Gå till innehåll

Svår fråga ang. Filmat material. Hjälp needed


Brad Fridell

Recommended Posts

Hej nu är det så här. Jag va med några killar i rügen på en 5 dagars fiske tur. Tanken va från början att ja ska göra en film åt dom från denna resa. För att tillgå från början här nu med. (Jag tog inget betalt för detta för dom betalade resan för mig helt.)

Allting gick jättebra dit, under resan och hem.

Det enda dealen vi hade va att jag skulle fixa trailern och stora filmen sen. Vi hade inte bestämt. Varken över meddelanden eller telefon eller öga mot öga om vem som skulle lägga ut filmen på vilken kanal på Youtube. Min eller deras.

Jag satte mig med trailern och kämpade med den för att få den så bra som möjligt.

Visade dom den och tillslut verkade dom tycka den va bra. Men dom ville inte att ja skulle lägga ut den än.

Jag va sen uppe till dom för att dom ville ha materialet som ligger på ca 189gb sammanlagt så dom kunde kolla förbinder med och typ göra ett manus till mig så dom fick filmen lite som dom ville med.

Har börjat med filmen själv nedåt och går in på facebook idag och får världens chock. På deras sida så ligger en fisketrailer som jag inte gjort. Mina klipp men någon annan som gjort den.

Sen ser ja ett pm från han som håller i det att han lät sin bror göra klart trailern. Detta anser jag är bakom ryggen på mig som har filmat allt. Man kan säga att ja blev sjukt förbannad på detta. Nu sitter ju dom även med materialet på hela filmen. Va säger att dom inte går bakom ryggen på mig och gör en egen film. Och den största frågan här är hur fan ska ja kunna se denna person i ögonen efter detta då jag ska följa med dom en gång i månaden under sommaren och filma deras fisketävlingar. Bör jag kanske bestämma med dom att jag ska ha betalt för varje tävling eller hur ska jag göra. Ja är helt delad just nu och vet inte vad ja ska skriva till han eller nått.

Han har ju som sagt gått bakom ryggen på mig anser jag här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Brad.

 

Det kan bli knivigt att tjafsa om dylikt för att få det rätt och du kanske bränner dessa killar som vänner eller vad man skall säga men hur det än är så är du upphovsman vilket du lätt kan bevisa då jag antar att det är din kamera och vilket lär framgå från det du filmat. Som upphovsman har du alla rättigheter och kan bestämma som du vill, du kan fakturera dem enorma summor om de inte accepterar dig som upphovsman etc, vad det kan bli tjafs om är att de kan hävda att de fått materialet från dig för att själva klippa filmen. Ang trailern skulle jag låta det vara men per mail eller sms (som du givetvis sparar) vara tydlig med att det inte är något alternativ för dem att klippa en längre film så som det är nu d.v.s. du vill klippa eller ha betalt eller något annat du tycker är ok.

 

Hinner inte gå in på detta mer men bara så du vet är detta vanlig, det uppstår ofta tjafs om dylikt samtidigt som du har alla rättigheter.

 

Lycka till mvh /Ponuts w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Inte sååå svårt. Först måste man konstatera att dom kört över dig vad gäller klippningen. Och? Det kan ha två anledningar. 1. Dom ville göra ditt liv lättare. 2. Dom tycker att du klipper som en anka springer och har inte hjärta att säga detta.

 

Klart är att iom att dom har betalat resan ser dom film materialet som du filmade som deras egendom. Tycker jag låter normalt utgående ifrån er överrenskommelse, om du nu inte främst är känd som klippare antar dom att detta är okej utan att kolla med dig, helt enkelt. Dålig kommunikation behöver inte vara ont menat. Om din klippning är tio gånger bättre än deras, beröm deras och gör din färdig. = Lär dom kommunicera bättre. Hobbyfiskare lär ju inte vara mästarkommunikatörer precis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Brad.

 

Det kan bli knivigt att tjafsa om dylikt för att få det rätt och du kanske bränner dessa killar som vänner eller vad man skall säga men hur det än är så är du upphovsman vilket du lätt kan bevisa då jag antar att det är din kamera och vilket lär framgå från det du filmat. Som upphovsman har du alla rättigheter och kan bestämma som du vill, du kan fakturera dem enorma summor om de inte accepterar dig som upphovsman etc, vad det kan bli tjafs om är att de kan hävda att de fått materialet från dig för att själva klippa filmen. Ang trailern skulle jag låta det vara men per mail eller sms (som du givetvis sparar) vara tydlig med att det inte är något alternativ för dem att klippa en längre film så som det är nu d.v.s. du vill klippa eller ha betalt eller något annat du tycker är ok.

