Gå till innehåll

Vad tror ni om min affärsidé? Kommer den funka?


bylletski

Recommended Posts

Mitt första mål med företaget kommer vara att skriva nollbudgetfilmer och sedan spela in dem under 2016/2017.

Om nollbudgetfilmerna går bra då kommer jag göra filmer med budget och det kan leda till jobb för dig

som är filmarbetare.

 

Om budget filmerna går bra, då tänker jag faktiskt hjälpa människor som vill bli filmarbetare. De

som vill bli filmarbetare kanske aldrig lyckades komma in på något filmgymnasium eller filmhögskola.

Då tänker jag att Sloxfilm kommer finnas till och utbilda folk inom alla filmyrken som

regissör, manusförfattare, producent, skådespelare med mera.

 

Jag vill att de som lär ut ska ha varit filmarbetare eller filmlärare. De som vill bli utbildade

hos oss kommer få mat / boende under tiden de är där, det är tanken i alla fall.

När utbildningarna går bra då tänker jag bygga Sveriges största filmstudio.

 

Jag vill att filmarbetare från hela Sverige ska kunna komma hit och använda just våra filmstudios.

Du som läser det här kanske tänker att jag inte kommer lyckas. Du kanske tänker att det

är omöjligt. Vi får väl se för jag tänker inte ge upp.

 

När jag har nått alla mål här ovanför då kommer företaget vara komplett enligt mig.

I övrigt kommer företaget vara aktivt i Halmstad. Har du frågor så får du gärna ställa

dem i kommentarsfältet eller skicka ett privat meddelande till mig.

 

Facebook sidan: https://www.facebook.com/sloxfilm/

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag var du hade jag lagt undan idén och kommit tillbaka till den om några månader, när den fått sätta sig lite. Så brukar jag göra med mina större visioner. Av den enkla anledningen att testa om det är affärsmässigt hållbart. God tanke till trots så tycker jag att det känns väl traditionellt och investerade tiden riskerar lätt få ett större värde än den slutgiltiga avkastningen. Det är en sån sak jag själv försöker akta mig för. I synnerhet när det gäller andra människor än mig.

 

Tänkvärd frågeställning till dig själv:

Om du gör en nollbudgetfilm som blir oerhört framgångsrik och du därigenom får kontrakt med en filmstudio eller extern finansiär att göra ett kommersiellt projekt, med "riktiga" filmarbetare. Fullföljer du då din idé, eller lämnar du initiativet för någon annan att ta över?

 

Att be om gratis arbetskraft med löfte om ett långsiktigt samarbete bör ju bara göras om det kan hållas, kan jag tycka. Att sätta sina ambitioner lagom höga till en början, så att man kan efterleva sina långsiktiga projekt i inkrementella steg, känns mer seriöst.

 

Annan fundering: Om man inte lyckas ta sig in på en svensk filmskola av något slag, hur driven är man då själv i att göra film? Redan som det är idag så exas betydligt fler än vilka som faktiskt får jobb; många väldigt duktiga personer. Varför man som bolag skulle utbilda regissörer och manusförfattare från scratch är beyond me. Att man däremot utbildar gaffers, scenografi-assar och dylikt - det köper jag.

 

Olika typer av kollektiva satsningar är i tiden och det krävs nya affärsidéer inom film. Men vore jag du hade jag funderat några varv till på utförandet av projektet som sådant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt första mål med företaget kommer vara att skriva nollbudgetfilmer och sedan spela in dem under 2016/2017.

Om nollbudgetfilmerna går bra då kommer jag göra filmer med budget och det kan leda till jobb för dig

som är filmarbetare.

Om du faktiskt tänker starta ett företag så borde du ha en plan för hur du skall tjäna pengar. Vilken nollbudgetfilm "går bra" på så sätt att den drar in några stålars? Och det finns inga jobb att hitta för filmarbetare via dig. Sluta ljuga!

 

Om budget filmerna går bra, då tänker jag faktiskt hjälpa människor som vill bli filmarbetare. De

som vill bli filmarbetare kanske aldrig lyckades komma in på något filmgymnasium eller filmhögskola.

Då tänker jag att Sloxfilm kommer finnas till och utbilda folk inom alla filmyrken som

regissör, manusförfattare, producent, skådespelare med mera.

Nu är du inne på jävligt hal mark. Så länge allt du gjorde på Voodoofilm var att vara en värdelös manusförfattare kunde jag stå ut med dig, men när du försöker lura in nybörjare att jobba gratis måste jag sätta ned foten. Vad har du någonsin gjort som gör att någon borde lyssna på dig?

 

Jag vill att de som lär ut ska ha varit filmarbetare eller filmlärare. De som vill bli utbildade

hos oss kommer få mat / boende under tiden de är där, det är tanken i alla fall.

När utbildningarna går bra då tänker jag bygga Sveriges största filmstudio.

Jaha, du vill ha lärare, och du vill ha elever. Och så skall du bygga Sveriges största filmstudio!?

