Gå till innehåll

Videokamera + ljud - budget 15.000


Film Anton

Recommended Posts

Hejsan kära voodooianier!

 

Jag har fått i uppdrag att sätta upp en utrustningslistta till ett köp för min skola.

Det är av pedagogiskt syfte och jag tänkte att fokus skall ligga kring ljudet.

Men då kommer jag till dilemmat med det här med ljudingångar, jag har lust på trådlösa myggor i stil med Sennheiser evolution 100.

En kamera och 2 st myggor, kanske en billig shotgun för offline ljud.

 

Alla förslag är välkomna!

 

/Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, "en utrustningslistta till ett köp för min skola."

Vad skall utrustningen användas till?

 

Myggor är ju toppen för att få bra ljud utan krångel men man lär sig inte så där jätte mycket om att jobba med ljud och ljud i film om man använder myggor. Är fokus på att lära sig filmproduktion skulle jag satsat på en boom med shotgun, är fokus riktat mot att göra saker enkelt så är myggor så klart bra. Berätta gärna lite mer ingående om vad syftet med utrustningen är.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Pontus!

Tack för svaret och ursäkta den allmänna förvirringen i min text!

Förtydligande:

Det är en ingenjörsskola och det pedagogiska syftet är matematikvideos!

Jag har jobbat med professionell utrustning sen förr men är inte bekväm i marknaden för hemmabruk.

Optimala hade varit en EX1 eller liknande med 2 myggor men det måste vara nyinköpta artiklar då det är skolans krav.

Alltså! Syftet är att göra lärorika videos med bra ljud!

Sen kommer väl dilemmat med ljudingångar och eventuella externa ljudadaptrar.

DSLR-kameror kan vi tyvärr inte köpa då dom som ska filma är ytterst ovana fotografer.

Hoppas detta gav inblick!

 

//Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, finns många lösningar på det du vill åstadkomma så klart, trådlösa myggor av olika pris och kvalité ploppar upp allt tätare ur i huvudsak den asiatiska myllan och vissa håller riktigt ok kvalité så vitt jag förstår. Exempelvis denna video kan vara av intresse gjord av en medlem här på forumet:

Dessa Saramonic har jag ej testat själv men annars vet jag att australiensarna på Rödes lyckas producera riktigt ok och förhållandevis billiga trådlösa myggor, vilket jag också testat och jämfört mot t.ex. mina egna Sony UWP-D11.

 

Har man en kamera som tar stereosignal så kan man med en splitt-kabel utan vidare problem få in två myggor eller en mygga och en shotgun (med 3,5mm plugg) samtidigt.

Ang Shotgun så har jag läst mycket positivt ang sE Electronics ProMic Laser, och annars finns ju alltid Røde VideoMic Pro.

 

Kamera däremot är svårt, jag hade nog ändå valt att köra på en ILC för stillbild likt Panasonic Lumix G7 då det kan vara en poäng att kunna ställa in kameran manuellt samtidigt som den har bra automatik. Den har ljudingång och ergonomin för handhållen filmning förutsätter jag inte är så viktigt då ni rimligen använder stativ. Knappar och vred brukar därtill vara lika lätta att förstå sig på som på en renodlad videokamera.

Dock kan jag inte påstå mig vara någon expert på billiga videokameror.

 

Hoppas detta hjälper dig en bit på väg iaf, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic G7 har annars ett helt ok eget ljudsystem, det finns nog ingen rödemick som är bättre. Röde är inte så värst i verkligheten.

 

Hej, var detta ett seriöst inlägg där du påstår att en Panasonic G7as inbyggda ljud kan matcha en VideoMic Pro men inte endast det utan även Stereo VideoMic X, NTG4+, NTG3, NTG8 så väl som nt2000 och NTR samt en hel drös andra mikrofoner?

 

/Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic G7 har annars ett helt ok eget ljudsystem, det finns nog ingen rödemick som är bättre. Röde är inte så värst i verkligheten.

 

Tycker det är alldeles för högt ljud från objektivet när det är tysta miljöer med G7an. Jag brukar försöka ha med mig min H1 för att ta ljudet. Sen beror det på vad man ska använda klippet till också. Vindbrus tycker jag att den verkar leta efter och suga in fast kameran är vänd bort från vinden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Det inte är lätt att få en shotgun + ett trådlöst system med den budgeten. (behöver du verkligen 2 myggor?). Röde Link Filmmaker Kit kostar 3995kr men det klarar bara av en mygga. Med en Sony AX33 så kan du få in antingen två Filmmaker Kit eller ett kit + en Sony shotgun med adapter (XLR-K2M).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...