 

Hinner inte gå in på detta mer men bara så du vet är detta vanlig, det uppstår ofta tjafs om dylikt samtidigt som du har alla rättigheter.

 

Lycka till mvh /Ponuts w

 

Tack för svaret. Hjälpte rätt mycket. Det är filmat av mig med min utrustning. Det är som sagt väldigt svårt att veta vad man ska göra. Har skrivit till han då jag känner att han svikit mitt förtroende för honom. Inte fått svar en dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Inte sååå svårt. Först måste man konstatera att dom kört över dig vad gäller klippningen. Och? Det kan ha två anledningar. 1. Dom ville göra ditt liv lättare. 2. Dom tycker att du klipper som en anka springer och har inte hjärta att säga detta.

 

Klart är att iom att dom har betalat resan ser dom film materialet som du filmade som deras egendom. Tycker jag låter normalt utgående ifrån er överrenskommelse, om du nu inte främst är känd som klippare antar dom att detta är okej utan att kolla med dig, helt enkelt. Dålig kommunikation behöver inte vara ont menat. Om din klippning är tio gånger bättre än deras, beröm deras och gör din färdig. = Lär dom kommunicera bättre. Hobbyfiskare lär ju inte vara mästarkommunikatörer precis.

 

Tja typ så ja känner ja. Dom har kört över mig bokstavligen. Dom verkar tro att dom äger materialet men va jag anser så här dom betalat min resa men inte betalat mig som filmare. Då jag filmade gratis anser jag att jag också har rätten på min sida att bestämma vart det ska läggas ut med. Min klippning va tusen gånger bättre. Deras kändes som nått ihop slaffsat på en kvart. Det va lite dålig kommunikation ja tyvärr. Men lärt mig något nu iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Peus. Vad jag känner till i frågan så är materialet tveklöst ditt och de har ingen rätt att göra något med det alls utan att du har gett ditt godkännande.

 

Det är så tråkigt när det blir så. De gillade uppenbarligen inte din trailer, men kommunicerade inte detta till dig, vilket var otroligt dumt och oproffsigt. Ännu tråkigare blir det ju när de inte känner till att materialet faktiskt är ditt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Njaaa. Jag vill inte höra så mycket om vad lagarna säger i ett projekt som inte är kommersiellt. Oavsett hur mycket betalt du får för att utföra en filmning skall du utföra din insats med denna inställning: "hur kan jag bäst göra min kund nöjd?". Du kan säga att din trailer är mer proffsig och peka ut var, men du kan inte säga att din är bättre. Det viktigaste för kunden är att hur dom själva präsenteras i slutprodukten. Där gäller inte tekniska finesser lika mycket som att dom ser coola ut. Du har troligtvis inte tagit tillräckligt reda på vad dom förväntar av dig och det betyder att du kommunicerat dåligt.

 

Nu måste du titta nogrannt på deras trailer och se hur dom själva vill präsenteras. Troligtvis vill dom dokumentera vad fisket betyder för dom. Detaljerna dom vill minnas från just Rügen. Dom är experter och det kan vara svårt för en utomstående att förstå hur dom upplever sitt fiske.

Länk till kommentar
Share on other sites

Text.

 

Här dömer vi snabbt ser jag. Sannolikt är ju dock projektet kommersiellt i någon mån, då de antagligen raggar sponsorer etc. med dylika filmer. Jag tror inte TS gjort någon semesterfilm åt dem (men jag kan ha fel).

 

Två saker dock, Brad: Var filmen läggs ut känns som en onödig grej att tjafsa om. Att du blir creddad ordentligt för det du har gjort är vad jag skulle fokusera på i dina skor. Ofta kan det ge mer exponering för dig att visas i deras fönster där det antagligen finns mer relaterat innehåll. Medan i dina kanaler så når du inte ut till rätt målgrupp.

 

Vidare så vågar jag dock påstå att "hur kan jag bäst göra min kund nöjd?" inte är något att sträva efter. Skulle man gå efter den devisen hade hela reklam- och filmbranschen jobbat gratis (som om det inte vore nog redan som det är). Snarare. Är du rädd om kunden? Vill du följa med nästa år? - Ta det försiktigt. Vill du inte ha något alls med dem att göra - kör över dem tillbaka och roffa åt dig så mycket du kan, medan du kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...