 

Jag vill att filmarbetare från hela Sverige ska kunna komma hit och använda just våra filmstudios.

Du som läser det här kanske tänker att jag inte kommer lyckas. Du kanske tänker att det

är omöjligt. Vi får väl se för jag tänker inte ge upp.

Skit samma om du lyckas eller inte. Du borde posta här när du har lyckats (med att bygga Sveriges största filmstudio), inte tidigare.

 

Nej, din affärsidé kommer inte att fungera.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du faktiskt tänker starta ett företag så borde du ha en plan för hur du skall tjäna pengar. Vilken nollbudgetfilm "går bra" på så sätt att den drar in några stålars? Och det finns inga jobb att hitta för filmarbetare via dig. Sluta ljuga!

 

 

Nu är du inne på jävligt hal mark. Så länge allt du gjorde på Voodoofilm var att vara en värdelös manusförfattare kunde jag stå ut med dig, men när du försöker lura in nybörjare att jobba gratis måste jag sätta ned foten. Vad har du någonsin gjort som gör att någon borde lyssna på dig?

 

 

Jaha, du vill ha lärare, och du vill ha elever. Och så skall du bygga Sveriges största filmstudio!?

 

 

Skit samma om du lyckas eller inte. Du borde posta här när du har lyckats (med att bygga Sveriges största filmstudio), inte tidigare.

 

Nej, din affärsidé kommer inte att fungera.

 

/Jakob

 

Tja. Känner av en viss svartsjuka och hat från ditt håll tyvärr. Mitt cv lyder sålt filmidé och utvecklat ideér åt Timelockfilm. Gjort 2 pilotfilmer endast manus då, ville vara med och regissera men fanns ej plats. Skrev förra året en långfilm åt Emil Jonsvik. The Confession. Sen har jag mer på G och tänkte göra nollbudgetfilmer samtidigt och när nollbudgetfilmerna går bra och drar in pengar eller om företaget skulle dra in pengar vid annat så kommer jag göra kortfilmer till att börja med vilket kan leda till jobb för andra som har jobbat med mig innan för då har jag råd att betala och vilka jag väljer som producent / regissör är ju min ensak.

 

Tycker att om du ska ha den där attityden så kanske du ska vända dig till en psykolog istället om du har problem med mig för dem kan tala om vad det är du blir arg över och kan hjälpa dig att lösa det. I alla fall så är detta en drömidé som jag har delat med mig av har aldrig sagt att den kommer funka sa bara att tror du det kommer funka? Ja visst var jag värdelös 2011-2013 då hade jag ju börjat och jag var aktiv här men sen jag lämnade detta forumet så blev jag bättre och fick dem jobben jag har nämnt ovanför. Jag har även länkat nedanför så att du får en slags referens.

 

Pilotfilmerna.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_f9BQsMmJNo

 

https://www.youtube.com/watch?v=Nzv16uLZps0

 

Confession

 

https://www.moviezine.se/nyheter/premiar-for-krigarnas-o

 

Timelockfilm

 

http://www.timelockfilm.se/projects/voodoo-cowboys/

 

och ja det är jag som är Jonas Bylund så att du inte missförstår. Vissa idéer på Timelockfilm har dem inte nämn mig i men ja du har en i alla fall. Jag kommer dessvärre lämna det här forumet nu och dra reset på både pass och mail för att jag tycker inte om det här forumet tyvärr och väldigt många är otrevliga med mera, ja du är ett bevis här ovanför ju. Men i alla fall jag kommer inte svara mer nu och kommer inte logga in här igen ber också om förlåtelse för att jag delade med mig av min idé. Hejdå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Minst sagt intressanta referenser du drar upp. Lite "svenska indie-filmer från 90-talet" över det hela. Jag kollade faktiskt upp de flesta för sakens skull, och förutom att jag inte tyckte de såg nå vidare ut - så är du inte omnämnd nånstans? Förutom på ett ställe. Att flagga med det som referens för att du "visst är bättre", känns lite skevt. Att du själv inte försörjer dig på film, och säljer dig med att du ska försörja andra på det också, gör mig konfunderad.

 

Jag kan ju bara summera lite:

- 1/1000* kortfilmer som görs går med vinst. Det är för att den där promillen produceras för minimala pengar och rullar på Youtube-kanaler som många prenumererar på.

- Det mesta som SFI finansierar är dött lopp, det finns genier som skapar undantagen och det finns stora produktionsbolag som delvis finansierar sina filmer via dem - som ibland gör vinst på sina filmer.

- Bland filmer som finansieras privat och av icke-kommersiella intressen, så ser det än mörkare ut än i första exemplet.

 

*statistiken är tagen ur luften och bygger på kvalificerade gissningar från södra norrland.

