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...