Gå till innehåll

Vad kostar det att göra film, enligt er?


Oller Visuals

Recommended Posts

Jag har då och då det senaste årtiondet genomfört statistisk analys för att ta reda på hur jag ska bli framgångsrik.

 

Ett resultat är att det är noll korrelation mellan hur stor budget en film har resp hur högt betyg filmen får.

 

Rättare sagt, det finns en svag positiv relation, men då relationen är svag är det logiskt utgå från att det handlar om att de som redan varit framgångsrika har lättast att få stor budget. Så orsakssambandet är motsatt mot vad man kunde förvänta sig.

 

Jag ligger nu i startgroparna för min andra långfilm. Budget 5,000:- liksom förra gången. Och det bekymrar inte mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är svårt att räkna på. Jag kan göra en lågbudgetkortfilm för vad mat och lite bensin kostar, men då är det för att alla jobbar gratis och för att jag har (eller kan låna) all utrustning som behövs. All utrustning har dock kostat pengar någon gång i tiden så det är bara en kostnad som döljs med det här resonemanget. Och att folk kan ställa upp gratis är för att jag håller nere inspelningstiden. Folk kan ofta tänka sig att jobba gratis en dag eller två, men knappast ett par veckor eller en månad. Det är inte heller svårt för någon att låna ut sin lägenhet några timmar för en inspelning, men det funkar knappast över flera dagar.

 

Så med andra ord: det är svårt att skala upp en lågbudgetproduktion. Men med det sagt, så är det inte omöjligt. Det finns exempel på långfilmer som gjorts på extremt liten budget men som ändå blivit bra. Det beror på många faktorer.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...