Gå till innehåll

Inspelning av kortfilm, tips att komma igång


FiveFeetUnder

Recommended Posts

Har skrivit ett manus till en kortfilm jag önskar iscensätta. Har själv kamera/utrustning och redigeringsmöjligheter. Kan skjuta in en del pengar i projektet. Dock har jag bristande erfarenhet inom filmbranschen och inga kontakter, så hur ska man gå vidare? Kontakta produktionsbolag? Filmcafé är förstås bra när man söker skådespelare, men känns som jag mer behöver en producent/inspelningsledare att samarbeta med kanske.

Länk till kommentar
Share on other sites

Glöm "filmbranschen". Du har ett manus och vill göra film av det... då så, vilka personer behöver du? En regissör, en fotograf, en ljudperson och skådisar, är rätt svar. Vad gäller producentrollen så är det du. Om det känns för jobbigt att vara producent, lägg ner. Ingen annan kommer att göra det åt dig.

 

Varför känner du att du behöver en inspelningsledare? För att du saknar erfarenhet?

 

För att göra en film behöver du bara tre saker: människor, inspelningsplatser och utrustning. Hur dessa delar skall sättas ihop är inte hjärnkirurgi.

 

Men visst, lite kunskap är ju bra att ha. Nu vet jag inte var du bor, men om du hade bott i Stockholm hade du kunnat bjuda mig på ett gäng bärs så hade jag berättat allt du behövde veta för att prodda en kortfilm. Vad jag vill komma till är att du behöver inte en extra person i projektet, du behöver bara skaffa dig lite kunskaper. För mer specifika frågor är voodoofilm ett utmärkt forum.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Då du verkar vara oerfaren vill jag förklara att sannolikheten är beklämmande liten att du lyckas få någon annan intresserad av ditt projekt. Vad du däremot kan göra är att kontakta någon lokal organisation för filmskapande, exempelvis en lokal-TV-station. Där kan du träffa likasinnade.

 

Om du beslutar dig för att själv spela in så lär du upptäcka att det går någorlunda lätt att rekrytera skådespelare på exempelvis Filmcafe, men att rekrytera medarbetare bakom kamera är betydligt värre.

 

Dessutom vore det bra om du berättar var i landet du bor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du beslutar dig för att själv spela in så lär du upptäcka att det går någorlunda lätt att rekrytera skådespelare på exempelvis Filmcafe, men att rekrytera medarbetare bakom kamera är betydligt värre.
Jovisst, det är mycket lättare att få tag i skådisar än att få tag i folk bakom kameran, men det är för att skådisar går det tretton på dussinet av. Det går alldeles utmärkt att få tag i folk bakom kameran på Filmcafé, men man måste vara bättre på att sälja in projektet. Det finns gott om filmstudenter som vill ha erfarenhet och meriter, men då krävs det att projektet lockar. För det finns alldeles för många idiotprojekt...

 

Med en bra pitch, ett bra manus, och en bra plan om hur folk skall komma att se filmen är det inte så svårt att få tag på folk. Men man måste också erbjuda en lockande miljö. Jag kan ju själv säga som fotograf att ett projekt som faktiskt har en rimlig budget för ljus är tusen gånger intressantare än ett projekt där fotografen ombeds ta med sin egen kamera.

 

Man kan också använda voodoofilm för att rekrytera folk. Jag har själv deltagit i en handfull projekt via voodoofilmkontakter, men då är det för att projekten har lockat mig. Så vi återkommer till vikten av att kunna sälja in sin idé...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad du däremot kan göra är att kontakta någon lokal organisation för filmskapande, exempelvis en lokal-TV-station. Där kan du träffa likasinnade.

 

Lite one size fits all över det här tipset vid det här laget. Det faller ju på att 90% av landets ideellt drivna lokal-tv-stationer är stendöda.

 

Att hitta folk att jobba med är av min erfarenhet busenkelt. Att hitta bra folk att jobba med är inte lika lätt.

 

Sälj ditt projekt bra, här såväl som på annat håll och sikta på att få med folk som vill föra fram ditt projekt, och vill att det ska bli bra!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...