Gå till innehåll

Redigeringprogram för 4k film hobbynivå


Highdv

Recommended Posts

Med en Panasonic G7 kamera har jag fått lite 4k film att redigera.funderar på pinnacle studio19 ultimate och Adobe premiere elements 14. Har nu pinnacle studio 14 ultimate som jag är hyfsat nöjd med(hdv och 1080p) men kraschar ofta. Pga 4k behövs nyare program. Vilka för o nackdelar har de? Olika kameror ger olika filformat -är någon av dem mer filformatkompatibel? Man kan få adobe elements14 till bra pris nu- är version 15 på väg inom kort/sommar ? Kommer betydligt dyrare program ge synbart bättre exporterad bildkvalite typ på 65tums uhd tv? dator i7 2600k 16gb ram win7-64b

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere Elements brukar uppdateras på hösten, så gissningsvis kommer nästa version i september.

 

Om dyrare program ger bättre bild? Nja, i princip inte. Endera kan redigeringsprogrammet hantera videofilernas information, och i så fall är det bara att köra. Eller så kan videoredigeringsprogrammet inte hantera videoformatet och då har man valt fel redigeringsprogram.

 

Ett alternativ är att du postar din fråga på användarforum för olika program. Där finns förmodligen andra som försökt redigera 4K, med varierande resultat.

 

Du skulle även kunna kolla om gratisprogram kan hantera 4K. DaVinci Resolve Lite är väl det kraftfullaste, men ni andra får rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Vilken betydelse har externt grafikkort t ex nvidia 950 960 jämfört med inbyggda grafiken i i7 2600k qvick sync.Tycker renderingstiden är hyfsad nu. Kommer förändringen med grafikkort förändra:-1 hela programmets flyt/ kvickhet ? bara renderingstid bli kortare ? 3 Bättre kvalite i det redigerade materialet -bättre bild?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också en G7 och davinci resolve 12.5 lite versionen, det fixar det utan problem men kanske inte din grafik. Jag har ett 4gig 960 kort tror jag det är och en 3700k cpu och det går ändå inte helt smärtfritt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ja allt går bättre med ett grafikkort och ett monitorkort dom blackmagic designs Intensity Pro eller deras nya 4k version av samma kort. Det går att skapa kopior i lägre upplösning att jobba med så det går lättare för datorn och sen använda dom som "mall" för 4k filerna till slutprodukten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att inflika: jag tycker att det är konstigt att man inte är tydligare med vad som går på GPU:n respektive CPU:n. I 3D-världen är det en självklarhet att separera CPU-jobb från GPU-jobb. Kan någon förklara hur det ligger till med video?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

ÄR det någon som vet vad minimi-gränsen går för att redigera 4k/uhd video med studio 19/premiere elements 14? Intel i7 nämns för att klara alla funktioner men klarar t ex äldre 4 och nyare 4-8 kärniga AMD processorer det -även med långsamt resultat- kombinerat med grafikkort och eventuellt en Intel i5?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...