Gå till innehåll

Tips på bra videoredigeringsprogram


Freddeme75

Recommended Posts

Har använt adobe premiere elements 10 några år nu, men vill förnya mig lite, några tips på vad som skulle passa?

Jag funderar på följande:

- uppdatera till premiere elements 14

- sony movie studio 13 suite

- pinnacle

 

Finns det nåt annat bra program ? Jag kommer använda sony dvd arcitech studio program till att göra dvd-menyer.

 

Annars kommer jag bara göra enkel videoredigering med "picture in picture" mm. Inget avancerat, vill eg bara uppgradera mig från elements 10 :)

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Då är gratis ofta bättre. Hade en Vegas studio-licens (movie studio idag) en gång för många många år sen. Inte mycket att hänga i granen. Da Vinci är ett riktigt toppen-program, men det är inget för den som vill hålla på med effekter och sånt i själva redigeringsprogrammet. Det var ju det som var så bra med Vegas - alla roliga funktioner som man så sällan behöver, men som var kul då man fortfarande lärde sig klippa.

 

Vad vill du ha ut av att uppgradera? Skulle nog köra elements om du är nöjd med det nu och bara vill ha det senaste!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick anledning gå igenom en del av mina anteckningar. Då såg jag att jag antecknat följande.

Videopad finns i en gratisversion och en betalversion. Obs att risken är stor att av misstag ladda ner provversionen av betalversionen om man försöker ladda ner gratisversionen.

 

VSDC free video editor

Free Video Dub

 

Båda programmen är gratis men i båda fallen får man vara beredd på att få med sig oönskade program vid nedladdning, så kolla ordentligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att jag tänkte uppdatera var att jag tänkte att det finns nåt bättre program än mitt gamla Premier Elements 10, men egentligen så letar jag efter ett program som man kan göra dvd-menyer i. Är inte ute efter avancerade grejer, egentligen så tänkte jag köpa dvd arcitech studio eller pro-versionen, men pro-versionen kostar 180 eur och tänkte här kolla om det fanns något billigare program?

Det enda jag eg är ute efter är som visas c:a 26 min in i den här videon “Advanced DVD and Blu-ray menu design”: http://www.sonycreativesoftware.com/training/dvdarchitectpro när man kan göra "flygande object"

 

Men om det inte finns något annat billigare och bättre program så köper jag nog studio eller pro versionen, vet inte bara om pro versionen är värd c:a 150 eur mer för flygande objekt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kollat youtube hela natten igår och idag ( är lite trött nu) :)

Men hittade någon video där de gjorde en dvd-meny i Premiere Elements, så jag gjorde min egna för allra första gången.

Nu är bara frågan, kan jag länka de vita bollarna till några videoklipp i ett annat program ? Så att video startar när man klickar på dem vita bollarna eller på Play eller Sceans.

Eller hur gör jag ?

Min allra första testvideo: https://www.youtube.com/watch?v=Bn8e5PC6sxc

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller finns det nåt annar program som jag kan göra nåt liknande i. Tror det heter keyframes animation som jag gjorde. Jag vill ju kunna göra nåt sån här dvd meny och sedan kunna länka det till en riktig film med sener osv.

Snälla hjälp mig. Vill inte jobba i adobe encore eller after effect då de verkar avancerade o är dyra.

 

Därför undrar jag om det finns nåt annat program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...