 

Högt flygande ambitioner behövs. Intressanta idéer behövs. Många saker kan vara bra, utan att vara en vinstaffär - men man ska inte lova motsatsen. Det är verklighetsfrånvänt och inger inget som helst förtroende. Det sagt så finns det inget med den etablerade branschen som är direkt Bra (enligt mig), och jag vill gärna se fler rörelser inom film som är vinstdrivande och har råd att anställa folk. Men det krävs förbannat drivna personer, affärsmässiga visioner och unika idéer för det.

 

Anledningen att jag ens utarbetar det här svaret så mycket är att det dyker upp så mycket projekt som är så fruktansvärt märkliga och som lovar så mycket, och jag kan tänka mig att jag själv för säg, fem år sen hade funnit en viss lockelse i många av dem. Av egen erfarenhet får man inga jobb ens i framtiden genom färska regissörer. De flesta fullbordar inte sina projekt - eller gör det undermåligt och faller sedan bort. Det är i princip en av de ca. 10 som var med på min första kortfilm (som blev klar), som jag fortfarande jobbar med - på mer professionell basis. Och då kanske jag är en av de bättre exemplen på att hålla kontakten med folk jag jobbat med dessutom. Ytterligare två-tre som jag skulle kunna anlita (från tidigare gratisprojekt). Men verkligheten är den att 95% av de jobb jag får in bara räcker åt mig själv. Som ett typexempel på någon som är utanför den "riktiga" branschen, men ändå försörjer sig på film/kulturarbete.

 

Så till er som är nya inom film och vill ha jobb som regissör/whatever: Prod-assa för SVT, Yellowbird, FLX eller whatever på någon dramaproduktion, hellre än att lägga ner tid, energi och passion i märkliga projekt där regissören har kontrollbehov till den punkt att det slutar med att du knappt får cred för din insats. Lär dig hur man jobbar och hur branschen fungerar. Regissera sedan din egen film tillsammans med de som jobbar med film på heltid och ställer upp gratis för att du ställt upp så många gånger för dem.

 

Det låter skrämmande enkelt, men faktiskt. Det handlar mest om att vara på tårna, vara jävligt trevlig och ha råd att överleva i Stockholm på undermålig lön för att ta sig in i branschen. Indie-filmer är definitivt en omväg (det sagt, är det inte omöjligt att gå den vägen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja. Känner av en viss svartsjuka och hat från ditt håll tyvärr.

Svartsjuka? Ja just det, din plan på att bygga sveriges största filmstudio kanske hade gjort mig svartsjuk, om jag nu trodde att det någonsin skulle bli verklighet. Hat? Nej, så mycket orkar jag inte bry mig.

 

Tycker att om du ska ha den där attityden så kanske du ska vända dig till en psykolog istället om du har problem med mig för dem kan tala om vad det är du blir arg över och kan hjälpa dig att lösa det.

Om jag skulle få för mig att vända mig till en psykolog så hoppas jag att denna kan skilja mellan de och dem.

 

I alla fall så är detta en drömidé som jag har delat med mig av har aldrig sagt att den kommer funka sa bara att tror du det kommer funka?

Jag vet inte vad i helvete du menar, men nej, jag tror inte att det kommer att funka.

 

Ja visst var jag värdelös 2011-2013 då hade jag ju börjat och jag var aktiv här men sen jag lämnade detta forumet så blev jag bättre och fick dem jobben jag har nämnt ovanför.

Jo, jag vet att du inte kan skilja på de och dem. Men jag tror att du missförstår mig. Jag skiter i vad du tror att du har gjort, men när du försöker attrahera nybörjare så kommer jag att protestera.

 

och ja det är jag som är Jonas Bylund så att du inte missförstår.

Jo tack jag vet. Det finns en anledning varför jag varnar folk för dig.

 

Jag kommer dessvärre lämna det här forumet nu och dra reset på både pass och mail för att jag tycker inte om det här forumet tyvärr och väldigt många är otrevliga med mera, ja du är ett bevis här ovanför ju. Men i alla fall jag kommer inte svara mer nu och kommer inte logga in här igen ber också om förlåtelse för att jag delade med mig av min idé. Hejdå.

Åh nej, nu gråter jag av sorg eftersom du är så jävla ball att du vågar lämna ett internetforum... Jag är den enda som protesterar mot dina dumheter, och du låter som att du fått en kaktus uppkörd i röven. Sluta grina, för i helvete.

 

Men det är inget "dessvärre", tvärtom, forumet blir bättre utan dig. Skitungar som håller på och gnäller är det ingen som saknar. Att du använder fyra olika konton gör inte saken bättre. Du kan ju glädja dig åt att du lyckats lura ett par personer på forumet, men det är deras huvudvärk, inte min. Fesley kan säkert bli din kompis.

 

Så [mumfmumf]

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Här gick ett par saker lite fel tydligen. Men den där regissören Emil Jonsvik verkar åtminstone köra på. På IMDb säger han sig ha två långfilmer på gång - ingen av dom heter The Confession. Kanske The Confession har blivit puttad åt sidan och det förklarar den ambitiöse författarens nyfunna ointresse att höra de åsikter han ber om här?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...