Gå till innehåll

DaVinci Resolve vs FCP 7


Spaceromancer

Recommended Posts

Eftersom Davinci Resolve är gratis så finns det ju ingen anledning att välja mellan dom utan använd båda. Davinci Resolve fixar ju 4k och även blandade format i samma projekt så jag förmodar att man kan göra roundtrips från Resolve till fcp vid behov och inte bara tvärt om.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Det jag fortfarande tycker är smidigare med t.ex. Premiere (kommer inte ihåg hur det funkar med FCP) är groveditering av RAW filer. Lägger jag t.ex. in DNG filer från BMCn så kan jag i Premiere radera överflödiga sekvenser medan jag har applikationen uppe. I Davinci måste jag stänga ner applikationen eller inaktivera aktuella sekvenser.

 

 

Hur menar du? Dom raw filer jag inte vill ha med kan man om jag inte minns fel till och med radera från hårddisken från Resolve eller helt enkelt bara radera från projektet så ligger dom bara på mediafliken men inte med i projektet. Men jag förstår nog fel hur du menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man vill ha 4K, då måste man ha DaVinci Resolve Studio som kostar 8000kr.

 

Nej det stämmer inte jag har precis kört det i gratis versionen. Det fixar till och med MP4 4k och skriver ut till en mäng olika format. Jag tror inte en normalanvändare ens på proffsnivå behöver mera än gratisversionen faktiskt. Det ska finnas filer att ladda ner från Blackmagic Designs hemsida från 4,6 Ursa minin om man vill testa själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det stämmer inte jag har precis kört det i gratis versionen. Det fixar till och med MP4 4k och skriver ut till en mäng olika format. Jag tror inte en normalanvändare ens på proffsnivå behöver mera än gratisversionen faktiskt. Det ska finnas filer att ladda ner från Blackmagic Designs hemsida från 4,6 Ursa minin om man vill testa själv.

 

Det är "UHD limit" när det gäller rendering och vilka format som stöds. Enligt hemsidan.

Länk till kommentar
Share on other sites

... FCPs gränssnitt och funktionalitet i förhållande till Davinci är jag inte så förtjust i, men är väl en smaksak, Däremot tycker jag FCP har en lägre tröskel än samtliga versioner av Davinci. Davinci upplever jag även som något mer buggigt än FCP. Så jag har helt slutat använda även FCP.

 

Har du jobbat med FCP7 eller X?

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite otydligt förklarat av mig. Jag menar att filmar man i DNG så får man en fil för varje frame. När jag grovediterar brukar jag börja med att radera en del av dessa, förslagsvis början och slutet. Detta upplever jag smidigare med Premieres gränssnitt och sättet Premiere behandlar filerna på än Davinci. Det har skett en hel del förenklingar i.o.m. 12.5, men överlag är Premeire fortfarande mer lätthanterligt här. Måhända att det finns en smidig metod även i Davinci som jag inte uppmärksammat ännu.

 

Jag gör den trimningen i editfönstret dvs tar bort början och slutet på klippen genom att dra i dom. Är det sämre menar du? Man kanske spar lite plats på hårddisken genom att trimma filerna manuellt innan men det måste vara marginellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det är en limit uppåt så över 4k kommer du inte i gratisversionen men 4k kan du köra precis som jag skrev.

 

4K (4096 × 2160) funkar inte med gratisversionen, men UHD (3840 x 2160), som också ibland kallas 4K, funkar. Jag har inte möjlighet att testa men så tolkar jag "UHD limit".

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillägg:

Vill man främst gör enklare editering tycker jag FCP7 (och Premiere) har ”renare” gränssnitt än Davinci.

Många upplever även att FCP7 (liksom FCPX och Premiere) har lägre tröskel än Davinci. För mig tog det kanske en dag extra att lära mig Davinci, men efter det arbetar jag betydligt bättre och fortare i Davinci än med FCP7/X. Dels gillar jag är hur Davinci delar upp gränssnittet på ett logiskt sett i termer av hur de flesta arbetar: Media, Edit, Color, Deliver.

