Gå till innehåll

Feiyutech Summon, en kamera man INTE ska köpa


Fotoskribenten

Recommended Posts

Trodde att jag funnit en bra lösning för att slippa ta med stativ vid filmning i actionkamera-liknande situationer.

Hittade att betydligt billigare alternativ till DJI Osmo (som jag inte tycker har så bra stabilisering) i Feiyutech Summon, alltså en kamera sammanbyggd med en stabiliserande gimbal. Dessutom kan den filma i 4K vilket Osmo inte klarar.

 

Fick efter lååång väntan hit en Summon. Men motorerna i den gav ett så kraftigt oljud att ljudinspelningen blev oanvändbar, att ta ljudet med en separat inspelare tar bort mycket av fördelen med en liten kamerautrustning. Så här lät den

 

Feiyutech support svarade glatt att " Redigera bort ljudet och lägg in musik istället"!!

 

Returnerade Summon till säljaren i Kina som lovade att sända ett fungerande exemplar och det anlände sen efter en ännu längre väntan.

Fast det exemplaret av Summon har motorer som ger ännu värre oljud från sig, dessutom så fungerar inte stabiliseringen, se här

 

Efter en veckas väntan så har jag i dag fått ett svar från Feiyutechs "support":

 

""About the noise, you are right , the noise is not as great as our other gimbal, such as our G4S. but we are working on it, will improve it in the nearly future."

 

Alltså ingen hjälp för det exemplar av Summon som jag har och man erkänner att Summon ger oljud ifrån sig!

 

Vad det gäller stabiliseringen så svarar de:

 

""The summon that you have may has some problems with the stabilization. Check the unboxing and testing video from our users, you will find the normal stablization of the Summon"

 

Men de erbjuder ingen som helst hjälp med att fixa min Summon, inget utbyte utan bara att jag ska kolla och se att andras Summon fungerar bättre!!!

Under alla år som kameratestare och skribent har jag aldrig varit med om något liknade, fullt medvetna om att deras produkt är defekt försöker Feiyutech kränga Summon utan att berätta om dess begränsningar och utan att leva upp till sin produktgaranti!

 

En dyrköpt erfarenhet alltså, det enda positiva som kan komma ut av det här är att jag kan varna andra att KÖP INGENTING FRÅN FEIYUTECH!

Länk till kommentar
Share on other sites

Räknade lite snabbt på det. Förutsatt att man får tulla på en Feiyutech från Kina, så får man betala omkring 4500 kr för en sån, kontra ca. 5500 för en Osmo inom EU. Man sparar 1000 kr; ca. 20%. På att köpa en produkt som man kan anta tas fram med mindre etiska metoder, troligtvis saknar ordentliga garantier - vilket uppenbarligen bevisat sig nu, är mindre genomtänkt och där varenda Youtube-test man hittar dessutom visar på skakigt material.

 

Mitt intryck är att ingen av dessa enhands-gimbals är några underverk direkt, men att Osmo hör till de bättre. Och dessutom patchas den frekvent där många ursprungliga problem ska ha fixats, som jag förstått det. DJI känns dessutom så prispressade som någorlunda kvalitetsprodukter kan bli, så jag tror man får finna sig i högljudda motorer och liknande med sånt som är än billigare.

 

Sensmoralen: Gör alltid ordentlig research på allt som kommer från Kina; vem som egentligen tillverkar det och hur många, samt vilka varumärken som säljer identiska produkter. Att man har snygg marknadsföring och en professionell hemsida idag är i princip ett tecken på att man köpt ett Wordpress-tema för $50 och inte för att produkterna man säljer är kvalitativa. Feiyutechs produkter kan mycket möjligt vara bra, men då är det troligtvis någon annan som tillverkar dem än just denna modell.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat andra produkter från Feiyutech, UAV och handkamera och mobilgimbals, och de har varit OK. Och när jag beställde FY Summon (som är tillverkad av Feiyutech) så kostade Osmo över 700 dollar.

 

Som alltid, med facit vet man priset och kvaliteten på räkmackan Smörgåsmannen :-)!

Länk till kommentar
Share on other sites

Beholder gör ok grejor så det går visst att få en som funkar ok och att använda en enhandsgimbal funkar tydligen helt ok såg jag en filmare säga som hållit på ett tag. Givetvis så måste man lära sig att filma med en sån också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...