Gå till innehåll

Övergång Mac - Windows


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hej på er!

 

Har på senare tid börjat ta mig an material och projekt som kräver allt mer prestanda. Stundtals klipper jag tidslinjer som är uppemot två timmar, där det även krävs hög precision i ljudsynk - vilket jag ofta också gör manuellt. Det kanske säger sig självt att hackande program inte är någon höjdare. Och med det så funderar jag alltså på att uppgradera, dock är jag inte helt säker på att det blir en Mac med tanke på att priserna lätt skenar iväg om man ska köpa en som matchar kriterierna i dagsläget.

 

Är idag 100% investerad i Apple-sfären med imac som huvuddator, macbook till mer portabla gig, ipad, iphone. Jag har dock aldrig varit särskilt bra på att utnyttja integreringsfunktionerna dessemellan, annat än kalendern. Så just den biten känns inte så farlig. Däremot är jag ju väldigt inkörd rent UI och kommando-mässigt, i just OSX/iOS. Min Macbook som på pappret har sämre prestanda, är dock rappare än min stationära iMac i många applikationer. Vilket kanske säger ett och annat om att det börjar bli dags att skiljas åt.

 

Just nu utforskar jag möjligheterna med att gå över till en Windows-maskin som jag använder till tyngre jobb och så gott det går, kan integrera i mitt Apple-ekosystem. Kravbilden är i princip att den ska vara billig och byggd med kvalitetskomponenter - hellre än råa prestanda. Tillförlitlighet är A-O. Den får gärna vara liten och smidig, vara up to date och baserat på ett modernt chipset (vilket utesluter Hackintosh). Målet är att jag använder den i 1-2 år och byter ut den när jag omsätter tillräckligt. Så det är alltså inte en framtidsinvestering, men jag vill att den ska vara tillräckligt rapp idag.

 

Här är min skiss på vad jag tänkt plocka ihop:

http://imgur.com/F1xwi4T

 

Jag jobbar för det mesta i Da Vinci där jag gör i princip allt från loggning/strukturering, klippning, ljudmix, grading och finish. Har hittat ett program som heter Paragon HFS+ som jag skulle kunna använda för att helt enkelt bara fortsätta använda mina HFS-formaterade diskar med Windows-datorn, och även då bolla projekt mellan Macbooken och den.

 

Mina frågor:

Något jag inte riktigt har hittat en konkret lösning för är integreringen av prores i Windows, är det någon som har erfarenhet av det? Det finns ju lösningar, men hur väl fungerar dem?

Finns här någon som provat gå över efter att ha varit Mac-användare under lång tid? Är det ett val ni ångrat? I så fall, varför?

Är det någon som provat att integrera en Windows-dator i en Mac-miljö? Strul?

 

Bonusfråga:

Det var ett tag sen jag plockade ihop en dator, är det något ni skulle ändra med själva bygget?

 

Om ni sett diskussioner kring det som är väldigt givande, nån annanstans på nätet så tar jag gärna emot förslag även på såna, där jag kan läsa in mig lite.

 

Supertacksam för alla möjliga förslag/hjälp/bollplank!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte kompetent för en diskussion av ditt problem men jag vågar föreslå en källa till praktiska erfarenheter.

 

Jag använder sedan 15 år den år 2000 nya editorn Edius 1. Parallellt har jag använt Premiere från version 4 till nu CS5. Skälet i början var två saker stabilitet och RT-egenskaper. Genom åren har jag följt Edius forum liksom woodoo och haft både nytta och funnit trivsel i båda. Grassvalley Edius Pro finns numer inte för MAC.

 

Edius är ett stort och växande redigeringssystem och i deras forum finns en mycket stor skara av användare från nybörjare till de mest seriösa och extremt kunniga. De flesta inlägg besvaras seriöst och på ett vänligt sätt som här i woodoo. Till skillnad mot Adobe - enligt min erfarenhet - finns också tekniker från GrassValley bland de som övervakar inläggen och går ofta in ibland med synpunkter. Man behöver inte använda Edius eller någon annan av deras produkter för att registrera sig och få möjlighet att göra inlägg.

 

http://forum.grassvalley.com/forum/index.php

 

Pehr i Skanör

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack! Har kollat efter bra forum att lägga fram frågan i, eller för den delen letat trådar på ämnet, men inte hittat något som träffat precis rätt. Ska kolla på Grass Valley, även om jag misstänker att det inte är så mycket Mac-användare där (men jag kan ha fel), då de har rötter inom TV - där Windows dominerar och alltid har dominerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

En i7, starkare nätagg samt ett grafikkort med i alla fall 4 gig + ett monitorkort kanske ett 4k som nya intensity pro. Snart kommer kanske thunderbolt på "riktigt" även på PC så det kanske kan vara värt att tänka lite på när man tittar på moderkort. Eller så bygger du ett system som klarar os x. Jag har kört os x på pc hårdvara i över 10 år nu tror jag så det funkar bra om man skaffar kompatibel hårdvara.

 

Det nya GTX 1080 kortet ser ju riktigt lovande ut så jag har också tänkt lite på att gå över till PC för video.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite sen på bollen. Datorn är redan köpt. GTX 960 med 4 GB VRAM och en i7 6700 föll det på. Dubbla SSD på 256 GB, 16 gig ram. Betalade omkring 9000. Moderkortet har endast USB 3 och 3.1/usb-c-portar. Så det är ganska framtidssäkrat, även om jag spår att jag inte kommer ha datorn så jäkla länge.

 

Anledningen att jag inte byggde en Hackintosh var att jag inte ville behöva skaffa flera år gammal hårdvara för att matcha Mac Pro specar.

 

Jag använder fortfarande Macen till 80% av allt mitt jobb, men kör tyngre projekt som jag klipper i Da Vinci/Fusion på både Mac och PC (lättare projekt i endast fcpx). Fördelen med att arbeta på macen är att jag då har två skärmar, iom. att det är en imac och saker som loggning m.m. går helt enkelt snabbare där. Sedan bollar jag över till PC:n när det är dags för finklipp och Fusion. Var inte så länge sen jag skaffade den, men funtar på att börja använda Cineform mer genomgående och arbeta fram ett workflow för det som funkar. Har dock inte kommit så långt än, som sagt.

 

Har inte stött på några direkta problem, förutom att jag helt enkelt inte gillar Windows. Men det visste jag ju redan. Försöker dock hålla mig till att just bara göra tyngre klippningar och rendering av 3D-scener på den, medan all typ av projektplanering, grafisk form och sånt jag annars sysslar med sker på Macen. Undvika Windows-UI:t så mycket som det går.

 

Tids nog lär jag nog gå över mer helhjärtat på PC:n, men den tiden är inte kommen än, så håller hårt i imacen tills dess. Alternativt så köper jag en Mac Pro om det dyker upp en ny version någon gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

På insanelymac så verkar dom lösa det där med ny hårdvara ganska snabbt ändå. Det pratas redan om drivar till dom nya gtx10xx korten. Jag har ett 960 med 4 gig och det är väl lite sisådär enligt mig men mitt kan jag väl i alla fall köra tre skärmar på + att jag har mitt thunderbolt mini monitor kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...