Gå till innehåll

Vindbrus


Jan Gissberg

Recommended Posts

Alltid detta vindbrus/muller på filmer filmade utomhus. Även med lös mikrofon och pälsöverdrag. Vad använder proffsen? På deras filmer vid intervjuer i blåsigt väder hörs ju inget störande vinddunder.

Vad använder du för mick? Vid intervjuer använder man just en intervjumick, dvs en rundupptagande mick, och då är vindbrus inte lika problematiskt. Kombinera med lite brusreduktion så blir det fint och rent.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ibland fuskas det. Om de som pratar står så långt bort att läpprörelser ej syns så går det ju att dubba. Ett annat fusk är att använda greenscreen, jag menar att intervjun i själva verket är inspelad i studio.

 

Gratisprogrammet Audacity har möjlighet till brusreducering. Ni andra kan kanske nämna fler gratisprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra tips, men här kommer ytterligare två kompletterande tips.

 

1. Plats och riktning. Beroende på hur det blåser kan man vända sig så att man blockerar mikrofonen från direkt träff av vind eller helt enkelt använda ett träd eller hus som vindskydd. Har man möjlighet att lyssna på ljudet som går in så blir detta enklare.

 

2. Använd en mick med så kallat low cut filter som filtrerar bort de lägsta ljudfrekvenserna som är de som är svårast att helt undvika vid stark vind så väl som när man får ljud som fortplantar sig in i micken från boom eller kamera etc. Low cut finns även i recorders, kameror och redigeringsprogram men ju tidigare i kedjan det används dess bättre.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

men ju tidigare i kedjan det används dess bättre.

 

Har funderat en del på det. Är det en universal rekommendation, eller hellre för att snabba upp workflow? (vilket såklart inte ska underskattas). Spontant känner ju jag att man vill behålla så mycket dynamik som möjligt genom hela kedjan och sedan fixa det på slutet, för maximal kontroll och potentiellt bästa resultat - även om det så blir försumbart. Men de (förmodat) analoga filtren i mikrofonerna kanske är det bättre valet ändå?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har funderat en del på det. Är det en universal rekommendation, eller hellre för att snabba upp workflow? (vilket såklart inte ska underskattas). Spontant känner ju jag att man vill behålla så mycket dynamik som möjligt genom hela kedjan och sedan fixa det på slutet, för maximal kontroll och potentiellt bästa resultat - även om det så blir försumbart. Men de (förmodat) analoga filtren i mikrofonerna kanske är det bättre valet ändå?

 

Ja håller med, den tanken har jag också haft, ju större valfrihet man har vid klippbordet dess bättre. Jag är långtifrån någon expert på ljud då mitt fokus i princip alltid riktats mot det övergripande arbetet med att ro en produktion i hamn men även själva storyn samt så klart bilden och då inte helt sällan små element i bilden så som olika slags VFX grejer, matte paintings och saker som behöver fixas, removals etc. Hur som helst så är det svårt att slippa ifrån ljudet när det gäller film och det jag lärt mig handlar om dynamik och brusförhållande. Signalen från micken bör vara så ren som det går då störningar t.ex. lågfrekvent muller gärna fortplantar sig till övriga frekvenser då de går i samma kabel och spelas in i samma elektronik detta till trots att du kör balanserat via XLR iom att signalen/störningen är med genom hela kabeln och att det är samma elektronik som tar emot den etc.

 

Ett exempel skedde för ett par dagars sedan, ett för mig mycket dyrköpt och frustrerande exempel. Min Atomos Shogun bestämde sig spontant för att stänga av inspelningen på ljudkanalerna från kameran, lyssningen var kvar och nivåmätaren vilken dock blivit blå i stället för röd och grön, något jag inte noterade så 6st korta intervjuer blev kasserade. Hur som helst, en kanal var öppen för inspelning och där spelades intervjuerna in som en slags störning i bruset, oanvändbart trots brusreducering dock (vilket var otroligt synd denna gång för undertecknad) och vad som exakt hände när ljudet gick in i den andra kanalen vet jag ej men att ljud fortplantar sig och färgar övrigt ljud är kontentan jag vill komma till.

