Gå till innehåll

Vill spela in en kort konstfilm (Ca 3 min) på film.


Leviathan

Recommended Posts

Så hur mycket kostar det att hyra kamera och film? hur många min går det på en rulle?

 

Samt en fråga om klipprum. Skulle gärna vilja klippa den analogt också. Finns det några studios som har ett analogt klipprum man kan hyra?

 

Anledningen till att jag vill göra det analogt är helt enkelt för att det är möjligt och skulle gärna vilja testa det. Ljudet kommer också skapas genom analog teknik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så hur mycket kostar det att hyra kamera och film? hur många min går det på en rulle?

 

Samt en fråga om klipprum. Skulle gärna vilja klippa den analogt också. Finns det några studios som har ett analogt klipprum man kan hyra?

 

Anledningen till att jag vill göra det analogt är helt enkelt för att det är möjligt och skulle gärna vilja testa det. Ljudet kommer också skapas genom analog teknik.

 

8mm finns det editorer att hyra mycket billigt / gratis och man kan göra det hemma.

16mm är ovanligare och oftast har man större bord för detta. 35mm anses vara högst i näringskedjan och således endast i speciella rum.

Du kan ju kontakta t.ex Uppsala Bildteknik och kolla med dem om de har saker du kanske kan få använda hos dem.

 

http://www.uppsalabildteknik.com/

 

Angående att hyra kamera..

8mm köper du. Det kostar inget.

16mm KAN du köpa men vill du upp i lite större kameror kan du hyra.

35mm hyr du.

 

Dagsljus har sådana för uthyrning.

 

Film, räkna med sekundpriser på 1:50 till 15:- beroende på scanningstyp, filmtyp, framkalling etc. Filmen löst är väl billigare än så men du ska nog se hela kostnaden.

Jag filmade 16/35mm för kanske 10-15 år sedan och för annat än highendproduktioner ser jag ingen vits med film.

 

Att filma 16mm och scanna detta kommer ALDRIG bli lika snyggt som ett korrekt filmworkflow med korrekt kemi för looken man söker.

En del föredrar DI och gradar filmen i dator istället för kemiskt.

 

Valet är ditt och plånboken styr bredden och längden på rullen ;).

 

Jag hade med 16mm räknat med, med en dags filmande, för ca 10 minuter råmaterial typ 3-5000:- inkl. framkallning och kamera.

Jag är inte jättepåläst om priserna men det blir inte gratis (=

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...