Gå till innehåll

Luft i manus - hur?


BLK

Recommended Posts

Jag har skrivit ett manus - det är näst intill färdigt - men av en läsare fått kritik eftersom det är för "kompakt".

Jag har jämfört med tillgängliga inspelade manus, och tycker inte att mitt skiljer sig nämnvärt.

Tar dock kritik på allvar och funderar på hur jag ska lätta upp mitt manus, så att det finns mer plats för anteckningar, osv.

Hur gör ni? Lägger in lite extra blankrader här och var, eller finns det någon särskild strategi?

 

Jag skulle f ö behöva något "halvproffs" som läser mitt manus, men törs inte lägga ut det här ... någon som är sugen? Det är ett långfilmsmanus, målgrupp ca 11-15-åringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Luften" handlar inte om att få plats för anteckningar utan för att få ett flöde i läsandet som motsvarar filmens hastighet.

 

Om dina beskrivningar upplevs som kompakta så skriver du antagligen mer än vad som kan visas i film på motsvarande tid som stycket är långt.

 

Så här:

 

----

Ett vardagsrum. Där står en soffa, ett soffbord, två fotöljer. Alla är slitna och illa medfarna. Skåpet längs med väggen är

sedan artonhundratalet och ena dörren håller på att lossna. Det ligger damm över alla möbler och mattan på golvet bär

spår av många smutsiga skor.

----

 

Ovanstående är exempel på en text som inte är filmistiskt. Inte så mycket för att det inte går att visa, utan för att det är för mycket information på de fem sekunder som texten fyller på sidan.

 

Vill du bara ge ett snabbt intryck på fem sekunder skriv något i stil med:

 

----

Ett slitet och dammigt vardagsrum med smutsigt golv.

----

 

Vill du dröja dig kvar och långsamt låta rummet sjunka in, skriv något i stil med:

 

----

Ett vardagsrum.

 

Soffgruppen är sliten, skåpet gammalt och trasigt.

 

Golvet och mattan är smutsiga av många skor.

 

Det ligger damm överallt och luften känns dimmig.

----

 

Ovanstående är motsvarar kanske tio-femton sekunder film och anger ett lugnare tempo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för din förklaring! Kortfattat på gränsen till staccato, alltså. Kanske är jag lite noga med att skriva korrekta stycken.

Jag ska gå igenom hela manuset igen med dina synpunkter i bakhuvudet.

:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Trevligt om jag kunde vara till hjälp. Det är svårt att skriva målande och litterärt intressant i "staccato", och mitt exempel kan knappast ge en Oscar, men principen går kanske fram ändå. Som inspiration till korta, målande beskrivningar kan du testa att läsa några Hajku-dikter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...