Gå till innehåll

Hjälp! Text inte tillräckligt skarpa vid fullscreen-läge


pariba

Recommended Posts

Är en nybörjare på Premiere Pro och håller på att få in text för en film som jag håller på med just nu.. Har standardinställningarna (de förvalda inställningarna) för den text jag lägger in, dvs timebase 50,00fps, pixel aspect ratio "Square Pixels (1.0)". När jag sedan sätter filmen i helskärmsläge så blir texten inte riktigt lika skarp som när bilden är mindre, vilket inte märks av tidigare då man arbetar med en mindre del av skärmytan när man framställer och bearbetar videon.

 

Någon som vet hur jag kan få texten skarp även när jag tar i helskärmsläget på datorn (kör Macbook). Finns det några textinställningar att rekommendera? Har även testat med olika typer av "Sharpening", utan framgång hittills.

 

Uppskattar all hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du inne i Premiere? Kvaliteten på det man kollar på inne i Premere kan man ändra om man vill. (Dvs upplösningen på "program monitor", fönstret i den övre högra halvan.) Eller menar du slutprodukten (den exporterade filmen)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ett visst mått av "ludd" på textverktyget för att text ska se bra ut på en TV. Plus att det ser liiiite olika ut om du trycker Play.

I senaste versionen (CC2015.2) kan du slå på HQ-playback som ser lika bra ut i Pause/Play.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Menar du inne i Premiere? Kvaliteten på det man kollar på inne i Premere kan man ändra om man vill. (Dvs upplösningen på "program monitor", fönstret i den övre högra halvan.) Eller menar du slutprodukten (den exporterade filmen)?

 

Jag menar egentligen både och. När jag ökar bildstorleken blir det suddigt, blir samma när jag exporterar filmen. Är det ens möjligt att kunna få texten riktigt skarp vid högre upplösning? Är rätt ny på Premiere och tycker det är lite märkligt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla bifogad bild. Uppförstorat till 350 så ser du skillnaden mellan Premieres och Photoshops aliasing (Photoshop aliasing står på Crisp).

Och det beror alltså på att Premieres titler faktiskt kodades för att se bra ut på CRT-skärmar. . .

 

Borde det fixas? Absolut...

 

//M

TitleSharp.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla bifogad bild. Uppförstorat till 350 så ser du skillnaden mellan Premieres och Photoshops aliasing (Photoshop aliasing står på Crisp).

Och det beror alltså på att Premieres titler faktiskt kodades för att se bra ut på CRT-skärmar. . .

 

Borde det fixas? Absolut...

 

//M

 

 

Så det är i princip omöjligt att få till en skarpare text? Har testat att använda olika typer av "shapening", får till det ibland, men funkar inte alltid..

 

Trist isf, men sånt är livet.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte med titlern. Kör Photoshop, After Effects, etc .

 

 

Så det betyder alltså att jag behöver göra all text i något av dessa program, och sedan exportera all text in i Premiere, för att få det skarpare?! Låter som ett projekt....

Länk till kommentar
Share on other sites

I teorin kan det vara (mycket) snabbare, beroende på produktion. Både Photoshop och After Effects har väldigt bra automatiseringsfunktioner för sånt. Du kan tex skapa en "template" för en text i Photoshop och hämta informationen till texterna från ett Exceldokument. Oerhört tidsbesparande för att skapa många namnskyltar i en film. Plus att du enkelt kan ändra designen på dokumenten efteråt genom att låta Photoshop "skriva över" de förra filerna med en ny design. Men kanske ingen bra grej för undertexter dock (vilket däremot kommer i nästa version av PPro CC2015).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...