Gå till innehåll

Lämplig mikrofon?


pariba

Recommended Posts

Jag har börjat göra lite utbildningsmaterial och funderar på att köpa in mikrofonen Røde NTG1, som jag tror är lagom för att fånga in ljudet när jag talar (ca 2-3 meter ifrån): http://www.fotokungen.com/ovriga/rod...gn=pricerunner

 

Någon annan som har använt denna? Antar att jag även behöver en extern apparat för fantommatning, med 48 volt? Någon som vet? Går det att koppla ihop en sådan enkelt till en dator eller funkar det endast med mixerbord?

 

Är en riktig nybörjare som ni märker. Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder NTG1.

 

Ja, ljudet är okej.

 

Ja, du kan använda den på ett avstånd av några meter under förutsättning att det är någorlunda tyst och den som talar inte är allt för lågmäld. Men jag hoppas du vet att det optimala avståndet är 0,5-1,5 meter när man använder riktmik.

 

Ja, du måste ha 48 volt fantommatning. Alternativet är att skaffa mikrofon som drivs med batteri. Nackdelen med det är att batteridrift ger mer brus pga lägre spänning.

 

Om du kan dra in ljudet direkt i datorn? Tyvärr, den frågan får någon annan svara på. Själv kopplar jag nämligen alltid mikrofonen till kameran. Jag hoppas dock att du vet att det finns bärbara ljudinspelare med fantommatning.

 

Då du beskriver dig som nybörjare föreslår jag att du berättar hur många timmar du ska använda mikrofonen. Det tar nämligen lite tid att lära sig använda en riktmik på rätt sätt. Om du bara ska använda den tillfälligtvis så kanske det är bättre att du försöker få kontakt med någon som är van vid att använda sådan mikrofon. Jag menar att hen gör inspelningen med sin egen utrustning.

 

Nej, det är inte svårt att lära sig använda riktmik, men det tar lite tid innan det sitter i ryggmärgen att man får se upp med eko inomhus respektive vindbrus utomhus. En av mina bekanta köpte mikrofon för att spela in föreställningar på en amatörteater. Han köpte en mikrofon som i praktiken var avsedd för amatörbruk, och efter lite funderande så gratulerade jag honom till ett passande val. Jag menar, att använda en mikrofon byggd för amatörer kan vara ett vettigt val om användaren inte vet hur en professionell mikrofon ska användas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...