Gå till innehåll

Sälja film som "digital download/streaming"


aviator

Recommended Posts

Jag har gjort en film som jag ska försöka sälja som digital download/streaming på någon av dom tjänster som finns på internet. Den tjänst som verkar mest intressant nu är Vimeo HD och jag undrar om någon har erfarenhet av att sälja sin film där eller om det finns andra tjänster ni kan rekommendera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl lite oklart överlag hur man tjänar pengar på sina filmer på nätet, egentligen. Har bekanta som försökt med Vimeo VOD (eller vad det heter), de har fått några stöd-köp men sedan tvingats ge ut den helt gratis för att få spridning på det. Tyvärr finns det inga särskilt bra tjänster (alt. så vet inte jag om dem) för film i mellanskiktet mellan "Youtube-nivå" och de stora spelarna, ändå är det en hel del som produceras där. Tror det är bättre att satsa på en distributör i så fall, som är villig att få ut den på itunes och liknande, mer etablerade aktörer. Vimeo gör ju inget för att direkt highlighta din film (i regel), så där avgör du ju helt och hållet själv hur det går för din film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt sett är det svårt tjäna pengar på egenhändigt skapade långfilmer, så själv skänker jag bort visningsrätten till föreningsdrivna lokal-TV-stationer.

 

Schablonmässigt har du 1/10 chans att tjäna in teknikkostnaden om din film är internationellt gångbar. Dvs är våldsam samt har dialog på engelska (pratad engelska eller engelsk text), För övriga filmer är sannolikheten 10 gånger mindre att tjäna in teknikkostnaden.

 

Vad du däremot kan prova är att skriva om manuset till en pjäs och sälja spelrättigheter. Eftersom du har filmen så har du något att visa upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ligger mkt i Smörgåsmannens och ghijohanssons svar.

 

Ett tips som flera filmare som lyckas komma upp sig: Börja med att ge ut gratis. Gör sedan småprojekt du kan finansierar själv tills du lyckas spara ihop och samla ihop tillräckligt mkt pengar för att ge ut ännu några filmer gratis. Efter en heldel tålamod brukar det rulla på med finansiering.

 

För ett konkret exempel: se Vincent Laforet. Dels hur han började för att få finansiering, men även hans kortfilm Möbius som du kan se gratis på Vimeo, som han fick finansiering till efter att ha visat vad han går för.

 

Andra liknande exempel är Philip Blom,Tom Antos, och Jon Carr. De har gett ut gratis och tjänat pengarna på andra tjänster för att kunna spela in filmer - få spridning (indirekt finansiering) - och sedan kunnat tjäna pengar (direkt finansiering.

 

Så sammafattat: ge ut gratis och när tiden är mogen kommer du få finanisering/betalt ändå.

 

Lycka till!

 

Tilläggas kan att de har betydligt större marknader. I deras fall har de ju kunnat ge ut gratis och sedan levt på reklam, sponsring m.m. (inte levt, möjligtvis). Gör man film på svenska, för Sverige så är man redan väldigt nischad och jag skulle påstå att det är naivt om man tror att det ska få en att slå igenom att ge ut på typ Youtube. De som finns, som har lyckats, gjorde det för ganska länge sen, och ska man stå ut idag - på nätet. Så bör man verkligen stå ut, till den mån att det nästan blir ett självändamål. Inte minst i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, men de flesta digitala plattformar främjar ju just projekt med internationell målgrupp. Vilket gör att om man gör något annat, så har man redan där motvind.

 

Om lyckas blir ett självändamål, gör man då filmerna man vill? :) Att man vill distribuera sin film själv, utan någon i ryggen tänker jag beror på att det är för smalt, men jag kanske har fel ingång.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...