Gå till innehåll

Saknar fysiskt exponeringslås på videokamera.


Jan Gissberg

Recommended Posts

Brukar byta videokamera efter tre-fyra år då något bättre dyker upp och håller mig i prisklassen 8000-15000 kr. Innan det fanns HD hade jag en Panasonic-DVkamera där det fanns en fysisk knapp som man kunde trycka in och låsa exponeringen. Väldigt smidigt - sikta mot motiv med lagom mycket ljusa och mörka ytor och sen trycka in exponeringslåsknappen precis innan man börjar filma. Tar 2 sekunder. Alla gånger jag köpt ny kamera sen dess har jag saknat denna finess. Jag vill slippa gå in i menyn varje gång jag ska filma en scen och behöva navigera mig fram för att låsa exponeringen. Sådant tar tid och motivet hinner försvinna innan man kan börja filma. Att filma med automatisk bländare innebär att personen man filmar blir svart siluett så fort himlen blir bakgrund eller något vitt passerar i bakgrunden. Vid sökningar på kameror i nämnd prisklass nämns bara att exponeringslås finns men inte hur det sätts på. Någon som vet mer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du menar att den hittar exponeringen och låser den, eller enbart låser den? De flesta videokameror runt 15-20000 har väl idag åtminstone ett hjul du kan ställa exponeringen på och där du lämnar den är den sedan låst. Men det är kanske inte vad du söker?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, när man siktar med kameran innan man trycker på rec-knappen så ställer exponeringen om sig automatiskt efter det utsnitt man riktar kameran mot, så sker ju med alla kameror i automatläget. Är det exempelvis mörk skog med himmel högre upp som inte kommer med i bild riktar jag kameran lite uppåt för att få med lite himmel och få ner exponeringen så att den mörka skogen inte blir för ljus när jag ska filma. Så trycker jag in låsknappen och siktar ned i skogen och börjar filma. Det måste alltså vara från ett automatläge man låser exponeringen. Jag kan sedan gå ur låsta läget under filmandet genom att åter trycka på knappen och då är det automatiskt exponering igen. Tex om man filmar en person som rör sig inomhus så med låst exponering slipper den bli en svart siluett då den passerar ett fönster. Ändras plötsligt belysningen tex om personen stannar där solen lyser in genom fönstret trycker man för automatisk exponering och därefter kan man låsa den igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...