Gå till innehåll

Manusutbildning på Gotland, vad vet ni?


Haraldson

Recommended Posts

Tjena, är en tjej på 19 nu i höst, sökt flera utbildningar.

Hittade en Manus utbildning på Gotland. Det är en folkhögkolautbildning.

Någon som vet något om den?

Fick känslan att det är något som inte är bra med den, men söker ju allt typ. men vill veta mer då det är en stor grej att flytta så långt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, om du menar storyutbildningen på gotlandsfolkhögkola så skulle jag direkt tacka nej om du söker något seriöst.

Den har endast en enda lärare och han är inte bra överhuvudtaget. de har några skype lektioner med amerikaner, men de är inte kända som han säger, de är undermåliga och de skrev typ en bok för 30 år sen och sen har de inte gjort nått alls.. det är skit.. har gått där för några år sen.. Det är små enkla övningar som när man har svenska i högstadiet typ. du skriver scener som inte leder någonstans och oavsett hur dåligt det är så bryr ingen sig. allt är styrt kring save the cat boken.. helt värdelöst. men det vet du säkert om du läst nått innan?.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag har läst film på gymnasiet. Jo, det var den skolan jag sökte till. ok, men låter ju inte särskilt bra då. men det står ju att man skriver långfilm också. Var det bara övningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

man skriver ett manus, men det är bara som fylla i en mall efter den boken jag nämnde... det är inte att skriva långfilm på riktigt... Det som är stört är att läraren bryr sig inte ett skit. Han sitter och smsar mer tjejer under lektionerna, han hör inte ens vad eleverna säger från och till.

 

Han får också utfall och ställer sig och skriker på elever när han inte gillar dem.

 

Allt på den där skolan handlar om vara vänster politisk och flumma omkring hur som helst, och om du tänker själv eller gör något seriöst blir han typ avundsjuk och försöker stjäla elevernas idéer eller hånar dig att de är skit idéer ch inte följer hans bok.

Han är nog inte helt frisk skulle jag tro, står typ och röker två paket om dagen utanför skolan trots att det är rökförbud för lärare.

Man bor på ett internat och där kommer personalen på kvällen och knackar på dörren för se om eleverna har någon sprit på rummet. det är typ 9 kvm man får bo i.

och köket man delar är skit smutsigt. jag skulle aldrig gå där om jag var du, men mest för du lär dig absolut ingenting som du kan använda, det är bara övningar som barn kan följa. och läraren är helt ointresserad och ibland skriker han som sagt rakt ut på eleverna när de inte gör exakt som han vill trots att han själv typ inte är närvarande på lektionerna alls.

 

Kan ju säga utan överdrift att De som gillar honom är alla från gotlands gamla filmgymnasium där han jobbade förut.. de är som en egen liten vänstersekt kan man säga..

 

sök något riktigt som i Stockholm typ, stdh... eller nått istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inget om den utbildningen, men Macars verkar ju en aning färgad. Rent allmänt för folkhögskola dock: Det blir vad du gör det till, och din upplevelse av studierna kommer baseras mycket på vilka du pluggar med. Det gäller nog även akademiska studier, nu när jag tänker efter. Men med emfas på mer informella utbildningar. Det är inte sällan ganska intimt, så om du inte gillar någon (lärare eller elev) kommer det troligtvis bli mer påtagligt än på en mer opersonlig utbildning (högskola, universitet). Om du verkligen vill något, spelar det dock ingen större roll vilken utbildning du går, utan du kommer med högsta sannolikhet ta dig dit i alla fall.

 

I dina skor skulle jag maila/ringa dem och fråga vad för resurser de erbjuder på programmet och utifrån det försöka avgöra om det är något som stämmer överens med vad du söker. Sen är det bara att hålla tummarna för att du hamnar med människor som hjälper dig att ta dig vidare i din konstnärliga utveckling då det sällan finns särskilt högt ställda motprestationskrav på såna utbildningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt generella tips för att lära sig skriva manus är som följer. Skriv kort manus. Spela in, redigera, lär av resultatet. Upprepa proceduren tills du känner dig mogen att skriva längre manus. Saknar du skådespelare så spelar du in som dockteater, skuggspel eller något annat åt det hållet. Så gör jag själv och är nu inne på inspelning av min andra nollbudgetlångfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det där med dockteater som man filmar låter rätt fett, har en liten system kamera, men inget bra ljus alls... kostar ju as mycket :((

 

Kollat på fler skolor, trot inte någon är färgad, har man gått på en skola och något sjukt har hänt då vet man det. Det där med att utbildningar blir vad man gör dem till är det största bajsprat till skämt jag hört. En skolas resureser och hur lärarna är helt avgörande.

 

hur som helst så har jag tagit tillbaka min ansökan till den där skolan på gotland, fick typ samma känsla Macars beskriver efter talat med dem nu.

 

Finns en annan skola i skåne, det är lite närmare för mig att flytta dit med, gotland känns ändå himla avlägset om man tänker efter.

 

tack för råden om kortfilmer, håller på med en me några kompisar nu från filmgymnasiet, fast vi har inga dockor dock, ha ha.. fast det lätt faktiskt himla smart.

 

i varje fall, tack för allas inputs, verkar vara ett grymt forum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Upplevelser är individuella, det finns folk som hyllar de utbildningar jag gått och det finns de som rackar ner på dem. Sån är världen. Alla gillar inte lika. Och väl ute i verkligheten finns inga lärare, ingen utbildning kommer göra dig fullärd eller kvalificerad för att jobba i branschen, alla kommer se dig som en nybörjare när du gått ut, oavsett vilken utbildning du väljer, om du inte gått på stdh. Lärare kanske hjälper litegrann, men i slutändan ligger det alltid på ditt bord att på egen hand söka upp information för att bli konkurrenskraftig.

 

Ingen utbildning, oavsett hur prestigefylld den är, kommer garantera någon form av framgång. Tyvärr. Sedan är det ju så att utbildningar med bra rykte lockar fler talanger än de med dåligt rykte. Så de blir ju på alla sätt och vis det bättre valet, förutsatt att man har det som krävs för att ta sig in. Men mer ofta än aldrig möter man folk utan någon relevant utbildning alls som tar sig fram alldeles lysande i branschen och det är ju knappast någon cred man kan tillskriva några skolors resurser.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag går själv Storyutbildningen och har nyligen avslutat mitt första av två år. Det är fokus på kommersiellt manusförfattande där vi dels har läst långfilmsmanus, skrivit eget material och haft föreläsningar/lektioner med utbildade inom området. Hittills känner jag mig nöjd över vad utbildningen har att erbjuda och jag personligen har utvecklats inom skrivandet. Jag tror mycket hänger på personligt engagemang och vara öppen för andras åsikter för att en ska kunna få ut någonting av utbildningen. Om man är intresserad av att skriva inom Film och TV kan jag verkligen rekommendera det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...