Gå till innehåll

Senaste humorsketchen "Ragga på gymmet" från Trädfabriken


Mikael Ersson

Recommended Posts

Min kanal TrädFabriken har varit lite på paus, men kör nu igång med första sketchen för året.

Kom gärna med synpunkter! Kul att få lite konstruktiv kritik så man kan växa. Är jag som skrivit,regisserat och redigerat.

Håller på i Stockholm med detta som ett kul sido-projekt, och öppen för samarbeten med andra aktiva, trevlig helg:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra, bra, bra, bra, bra, BRA. Mycket roligt och funkar som sagt bra. Flera absoluta höjdpunkter där allt är helt trovärdigt. Absolut bäst är det kanske när hon kommer up till honom och han bestämmer sig för att köra sin linje.

 

Härligt att det kändes trovärdigt, försökte gå linjen mellan att låta det spåra ordentligt och samtidigt kännas förankrat i verkligheten. Jätteroligt att höra att den uppskattades!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sisådär. Det blir kul när de börjar prata med varandra. Resten, nja.

 

Det hade gått att göra historien mer filmisk med lite inspirerat kameraarbete, och filmen hade tjänat på en bättre "sluttwist". Själv hade jag låtit tjejen säga "fuck, vem ska jag knulla nu, jag börjar ju bli trött på hunden."

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Sisådär. Det blir kul när de börjar prata med varandra. Resten, nja.

 

Det hade gått att göra historien mer filmisk med lite inspirerat kameraarbete, och filmen hade tjänat på en bättre "sluttwist". Själv hade jag låtit tjejen säga "fuck, vem ska jag knulla nu, jag börjar ju bli trött på hunden."

 

/Jakob

 

Absolut, hade kunnat utvecklas bildmässigt, och det blir givetvis en lärande process, göra, göra om, göra bättre. Har någon förslag på bilder som du hade velat se/ville utveckla? Vad gäller avslutet kan man förstås ta det i många olika riktningar, som grundtanke här var det att hela hans uppbyggnad och senare "misslyckande" grundar sig i hans oro om de sexuella undertonerna, när det i verkligheten gällde något väldigt banalt och vardagligt (busstider), men missförståndet dem emellan skapar situationen. Så i det avseendet hade jag nog inte gått i en sexuell riktning i avslutet. Det är givetvis min personliga syn på det. Tack för feedback!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har någon förslag på bilder som du hade velat se/ville utveckla?

Tja, det handlar mest om att utnyttja kameran för att förstärka de känslor och intryck man vill framhäva. När hon går fram till honom och han blir skakis borde vi känna hans skräck genom kameran. Det bästa är att helt enkelt titta på filmscener du gillar och se hur andra regissörer valt att lägga upp det.

 

Vad gäller avslutet kan man förstås ta det i många olika riktningar, som grundtanke här var det att hela hans uppbyggnad och senare "misslyckande" grundar sig i hans oro om de sexuella undertonerna, när det i verkligheten gällde något väldigt banalt och vardagligt (busstider), men missförståndet dem emellan skapar situationen. Så i det avseendet hade jag nog inte gått i en sexuell riktning i avslutet. Det är givetvis min personliga syn på det. Tack för feedback!

Självklart, humor är minst sagt subjektivt, och jag representerar knappast majoriteten med min egen sjuka humor. Med det sagt, som tittare ligger vi i det här fallet före karaktärerna (vi vet att hon bara vill fråga om busstiderna) vilket mycket väl funkar i det korta loppet, men det är inte fel att komma med en sluttwist som ställer sakerna på huvudet. Nu blir allting så uppenbart, och som tittare vill jag överraskas.

 

Nåväl, alla tycker olika.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, det handlar mest om att utnyttja kameran för att förstärka de känslor och intryck man vill framhäva. När hon går fram till honom och han blir skakis borde vi känna hans skräck genom kameran. Det bästa är att helt enkelt titta på filmscener du gillar och se hur andra regissörer valt att lägga upp det.

 

 

Självklart, humor är minst sagt subjektivt, och jag representerar knappast majoriteten med min egen sjuka humor. Med det sagt, som tittare ligger vi i det här fallet före karaktärerna (vi vet att hon bara vill fråga om busstiderna) vilket mycket väl funkar i det korta loppet, men det är inte fel att komma med en sluttwist som ställer sakerna på huvudet. Nu blir allting så uppenbart, och som tittare vill jag överraskas.

 

Nåväl, alla tycker olika.

 

/Jakob

 

mmm ja... kanske haft något lugnare med närbild någon gång, så man fick en känsla av vändningarna... ja, det positiva är ju att det alltid finns rum för utveckling;)

 

ja det kan jag absolut hålla med om, när det väl är igång så vet man ju vad som händer, just i det här fallet försökte jag bygga mer på igenkänningsfaktor och situationen än överrakning, men skadar ju aldrig med en bra twist:) Så även där blir det givetvis att lära sig av möjligheterna varje gång. Tack för dina kommentarer! Är alltid bra att bli påmind om att det finns utrymme för fler vägar!

Länk till kommentar
Share on other sites

ja det kan jag absolut hålla med om, när det väl är igång så vet man ju vad som händer, just i det här fallet försökte jag bygga mer på igenkänningsfaktor och situationen än överrakning, men skadar ju aldrig med en bra twist:)

Hur man skall strukturera humor är ingen enkel fråga. Ett annat sätt att lägga upp sketchen hade ju varit att man inte hör tjejens tankar så att man inte vet varför hon kommer fram, och sedan, när killen sprungit iväg, vänder hon sig till någon annan och frågar "Jaha, vet DU när bussarna går?". Samma historia men annan struktur.

 

Vad som är bäst varierar naturligtvis för olika tittare. Själv tycker jag om när det finns lite av ett mysterium i filmen, så att man har något att undra över medan man ser den.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur man skall strukturera humor är ingen enkel fråga. Ett annat sätt att lägga upp sketchen hade ju varit att man inte hör tjejens tankar så att man inte vet varför hon kommer fram, och sedan, när killen sprungit iväg, vänder hon sig till någon annan och frågar "Jaha, vet DU när bussarna går?". Samma historia men annan struktur.

 

Vad som är bäst varierar naturligtvis för olika tittare. Själv tycker jag om när det finns lite av ett mysterium i filmen, så att man har något att undra över medan man ser den.

 

/Jakob

 

Ey! jag gillar det!

Jag borde hållit på tankarna, ja jag håller helt med om att det är bra med mysterium!

Får jobba mer på det:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...