 

Sedan finns det fler mer självklara anledningar. En är just dynamiken, spelar du in en mick med mycket höga lågfrekventa ljud äter dessa upp dynamiken och du måste hålla ljudet på en lägre nivå med mer brus och besvär som resultat dvs så är det bra att filtrera ljudet så snart i kedjan det går samt så kan det hjälpa till att undvika distorsion i så väl mickens kretsar som inspelningsutrustningen. Det hjälper även till att undvika proximity-effekten på flertalet mikrofoner vid sång och inläsning nära kapseln.

 

Att det därtill blir ett bättre workflow och att du har större möjlighet att höra förutsättningarna för ett färdigt resultat är ju plus på det. Det finns ju iofs olika low cut nivåer men mycket få ljud man vill fånga hamnar under 80Hz så har man möjlighet att skära allt under 80Hz i en vardaglig ENG-situation med kameramick så ser jag i princip inga anledningar till varför man inte skall göra det.

 

Det finns säkert fler fördelar respektive nackdelar dock oberoende av vad jag kan se, finns ju "riktiga" ljudnördar som jobbar med dylikt här, ping på dem!

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljud är ju onekligen en egen värld för sig! Ofta nöjer man ju sig vid "bra" när man jobbar på egen hand, och att gå den där extra rundan som man ofta är villig att göra med bild känns sällan lika lockande på ljud-sidan. Men det finns nog en poäng i det där att låga frekvenser fortplantar sig i andra och blir svåra att göra bort. Har haft lite problem med "fotsteg på scengolv" t.ex. och jag har då alltså inte kört nån EQ förrän i slutet hittills och det har gått rätt bra utom i några undantagsfall, men kanske är värt att omvärdera eftersom jag ändå har en mick med switch på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd en mick med så kallat low cut filter som filtrerar bort de lägsta ljudfrekvenserna som är de som är svårast att helt undvika vid stark vind så väl som när man får ljud som fortplantar sig in i micken från boom eller kamera etc. Low cut finns även i recorders, kameror och redigeringsprogram men ju tidigare i kedjan det används dess bättre.

 

Är det verkligen någon vits att använda de fysiska högpassfiltren på mikrofonerna? Eftersom det inte påverkar själva mikrofonens upptagningsområde utan bara signalen ut så känns det som om att man lika gärna kan göra det i post?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det verkligen någon vits att använda de fysiska högpassfiltren på mikrofonerna? Eftersom det inte påverkar själva mikrofonens upptagningsområde utan bara signalen ut så känns det som om att man lika gärna kan göra det i post?

 

Mja jag är som sagt ingen expert men läs mitt rätt långa och omständliga svar till Smörgåsmannen tre svar upp.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det verkligen någon vits att använda de fysiska högpassfiltren på mikrofonerna? Eftersom det inte påverkar själva mikrofonens upptagningsområde utan bara signalen ut så känns det som om att man lika gärna kan göra det i post?

 

Ja! Låga frekvenser kan ofta ha en väldigt stor magnitud. Detta gör att mikrofonförstärkaren storknar och klipper, då försvinner allt ljud under de perioderna det klipper. Det som har försvunnit kan man inte få tillbaks i efterbehandlingen. Membranet och mikrofonens inbyggda förstärkare klarar ofta mycket mer och low-cut filtret är ett ganska snällt filter som gör bra nytta när det bullrar och bumlar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jonyverse, du tycks veta mer om ljud än jag gör. Jag spelar själv ibland in dialog på platser med vindbrus. Menar du att filtret som tar bort lågfrekvent ljud ska användas även när det bara är lite vindbrus? Jag menar, jag undviker att spela in när ljud från omgivningen är påtagligt störande, så ljudet slår ej i taket när jag spelar in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jonyverse, du tycks veta mer om ljud än jag gör. Jag spelar själv ibland in dialog på platser med vindbrus. Menar du att filtret som tar bort lågfrekvent ljud ska användas även när det bara är lite vindbrus? Jag menar, jag undviker att spela in när ljud från omgivningen är påtagligt störande, så ljudet slår ej i taket när jag spelar in.

