Gå till innehåll

Canon XC10 . Interlacing


OweAnd

Recommended Posts

Hej .,...

Har en Canon XC10 och när jag skickar filmer till bildbyrå får jag detta som svar och avslag på filmen "Interlacing -- Clip exhibits noticeable interlacing issues" ....någon som på svenska kan förklara detta för mig och hur jag kommer runt det problemet ....

 

Mvh

Owe

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du filmat i för format och hur är klippet exporterat (vilket program och vilka inställningar)? Interlacing är en teknik där varje "video-frame" delas upp i 2 delbilder, från början för att göra det enklare att sända bilden och i andra fall för att göra ex panoreringar mjukare. Det används fortfarande i stort sett överallt (framför allt för sport) och dess motsats är "Progressive" (där man filmar med "hela bilder").

 

Du kan ha filmat Interlaced alternativt filmat i progressive och exporterat som interlace.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du filmat i för format och hur är klippet exporterat (vilket program och vilka inställningar)? Interlacing är en teknik där varje "video-frame" delas upp i 2 delbilder, från början för att göra det enklare att sända bilden och i andra fall för att göra ex panoreringar mjukare. Det används fortfarande i stort sett överallt (framför allt för sport) och dess motsats är "Progressive" (där man filmar med "hela bilder").

 

Du kan ha filmat Interlaced alternativt filmat i progressive och exporterat som interlace.

 

Hej....

det är filmat i formatet MXF och exporterad med programmet HDVsplit för att premiere elements inte stöder det formatet. Sedan Converterat med Acrok MXF Converter till Adobe Premiere/Sont Vegas MPEG-2 ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok... det är några ställen där det kan hända saker. Och har du filmat interlaced (inställning i kameran) så då måste du göra en de-interlace.

Och det kan sägas direkt att inte är Premiere Elements starka sida, även om det går (i princip förlorar du halva upplösningen för Elements slänger halva bilden).

 

Det kanske till och med finns ett val i Acrok?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok... det är några ställen där det kan hända saker. Och har du filmat interlaced (inställning i kameran) så då måste du göra en de-interlace.

Och det kan sägas direkt att inte är Premiere Elements starka sida, även om det går (i princip förlorar du halva upplösningen för Elements slänger halva bilden).

 

Det kanske till och med finns ett val i Acrok?

 

..är det så att interlace är filmat i 50 bilder/sek och progressive är 25 bilder/ sek......

Länk till kommentar
Share on other sites

..är det så att interlace är filmat i 50 bilder/sek och progressive är 25 bilder/ sek......

 

Hej, nej interlace är 50 halvbilder i sekunden så mitt i mellan. Interlace indikeras med ett "i" t.ex 1080i gentemot 1080p. "P"et i 1080p står för progressive och är alltså helbilder vilket kan vara både 25 eller 50 bilder i sekunden eller för den delen 24, 30 och 60 om man inkluderar filmstandarden och övriga världen etc. Ibland skrivs prefixet (dvs p och i) tillsammans med bildhastigheten dvs 1080 25p.

En sak som gör detta än mer förvirrande är att interlace kan skrivas både som 1080 50i och 1080 25i, detta betyder dock i de allra flesta fall samma sak dvs 50st halvbilder i sekunden, interlace är nämligen i princip alltid just 50 eller 60 halvbilder i sekunden, 50 för europa.

 

Kolla gärna: https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video

och:

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, nej interlace är 50 halvbilder i sekunden så mitt i mellan. Interlace indikeras med ett "i" t.ex 1080i gentemot 1080p. "P"et i 1080p står för progressive och är alltså helbilder vilket kan vara både 25 eller 50 bilder i sekunden eller för den delen 24, 30 och 60 om man inkluderar filmstandarden och övriga världen etc. Ibland skrivs prefixet (dvs p och i) tillsammans med bildhastigheten dvs 1080 25p.

En sak som gör detta än mer förvirrande är att interface kan skrivas både som 1080 50i och 1080 25i, detta betyder dock i de allra flesta fall samma sak dvs 50st halvbilder i sekunden, interface är nämligen i princip alltid just 50 eller 60 halvbilder i sekunden, 50 för europa.

 

Kolla gärna: https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video

och:

 

Mvh /Pontus w

 

Ok ..ja det blir snurrigare och snurrigare men tack vare er så börjar jag förstå detta ....ni är guld värda ...:-)..fortsättning lär följa och jag ska smälta detta nu ...tack tack

 

Owe

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...