Gå till innehåll

Psykologisk kortfilm (5 sidor)


seananton

Recommended Posts

Har skrivit mitt första kortfilmsmanus på nästan tre år. Det är en psykologisk karaktärsstudie om en sjuk kille som sakta men säkert blir allt mer galen. Samt den tar plats under en dag. Jag är en stor sucker när det kommer till filmer som skildrar individer som förlorar allt vett i hemmet. The Shining har varit en stor inspiration, men även Rosemary's Baby och Black Swan.

 

Läs gärna och kommentera på innehållet.

PSYKOLOGISK KORTFILM.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, det här är inte riktigt min typ av film, så jag tänker inte kommentera själva historien, som jag mest tycker var konstig.

 

Första sidan ger inte det bästa av intryck. Det saknas titel, skriv inte ut versionsummer (bara intressant för dig) och du behöver inte tala om att jag som läsare inte får göra annat än att läsa manuset. Det är snudd på oartigt, enligt min mening, att misstänka läsaren om att vilja stjäla manuset.

 

Så kommer vi till själva manuset. Formatmässigt så bör du skippa alla KLIPP TILL. Det är ett scenbyte så det är rimligt att anta att det är ett klipp, om det inte står något annat. Det blir mer lättläst utan. Skriv bara ut den typen av saker om det ökar förståelsen för historien vi läser.

 

Läsmässigt är det jobbigt att läsa Johan ser, Johan gör, Johan sover som början av varje mening. Försök gärna att variera och göra språket lite mer intressant och läsvänligt.

 

Bildmässigt känns det som det finns mycket som du skulle kunna utnyttja bättre. Du lägger ner detaljer på att han tar glaset, fyller glasset, hur han tömmer glaset, men lägger ingen vikt vid helheten av scenen. Vad är det vi ser i bilden som för historien framåt? Vad är intressant? En voice over blir lätt som ersättning för att visa vad som behövs i bild, men det är ett sämre alternativ, då film består av bild och ljud, inte bara ljud. Det måste finnas något lockande att filma, något som fångar en som är passionerad för rörliga bilder.

 

Vad jag tycker är bra med manuset är att den borde vara billig att filma, då antalet platser är få och bara en skådespelare. Bra jobbat. Jag tror också (helt utan att ha koll) att den här typen av film har en tydlig målgrupp som kanske kan göra den mer lättsåld.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Depressioner och förfall är intressanta teman tycker jag, men berättar-stil á la "radio-teatern-ger" är inget jag går igång på. En film som visar depression på ett sätt jag går igång på är "Repulsion" (av Roman Polanski). Kan vara ett tips att kika på den.

 

//H

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...