Detta kanske är fel tråd, men jag försöker ändå här.
Jag har länge undrat vad det är som gör så att en skådespelare eller regissör får fler jobb och karriären går bättre och bättre. Är det som jag hört? Att det är endast, helt och hållet, bara TUR för att lyckas inom det? Och att talangen inte egentligen spelar så stor roll? Absolut! Det är en stor konkurrens idag, men jag anser att man kan lyckas själv med och inte bara med hjälp av någon annan.
Såhär: Vissa går det bra för och andra går det mindre bra för. Vissa jätteduktiga skådespelare får inga roller och andra får roller. Men har mycket att göra med t ex att jag som är regissör, att jag ger en skådespelare RÄTT roll, vilket sedan leder till att den rollen blev både känd och bra, så att den skådespelaren sedan har tur och får rätt roll en gång till, och rätt roll en gång till, osv. Med ”rätt roll” menar jag att det är en bra roll med en intressant karaktär som skådespelaren gestaltar på ett mycket trovärdigt sätt. Fortsätter man så, så lyckas man.
Jag har frågat några skådespelare och teaterlärare varför de som inte får några roller inte börjar med något själv. Varför försöker de inte skriva någon handling eller pjäs själva? Teaterläraren sa att det är ytterst få skådespelare som gör det. De försöker inte skriva något själva utan letar jobb som någon annan har skrivit till dom.
Själv anser jag att för att lyckas måste man faktiskt börja med något själv och inte vänta på att någon annan ska göra något åt dom. Har jag rätt eller fel? Varför liksom inte försöka skapa sin egen karriär och ge sig själv roller? Drömroller som de drömmer om att spela och så vidare?
Men har det med TUR eller skicklighet att göra för att lyckas? Turen kan man inte gå och vänta på, den får man skapa själv, anser jag.