Gå till innehåll

Formatera SMS-konversation


BLK

Recommended Posts

Jag skriver på ett långfilmsmanus för barn/ungdomar. På ett par ställen förekommer kortare sms-konversationen, dialoger på tre till fyra meddelanden.

Hur skriver man det korrekt i manus? Jag skriver det nu som styckeindelad action-text med citat om, ungefär:

----

 

Robin tittar åter på klockan på telefonen och börjar sedan skriva ett meddelande.

 

Robin skriver sms: "Varför kommer du inte?"

Anton skriver sms: "Jag har tappat cykelnyckeln"

Robin skriver sms: "Ok, jag kommer till dig i stället."

 

Robin tar cykeln och trampar iväg i regnet.

----

Obs, detta är inte hämtat ur manus utan är bara exempeltext.

Vore tacksam för inspel!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte säker på att det finns någon helt och hållet fix standard, men det jag har sett har antingen varit att karaktären läser högt eller kommenterar meddelandet och då står det som dialog, eller så har det stått som dialog med kommentaren att det är ett SMS, mejl eller vad det nu är för meddelande eller "writing" om du är på den sida som skriver meddelandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får bestämma mig för en strategi och hålla mig till den, antar jag.

 

Det viktigaste är läsvänligheten och att det inte uppstår missförstånd om vad som händer. Standarder har uppstått när man funnit något som funkar bra.

 

En annan aspekt är också att som filmtittare förväntas du inte behöva läsa och förstå vad det står utan att du i regel får det förklarat på något sätt. Gissar att detta har med att göra att om det är mer än några ord blir bilden för stillastående för att alla ska hinna läsa och ta till sig (tänk dig stumfilm där det lades in skyltar med vad som sägs).

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra poäng, att alla ska hinna läsa. Jag kanske ska tänka om en aning, samtidigt som jag vill att ungdomarna ska kommunicera med sms till viss del, eftersom det ju är så det går till i dag. Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är felställd. Först måste du bestämma hur sms-konversationerna skall se ut i bild, sedan kan du fundera på hur du skall skriva det för att det skall bli så tydligt som möjligt för läsaren.

 

När jag skrev min film

för många år sedan fanns det inget etablerat sätt att visa sms-konversationer, men numera tycks den standard råda som sattes av Sherlock, att sms dyker upp som text i bild. Själv skulle jag ha skrivit det som dialog, medan "action-texten" beskriver hur folk reagerar på det som skrivs.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Såvida utseendet på SMSen har direkt betydelse för filmens handling tycker jag själv inte att det spelar någon roll hur det skrivs ut. Dialog känns som att det funkar helt OK, bara släng in ett "(SMS)" efter karaktärsnamnet. Sen är det upp till regissör att tolka hur vi ser detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...