Gå till innehåll

Hur går det ihop? (Utomlands studier)


GarderobKaffe

Recommended Posts

Hej!

Gick ut film skola (gymnasial) för lite mer än ett år sedan och har gjort film i min grupp sedan dess. Börjar känna ett allt större sug för att nu nå efter mina mål.

Men efter att ha kollat utbildningar som USC, Chapman, London film Academy osv så undrar jag hur så många svenskar har råd att studera dessa två/tre åriga program?

 

Kan man ta banklån?

Finns det stipendier?

Hur gör folk !?

Länk till kommentar
Share on other sites

CSN täcker en del, och ja så finns det andra lån att ta också både generella och för studier men rent generellt skulle jag fråga mig om det är värt det att gå en treårig utländsk filmutbildning. Filmutbildningar är skitbra för att prova på och träffa bra folk men det gör man på ett år eller tja ett halvår kan räcka. Resterande kunskaper du skulle missa de två och ett halvt år som återstår tillgodogör man sig med största sannolikhet bättre genom att leka själv, praktisera på filmproduktioner och genom att kolla tutorials och läsa böcker osv...

Tänk även på att du bör satsa på en filmutbildning där du vill jobba och tror dig kunna jobba, pluggar du film i USA och sedan flyttar hem till Sverige så är hela ditt kontaktnät kvar där på andra sidan pölen samtidigt som du kanske ändå inte får något jobbtillstånd så att du kan stanna kvar osv...

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

CSN täcker olyckligtvis en ytterst liten del av utbildningskostnaden för skolor som USC, Chapman, UCLA etc etc (men det är väl inte så konstigt när studierna kostar lika mycket som en villa). Om du har tur räcker det ungefär till boende, levnadskostnader och cirka 5-10% av utbildningen. Min bästa vän går på USC och betalar omkring 270 000 SEK per termin - en löjlig summa, men det säger mer om det amerikanska utbildningssystemet än skolan i sig. De flesta universitet i USA är privata vilket innebär att de är beroende av sponsorer, donationer, och utbildningsavgifter för att hålla igång sin verksamhet. Framförallt om de vill anställa bra professorer och erbjuda de bästa resurserna för sina studenter.

 

Stipendier för filmutbildningar är mycket smalt i Sverige. Stillerska Filmstipendiet är i princip det enda riktigt renodlande sådant, men det finns förstås andra stipendier som du kan söka beroende på ort, religion, livssituation, kultur, och diverse andra faktorer. Dock är det olyckligtvis inte särskilt enkelt att hitta specifika stöd om målet är filmutbildningar utomlands.

 

Min vän har turen att ha föräldrar som kan betala utbildningen, och jag tror tyvärr att det nästan är det enda sättet. Banklån eller andra former av lån (med undantag för CSN) för studier är en risk som jag personligen inte tror är värd att ta.

 

Om jag förstår min kompis rätt, så är USC en fantastiskt bra skola då den öppnar mycket dörrar till kontakter och ett nätverk inom skolan. Idag så kan du lära dig mer på nätet och av att göra egna projekt. Utbildningen fungerar mer som ett levande forum för honom, vilket förstås är väldigt fördelaktigt. Men såvida man inte har en stabil finansiell situation som backar upp studierna, så är det nog inte värt besväret. Kandidatprogram på universitet i USA är 4 år, vilket innebär skyhöga studieavgifter.

 

För att summera:

a) Utbildningar som Chapman, LMU, USC etc är skitbra om du vill stanna och jobba i USA, men...

b) ... det är inte värt pengarna såvida du inte har en stark privatekonomi

 

Det finns gott om bra svenska och/eller europeiska utbildningar som är avsevärt billigare och som öppnar många dörrar för en karriär ändå. Personligen tror jag det är bättre att använda de resurser du har tillgång till och göra det bästa med dem än att satsa blint på ett kort. Pengar hjälper förstås, men i slutändan är det viktigare att ha drivkraft, kunskap, och erfarenhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...