Gå till innehåll

Färdigt manus - vad gör jag nu?


BLK

Recommended Posts

Efter nära 200 timmars jobb är mitt manus klart. Läst och granskat av både skådespelare och lekmän i olika åldrar, faktakollat och korrekturläst.

Jag har varit så engagerad under de senaste månaderna att jag inte tänkt längre ...

Vad gör jag nu? Hur får jag ett produktionsbolag att bli intresserat av ett manus för ungdomsfilm/äventyr?

Jag har provat att skicka manus och synopsis till en regissör med lokal anknytning, men fick ett vänligt men avmätt svar med vändande post att han är upptagen med annat projekt.

Goda råd uppskattas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du skrivit långfilmsmanus så kan du schablonmässigt räkna med att sannolikheten är 0,1 % att något filmbolag köper. Dvs så liten att det inte är lönt att fråga. Att sälja kortfilmsmanus är ännu svårare. Det är den trista verkligheten för oetablerade manusförfattare.

 

Så du spelar in själv. Känner du dig ovan vid tanken på att regissera så kan du fundera på dockfilm, datoranimering etc. Hitta röstskådespelare är relativt enkelt eftersom du endera frågar lokal amatörteater eller använder Filmcafe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gör jag nu?

Enkelt, du skickar ditt manus till alla produktionsbolag du kan hitta. Och räkna med att du får ett rungande nej tillbaka.

 

Du måste förstå hur svensk film fungerar. Antingen har du haft sex med en massa folk från SFI, eller så kommer du aldrig att få ditt manus producerat. Det spelar ingen roll hur bra ditt manus är om du inte har sugit rätt kuk.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller inte med om ghijohansson att det är svårare att sälja kortfilmsmanus än långfilmsmanus. Det är mycket lättare att sälja kortfilmsmanus enligt min erfarenhet. Och 0,1% chans att sälja innebär större chans att sälja än inte fråga alls.

Så..

 

1) Skicka inte ditt manus! Skicka en förfrågan om de vill läsa, där du skickar med en kort, kärnfull beskrivning och längd. När de tackar ja, skickar du manus.

 

2) Ha inte sex med någon för att få ditt manus sålt. :)

 

3) UMGÅS med filmfolk. Kan vara jobbigt att komma igång, men börja någonstans, även ifall det är små sammanhang.

 

4) Lyssna på kritik. Läs mellan raderna. Fråga artigt och var alltid glad och tacksam för att de läser och ger respons. Var aldrig någonsin tyken, ironisk eller frustrerad mot någon som läst ditt manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar!

Att ha sex med filmfolk känns inte särskilt aktuellt, jag får försöka med att skicka mitt synopsis tills vidare.

Alla som hjälpt mig att läsa på vägen (inklusive etablerade skådespelare) tycker det är väldigt bra. Någon måste ge det en chans.

Om en enda producent eller regissör bemödar sig med att läsa mitt manus är jag beredd att lägga ner hela projektet, givet att hen inte tycker det är bra.

Någonstans måste ju en manusförfattare börja, alla är inte kända på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar!

Att ha sex med filmfolk känns inte särskilt aktuellt, jag får försöka med att skicka mitt synopsis tills vidare.

Alla som hjälpt mig att läsa på vägen (inklusive etablerade skådespelare) tycker det är väldigt bra. Någon måste ge det en chans.

Om en enda producent eller regissör bemödar sig med att läsa mitt manus är jag beredd att lägga ner hela projektet, givet att hen inte tycker det är bra.

Någonstans måste ju en manusförfattare börja, alla är inte kända på förhand.

 

Skicka direkt med ditt manus tillsammans med din synopsis så ökar du dina chanser att få det läst avsevärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar!

Att ha sex med filmfolk känns inte särskilt aktuellt, jag får försöka med att skicka mitt synopsis tills vidare.

Alla som hjälpt mig att läsa på vägen (inklusive etablerade skådespelare) tycker det är väldigt bra. Någon måste ge det en chans.

Om en enda producent eller regissör bemödar sig med att läsa mitt manus är jag beredd att lägga ner hela projektet, givet att hen inte tycker det är bra.

Någonstans måste ju en manusförfattare börja, alla är inte kända på förhand.

 

Hej, jag har aldrig sålt något manus men jag har haft kontakt med produktionsbolag som tyckt att det jag skrivit varit intressant och som varit intresserade av att eventuellt köpa det. Dock har det aldrig blivit så, främst för att jag är duktig på att prata och sämre på att skriva :) Jag skojar lite nu men det är lite sant också, det där med att skriva en slutversion har aldrig varit min starka sida, det var först när jag började regissera mina egna filmer som jag kände att manusen blev lika bra så som jag såg i dem i huvudet och då tack vare skådespelarna som jag jobbat väldigt nära med och låtit improvisera utifrån det jag skrivit.

 

Men nog om mig nu, om jag har något råd att komma med så är det detta, skriv inte till dem, ring. Fatta dig kort, pitcha ditt manus och fråga dem sen om de vill läsa det, om de tycker det låter intressant så kommer de vilja det, om inte så spar du dig själv en jäkla massa tid. Ett samtal tar kanske 5 minuter, att skriva ett mail och vänta på svar, det kan ta veckor, om de ens svarar.

 

Läs gärna på innan du ringer, vem är producenten, vad har hen gjort innan? Har hen gjort något som påminner om din film? Då kan du alltid nämna det i samtalet.

 

Jag ringde en gång en producent som inte tyckte att det jag skrev var något för henne, men då nämnde jag en annan film som de producerat och då hänvisade hon mig till en annan producent som jag sen hade kontakt med i flera månader.

 

Men med det sagt, jag måste säga att jag håller med om vad Jakob och Göran skrev. Att få något sålt i Sverige är mycket, mycket svårt. Det handlar om kontakter, tyvärr. Och det handlar också om att skriva något som stämmer in på vad SFI ger stöd till. Du har visst skrivit en ungdomsfilm, då borde det ändå inte vara helt kört.

 

Och om du får nej, låt dig inte nedslås allt för mycket, fortsätt skriv, annonsera efter folk som du kan samarbeta med, det finns många regissörer som är i behov av bra manus.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Pitchar du BLK med logline eller inte? Jag är nästan bara aktiv på amerikanska marknaden och där är dörrarna i regel alltid öppna och mycket handlar om din logline. Är den bra och vad dom söker eller gör dom nyfikna ber dom att du skall skicka manuset.

 

Daniel, har du sett en film som heter Stuck In Love? Se den (amerikansk Richard Curtis ripoff). Killen som regisserar verkar vara inne på samma bana som du. Din brorsa kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...