Gå till innehåll

1250W strålkastare + softbox = eld?


xarragon

Recommended Posts

Hejsan, jag är ny här, leker med Youtube-videoskapande. Har tidigare gjort egen ljusrigg med billiga lysrör men råkade på en granne som röjde ur källaren och hade några gamla studiogrejer. Som en gammal halvtrasig studiolampa med en svart "strut" och en softbox.

 

Bild: http://xarragon.terminal.se/images/lightrig.jpg

 

Min fråga är kort och gott om det är säkert med en softbox monterad direkt på en så superkraftig strålkastare? Jag har haft den tänd några minuter och det börjar lukta bränt.. Men jag kan inte känna att någon del av tyget blir supervarm eller börjar smälta.

Lampan har en fläkt monterad bakom primärreflekorn som blåser luft framåt, in i softboxen. Den har i sin tur hål på sidorna som det kan passera ut genom. Tyget är svart på utsidan, silvrigt på insidan och påminner om ett tjockt, syntetiskt paraplymaterial. Det är ganska skört, antagligen gammalt. Jag fick ersätta ett av de saknade spröten med en metallbåge från en cykelstänkskärm. Boxen tar bort en mycket stor del av ljuset när den används, så den kommer garanterat bli varm.

 

Lampan för oväsen och skallrade, jag plockade isär den och bytte ut två lösa nitar som höll reflektorn på plats mot bult, mutter och låsbricka. Det tog bort skallrandet. Dock är skyddsglaset naggat i kanterna och sitter på trekvart.

 

Tidigare har jag riktat lampan mot taket och indirekt ljussatt allt. Direkt ljus blir kraftiga skuggor och högdagrar. Något mittemellan vore bra. Taket är putsat, vitt innertak, så det är relativt bra reflektor och tål värme. Kan det vara bättre med ett lakan eller liknande som man hänger någon meter ifrån lampan? Jag köpte faktiskt vitt, tunt tyg att sy en flagga av nyligen. Kanske ett alternativ? Har även frostat säkerhetsglas från mitt gamla kylskåp i källaren jag ska testa med (såg det i FAQ:en).

 

Om någon kan berätta vad den svarta metallstruten används till vore det intressant med. Någon form av spotbelysning för.. produktfoto? Porträtt?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Struten låter som att den är till för att flagga av ljuset så du får, precis som du misstänkte, ett mer spotlight-aktig ljus. Spontant skulle jag väl tänka mig att det passar bra som bakljus.

Vad gäller softboxen så förlorar du inte så mycket ljus som du kanske tror inne i själva boxen, utan det mesta reflekteras ut tack vare den reflektiva insidan. Det är dock när ljuset färdas genom det vita tyget som det splittras och blir både bredare, mer diffust och i samma veva även svagare i styrka. Dessa ska även vara byggda för att tåla rejäla temperaturer, så du behöver nog inte oroa dig alltför mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, att det luktar bränt från en 1250w lampa (halogen gissar jag på) är inte så konstigt, dammet i luften och eventuellt fett från dina fingrar på lampan osv bränns upp, dylika studiolampor luktar i princip alltid lite bränt. Rekommendation är att försöka hålla lampan (glödkroppen) så ren som möjligt via sämskskinnsduk och aldrig ta på lampan utan handskar samt utöver det ha jordfelsbrytare om den till trots skulle bestämma sig för att brinna för jag förutsätter att lampan är jordad, i annat fall skulle jag nog undvika att använda den.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Rekommendation är att försöka hålla lampan (glödkroppen) så ren som möjligt via sämskskinnsduk och aldrig ta på lampan utan handskar samt utöver det ha jordfelsbrytare om den till trots skulle bestämma sig för att brinna..

 

Tack för förslagen. Jo, jag undviker alltid att ta på lampor med fingrarna. I det här fallet använde jag hushållspapper för att ta ut den och torka av. Fettet lär bli inbränt på glaset, det blir en barriär som absorberar värme och vips har du en punkt på glaset som blir varmare än omkringliggande material. Det förkortar livslängden på lampan och kan göra att de exploderar enligt vad jag hört.

 

Jordfelsbrytare är nog ingen dum idé. Jag kopplade faktiskt in det efter jag meckat med lampan, ifall jag råkat skada isolering eller lödningar (de var inte isolerade eller mekaniskt förankrade förutom tennet om jag minns rätt). Skyddsjorden var dock korrekt, crimpad och med extra lång kabel. Fördelen att lämna kvar den är ju att du har en enkel avstängningsknapp, förutom själva jordfelsskyddet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...