Jag föredrar även att arbeta nodbaserat.

En nackdel som jag upplever med Davinci är att arbeta med vissa komprimerade format (som man ofta får från DSLR eller ”lågbudget kameror” eller äldre ENG). Här tycker jag FCP7 är smidigare. I Davnci är det ofta bättre att konvertera filerna innan man börjar arbeta med dem. Även vissa RED format, som jag i undantag arbetar med, kan vara lite tröga i Davinci.

 

Jag konverterar om AVCD-filer till Prores innan redigering i FCP7, så det skulle då inte vara någon förändring om jag körde med DaVinci.

Jag tänkte att det kanske skulle vara dags att uppgradera mitt redigeringsverktyg till något mer modernt, och försöka lära mig det riktigt ordentligt, men mitt system är för gammalt, DaVinci funkar inte med den, så jag får nog vänta lite till verkar det som.

 

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Det verkar inte som att det finns några riktigt tunga skäl att hålla fast vid FCP7 om jag i framtiden skulle få möjlighet att välja DaVinci istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du kollat specarna i din dator och jämfört? Det Davinci är petigast med är att du använder ett dedikerat grafikkort. Flera av de andra specifikationerna behöver du nte bry dej om trots att BM Design anser det.

 

Så bry dej inte om om NLEn är "modern" eller inte, utan att den är kapabel till det du behöver, och helst på ditt sätt (t.ex. interface, prestandard).

 

Jag har för gammalt system, jag kan inte installera DaVinci. Jag kör fortfarande 10.7.5. Jag skulle kunna installera Yosemite men då förlorar jag kontakten med många av mina hårddiskar. Jag har testat att få det att fungera men det lyckades inte.

 

Jag kan fortfarande göra allt jag vill med FCP7, så det är inga problem, men jag tänkte att jag kanske missar mycket grejer som jag inte vet om. Allt går ju framåt. T.e.x. färgkorrigeringen i DaVinci verkar ju vara otroligt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör Yosemite på en hackmac med en 3770k processor och det är inga problem så jag blir lite fundersam när du säger att du förlorar dina hårddiskar om du går upp ill Yosemite. Jag har 4 hackmacar med ungefär samma kapacitet men som kör på äldre os x versioner och som aldrig har strulat med sånt genom åren och även en mac pro 3.1 som också kör på Yosemite utan problem. Äldre versioner av Davinci duger också väldigt bra även om 12.5 fixar en del och då bland annat några filformat som äldre inte kan med.

 

Kort sagt vad har du för hårdvara det låter lite skumt att det ska hänga på vilket os du kör på.

 

Inför framtiden och i med det nya 1080 kortet samt apples minst sagt märkliga strategier som det i alla fall ser ut verkar gå mot nåt slags mobil enhets företag så blir det till att gå över till Win för max kapacitet när det gäller videoredigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen ett dedicerat grafikkort är inte riktigt sant heller men ett monitorkort är ganska viktigt och bra att ha samt en monitor som gör det rättvisa men jag kör med en 32 tums Samung TV för runt 5000 kr som funkar ok tycker jag.

 

Själv kör jag med BM Designs Intensity Pro men det är nu mera ersatt med en 4k version men det kostar ungefär samma som de äldre jag har. Jag har ett 960 4 gigs kort i min video maskin och jag tror att det dessvärre är det "sämsta" kortet som funkar i 12.5 dessvärre. Det har blivit ändring där men dom har en lista på vilka grafikkort som inte funkar så man får kolla på den innan man uppgraderar eller skaffa ett kort som funkar med 12.5.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kort sagt vad har du för hårdvara det låter lite skumt att det ska hänga på vilket os du kör på.

 

Problemet är några hårddiskkabinett som har e-sata och som jag kopplar i datorn med ett expresskort. Jag hittade inga drivrutiner till expresskortet som funkade med Yosemite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...