Gå till innehåll

Ska filma en dokumentär. Behöver någon tillåtelse?


jumpjet

Recommended Posts

Var snäll ge mer info.

 

Får du betalt för att filma för uppdragsgivares räkning? Eller varför frågar du om kontrakt?

 

Nej, jag kommer att få ingenting. Det är bara jag och min vän som vill göra dokumentären. Jag frågade om kontraktet eftersom jag ju vill ha personers tillstånd att filma dem.

 

Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kontrakt behöver ni i regel endast innan filmning om ni vill vara säkra att få filma en person eller på en plats etc. Speciellt viktigt brukar detta vara om man redan filmat en plats eller en person och vill filma (på) denna igen för att vara säker på att kunna bygga vidare på historien etc...

 

Givetvis finns det undantag t.ex. om filmen i fråga skall användas i marknadsföringssyfte eller liknande, om den involverar barn, vissa slags komprometterande situationer eller folk med skyddade identiteter osv...

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör som Fesley skrev i första hand! Be personerna som du intervjuar att säga för och efternamn och ge sitt tillstånd framför kameran.

Du får filma in princip överallt på offentliga platser i Sverige om det inte finns skyltar som säger annat.

Som goodwill brukar man om någon kommer fram och ber om att inte vara med på bild så respekterar man detta då det finns personer med hemlig identitet o.s.v. som inte ska behöva synas i bild. Men annars filma på bara!

 

Kontrakt är aktuellt mellan uppdragsgivare och anställda/inhyrda vid produktionen och om det är tystnadsplikt m.m som gäller.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Människor har rätt att själv bestämma om de ska vara med i media med sitt eget namn. Därför lönar det sig att göra ett avtal med dem som du intervjuar. Däremot lönar det sig att komma ihåg att också muntliga avtal gäller. Man kan ju således ta en videosnutt på den man filmar där hen medger att man får använda hens namn i dokumentären. Då har man i alla falla bevis på persons medgivande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Människor har rätt att själv bestämma om de ska vara med i media med sitt eget namn.

Nonsens, du hittar ju bara på. Varifrån kommer alla dessa konstiga uppfattningar?

 

Peus har redan gett ett korrekt svar på ursprungsfrågan, men det kanske drunknade bland de felaktiga "svaren". Det är ofta frustrerande att folk inte förstår att juridikforumet handlar om juridik, inte om löst tyckande.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

En juridisk disussion skall egentligen börja med en juridiskt hållbar fråga. I dethär fallet faller allt samman redan där. Om du interviewar någon för en dokumentär som inte vill bli interviewad kommer du att få bara dessa protester på film. Behövs då verkligen en diskussion om skriftligt kontrakt för att filma interviewn? Nej.

Länk till kommentar
Share on other sites

En juridisk disussion skall egentligen börja med en juridiskt hållbar fråga. I dethär fallet faller allt samman redan där. Om du interviewar någon för en dokumentär som inte vill bli interviewad kommer du att få bara dessa protester på film. Behövs då verkligen en diskussion om skriftligt kontrakt för att filma interviewn? Nej.

Hur menar du? Jag ser det som en helt relevant fråga, inte minst då det råder så många missuppfattningar om saken.

 

Om jag går fram till exempelvis Stefan Löfven och intervjuar honom framför kameran så behöver jag inget "kontrakt" för att använda materialet i en dokumentär, och det var väl det frågan handlade om? Att Stefan Löfven är en offentlig person har inget med saken att göra. Det är samma regler för alla.

 

Jag gissar att jumpjet inte vill riskera att hamna i trubbel i efterhand, men någon sådan risk existerar inte. Undantaget, som redan påpekats, är om filmen används i marknadsföringssyfte.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Här förtydligar han frågan. Tillstånd att filma och tillstånd att sprida filmmaterial är juridiskt skett två helt skillda saker.

Ja... fast i den situation som jumpjet beskriver är det i praktiken ingen skillnad. Hen behöver inget tillstånd för att filma dem, och hen behöver inget tillstånd för att sprida filmen. Vad är den viktiga skillnad mellan situationerna du ser i det här fallet? Menar du fortfarande att det behövs någon form av kontrakt? I så fall har du fel, för så är det ju inte.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...