Gå till innehåll

Var kan jag läsa om ljudläggning?


sb_stefan

Recommended Posts

Jag är ute efter en resurs som beskriver hur man på bästa sätt ljudlägger en film och sätter olika volymer. T.ex. hur högt ska "rum-ljudet" vara i förhållandet till en tickande väggklocka? Hur hög ska bakgrundsmusik vara i förhållande till dialog? Finns det nån bra resurs där man kan lära sig vad man ska tänka, vanliga fallgropar samt diverse tips om hur man arbetar med ljudläggning av film?

Länk till kommentar
Share on other sites

En föreläsning i ljudläggning kanske? Jag vet inget konkret, men var på en med Europa Sound & Vision för ett par år sen på Filmhuset. Det var dock någon specialgrej. Har sen dess varit på ytterligare två-tre föreläsningar och dessutom känner jag en hel drös med musiker.

 

Sammantaget har nog det lagt grunden för hela mitt tänk kring ljud. Så att försöka hitta något liknande utbyte kanske?

 

Tyvärr har jag inga bra konkreta tips annat än det. Nofilmschool lägger väl ut nåt ibland men generellt är det mycket känsla och all typ av foley gör man nog bättre i att mixa lite för lågt hellre än lite för högt.

 

Mixar man mot TV, kör mot -6dB, mixar man mot webb kan man köra mot 0, bara man håller sig under sen.

Alla ljud uppfattas ju dock på olika sätt, så har du svårt att höra hur mixen låter (dåliga lurar, dålig hörsel etc), så rekommenderar jag en lufs-mätare, samt att läsa på hur en sån funkar.

Mixa inte musik superhögt i förhållande till allt annat. Och mixa tramp och bakgrundsljud som det vore just bakgrundsljud. De ska finnas där, men man ska inte tänka på dem, om det inte har specifikt med handlingen att göra.

 

Och så vidare. Ljud är ett superdjupt ämne och lite av en egen värld och jag tror inte det finns några genvägar till att göra en bra mix, annat än att lyssna på de som vet något och prova sig fram vad man gillar.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...