Gå till innehåll

Rollfigurer som kan ersättas av body double


ghijohansson

Recommended Posts

Jag funderar på rollfigurer som är sådana att det är lätt att spela in repliker separat och använda en "body double".

 

Bakgrunden är som följer. En del av er minns kanske mitt problem med en obesatt roll. Jo tack, inspelandet av min nollbudgetlångfilm har nu hunnit drygt halvvägs. Men för att gardera mig mot att i framtiden hamna i samma situation så började jag fundera så här. Skriva manus där de mest framträdande rollfigurerna är sådana att publiken sällan ser hur personerna ser ut. Så kan jag spela in repliker separat och själv vara "body double".

 

Jag menar att om en person har 300 repliker så ser publiken ansiktet och läpprörelserna bara när 100 repliker sägs. När övriga 200 repliker sägs, så är jag själv body double. När jag spelar in enbart repliker med en skådespelare, då hinner jag med 100 repliker på en timme. Så tidsvinsten är stor. Och när man som jag ej kan betala skådespelarna så blir det lättare att besätta rollerna om arbetsinsatsen stannar under 10 timmar per skådespelare.

 

Följande är rollfigurer som jag kommit på, och ni andra är välkomna att lägga till. Ja, jag inser att dekor och rekvisita kan bli problem för flera av dem. Men ett problem i taget.

robot

astronaut

motorcykelförare

dykare

rökdykare

svetsare

smältverksarbetare som jobbar vid masugn

asbestsanerare

kriminell som maskerat sig

soldat iförd gasmask

kirurg

sjuksköterska med munskydd

konstmodell som genomgår kroppsavgjutning

riddare

sörjande kvinna med sorgflor

brud med slöja

muslimsk kvinna i niqab eller burkha

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket. Och jag kan lägga till följande.

 

tidningsläsare bakom dagstidning

skadad invirad i bandage

clown

spöke

superhjälte

maskeraddeltagare eller maskerad karnevalsdeltagare

stridsflygare

 

Hm, då kanske jag har några som kan användas i samma historia. Förbrytare tar sig in på maskeradparty, men bli ej misstänkt pga sin maskering. En person skadas men lyckligtvis deltar en kirurg i sina arbetskläder. Så det blir ett rejält omplåstrat offer. Dessutom har en muslinsk kvinna i grannhuset blivit vittne.

 

Men visst, ytterligare tips mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen som har fler förslag? Själv kan jag nu lägga till följande.

 

polarforskare

jägare i kamouflagedräkt

biodlare i skyddsdräkt

person i regnställ som bär stort paket

person bakom parasoll

bilreparatör som ligger under bil

rörmokare som ligger på knä under vask

städare i garderob

 

Därtill har vi alternativet point of view. Mörker, dimma, ösregn eller snöstorm gör dessutom sikten så dålig att det går ej att se vem som är framför kamera.

 

Hm, då kanske jag kan göra historien längre. En städare i en garderob har också blivit vittne. Hen följer efter, vilket visas genom point of view. Tills det börjar regna, så att städaren tar på sig regnställ. Städaren lyckas uppmärksamma en jägare, men denne tappar bort förbrytaren. Varpå en biodlare blir misstänksam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...