Rent tekniskt fungerar det bra utan filtret i den situationen du beskriver, om du inte hör några problem går det säkert bra.

Men jag använder lowcut-filtret ganska ofta i dialoginspelning, även inomhus. Av flera orsaker; det kan bli mekaniska störningar via mikbom av rörelser, luftpuffar vid snabba förflyttningar, pratar man nära blir det överdriven bas pga den sk proximityeffekten osv. Dessutom behöver dialog rent generellt inte så mycket bas. Faktum är att dialog med för mycket bas blir "bumlig" och svåruppfattad. Med lägre bas få du bättre dynamisk reserv för det nyttiga ljudet. Det är också ganska problemfritt att dra upp det låga registret i efterbehandlingen om man absolut måste, till skillnad från diskanten där man får mer brus.

Inspelning av effekt och miljöljud är en annan sak. Där kanske man vill prioritera linjäritet eller ett fett basljud.

 

För att vara tydlig så är ju inte lowcutfiltret den stora lösningen på vindbrus. I första hand är det vindskydd på mikrofonen och rätt positioner mm man löser det med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det man gör är att helt enkelt ta bort eller dra ner/minska på de frekvensområden om inte är fördelaktiga för det ljud man vill ha eller behöver. När det är gjort så ställer man det totala ljudet (lite som på videospråk för color correction) på samma sätt som i vilken musik mix som helst. Tips om hur fås på närmsta musik forum skulle jag tro.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Det man gör är att helt enkelt ta bort eller dra ner/minska på de frekvensområden om inte är fördelaktiga för det ljud man vill ha eller behöver. När det är gjort så ställer man det totala ljudet (lite som på videospråk för color correction) på samma sätt som i vilken musik mix som helst. Tips om hur fås på närmsta musik forum skulle jag tro.

Precis, lika lätt som att hugga ut en skulptur i sten –bara att hugga bort det som inte ska vara kvar... :)

Problemet är att man vid fältinspelning dels inte vet så noga vad som kommer att skita sig och dels inte brukar ha någon större arsenal med filter och analysprogram med sig och framför allt inte tiden att använda dem.

 

Lösningen är att spela in så tekniskt bra och felfritt det går för en bra råvara och sen göra det konstnärliga hemma i EB.

Om man skall använda analogin med videospråk igen med att använda color korrektion på slutet så är det som att först filma med negativfilm eller ett RAW-format så att det finns något att dra i efteråt. Har man filmat i ett enkelt komprimerat format och frätt ut bilderna eller underexponerat så kan man liksom inte göra trolleri ens i en bra efterbehandling.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, lika lätt som att hugga ut en skulptur i sten –bara att hugga bort det som inte ska vara kvar... :)

Problemet är att man vid fältinspelning dels inte vet så noga vad som kommer att skita sig och dels inte brukar ha någon större arsenal med filter och analysprogram med sig och framför allt inte tiden att använda dem.

 

Lösningen är att spela in så tekniskt bra och felfritt det går för en bra råvara och sen göra det konstnärliga hemma i EB.

Om man skall använda analogin med videospråk igen med att använda color korrektion på slutet så är det som att först filma med negativfilm eller ett RAW-format så att det finns något att dra i efteråt. Har man filmat i ett enkelt komprimerat format och frätt ut bilderna eller underexponerat så kan man liksom inte göra trolleri ens i en bra efterbehandling.

 

Det vill säga precis samma som gäller all ljudhantering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...