Gå till innehåll

Sända live


revilofoto

Recommended Posts

Hej.

 

Har fått i uppdrag att sända kommunens fullmäktigemöten live...

Undrar ifall någon har en bra och enkel lösning på detta?

Tänkte köra med 4 kameror.

Kamera 1 - Panasonic 160 som är huvudkamera

Kamera 2 och 3 på talarstolarna

Kamera 4 - Överblicksvy

 

Någon som kan tipsa om bra plattform, typ Snabbmedia, Crossnet, 23video m.m.?

 

Behöver jag en bildmixer eller finns det integrerat i någon mjukvara?

Har MacBook Pro som dator.

 

För kamera 2,3 och 4 tänkte jag köra, om möjligt, webb-kameror...tips på några bra sådana?

Trådlösa kanske?

 

Bifogar en bild på hur jag tänkt mig (står på engelska då jag skickat i andra forum oxå) :)

 

Förövrigt så har jag tänkt att använda plattformen för övriga filmer till kommunens hemsida såsom info-filmer och liknande.

 

Tacksam för tips och tricks!

KF-LIVE.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Min take på detta, då detta är min vardag.

 

Du utelämnar en rad detaljer som är avgörande

Du nämner inget om antal personer du har tillgång till.

Du nämnet inget om ljud?

Vilket format och upplösning?

Presentation/Powerpoints?

Och har du en budget?

 

Tänk på att "bra" och "enkel" i samma mening inte funkar ofta. Du får prioritera där vilket du vill ha.

 

Generellt, 4 kameror känns överflödigt. Det går inte under "enkel" eller "bra".

 

Jag jobbar ofta med sådant här och 2 kameror räcker otroligt långt.

Kamera 1 - närbild

Använd 1 kamera för närbilderna på de som säger saker. Den ska stå någonstans bak för att kunna täcka det mesta som sker framme.

Där behövs en fotograf som jobbar med att skifta bild och utsnitt.

 

Kamera 2 - vidbild

Denna tar översikten över rummet. Dels för att etablera rummet inledningsvis, och att klippa till när kamera 1 är under rörelse.

 

2-kamera är väldigt smidigt för väldigt mycket. Det krävs också då bara 2 personer, en bildproducent och en fotograf. Förusatt att ljudet är löst.

Detta är också hanterbart med en bärbar dator, t.ex. MacBook Pro som jag också använder. Jag skulle dock inte köra webbkameror, då de är något helt annat än en Panasonic 160. Bildens utseende är natt och dag.

 

Lite om USB/webbkameror

USB-kameror äter CPU, CPU som du behöver till encoding om du inte har en separat inspelning och/eller streaming-apparat.

USB-sladdar kräver också lite meckande. Ska du ha långa sladda behövs en USB-repeater av något slag. USB har inte så mycket brännvid vilket innebär att de måste placeras nära, på stativ. Är det trägolv motsv. och mycket folk i lokalen kommer det riskera skapa lite gungning så bilden blir skakig.

Det finns inte så mycket bra inställningar med USB-kamera. De har små chip och är inte så ljuskänsliga. Det finns digital förstärning i dem, digital förstärkning (gain) skapar brus, och brus är en dålig sak för streaming då encoding-programmet får jobba mycket hårdare = tuffare för datorn, vilket i sin tur riskerar att skapa lagg för tittaren.

 

Ljudet

Se till att du har färdigmixat ljud, för annars kan du behöva en person till som bara sköter ljud. Ibland är det automixer i sådana lokaler. Se till att det finns en ljudtapp från den och mät nivån, och framförallt kolla så du inte får el-brum eller liknande. Ljudet bör komma som line-nivå och helst in i en kamera för att du ska kunna spela in ljudet tillsammans med en bild. Det skapar säkerhet om något skulle hända med streaming-datorn. Tar du inte ljud i datorn/mixern direkt och den kraschar har du inget alls. Tar du in det i kameran helt vidvinkel via XLR-ingång, så kan du t.ex. ta ljudet via HDMI eller SDI där ljudet är inbäddat i bildsladden. Sen i mixern väljer du att ljudet från vidvinkelkameran skall användas på alla bild källor. Skiter sig något har du då inspelningen på kameran kvar och kan i efterhand klippa.

 

 

Ju mer kameror du sätter upp desto fler felkällor, och du skapar en mer labil miljö. Live är inget du kan köra omtagning eller ändra under körning varav det ställs lite högre krav på diftsäkerhet. USB är därför inget jag rekommenderar utan HDMI är lägsta kravet för mig, beroende på upplösning. SDI är att föredra om man har budget för det.

Du skulle kunna ha en kamera till som täcker talare 2 för att kunna korsklippa en debatt mellan två personer.

Kamera 4 vet jag inte syftet, då den filmar publiken. Publiken är från ett tittares perspektiv ganska ointressant. Det är om det sker mycket interaktion från publiken med mycket frågor eller annat där fokus flyttas till publik. Men då bör du ha en kamera som kan zooma, annars kommer det bara blir ett grytigt hav av folk där hälften ser trötta ut, resten sitter med näsan ner i sina mobiltelefoner, dvs. det händer inget där. Händer det något vill man ha ansikte och uttryck, och det löser inte en USB-kamera. Det är dessutom ofta mörkt ute i publiken och kameror kan inte se så bra som våra ögon. Ju mer zoom/brännvidd, desto sämre är kameran på ljus.

 

Bildmixern kan vara hårdvara eller mjukvara. De vanligaste till datorn idag är väl vMix och Wirecast. Jag kör själv Wirecast och så länge man känner till mjukvarans begränsningar så är det en väldigt ekonomisk och smidig lösning. Men man måste ha koll på sin dator, för den måste vara stabil. Har man dåligt minne eller stökigt på hårddisken och kanske mycket installerat så är det bäddat för problem. Live-streaming är känsligt och kräver omsorg i hela kedjan. Framförallt om man vill hålla sig till HD.

Att koppla USB-kameror är det enkla. Om man accepterar bristerna jag nämnt innan så kör USB. (om man inte vill köra analogt) Annars krävs HDMI- eller SDI-capture kort. Beroende på dator får man välja vad ska ha. Jag har SDI-kameror och har därmed Blackmagic UltraStudio Mini Recorder för att göra om SDI/HDMI till thunderbolt. Jag har två thunderbolt i datorn vilket innebär 2 kameror. Det finns vissa lösningar som kan ta in flera SDI-källor till en thunderbolt, men då börjar saker bli dyrt.

Om jag tvingas köra 3-kameror och inte har med mig min stora mixer så kan jag köra t.ex. en Blackmagic Intensity Shuttle som har HDMI (och analoga ingångar) till -> USB3. Det finns andra varianter också. Då äts en USB3 port upp och lite mer CPU går åt att sköta den. Jag skulle i teorin kunna köra 4 kameror då jag har 2 thunderbolt och 2 USB3 men den sista USB3 behöver jag till nätverket. WiFi är aldrig något man avänder inom live-streaming av naturliga anledningar.

 

Trådlöst är en riskfaktor. Ofta kopplat till frekvenser, störningar och fördröjning mot de källor som kör sladd. Ljud och bild måste vara i synk.

Det finns också lösningar där du använder mobiltelefoner och använder de som kameror och klipper på en iPad motsv.

http://teradek.com/pages/liveair eller http://recolive.com/ är två produkter för det.

 

Sen får man fundera på ev. presentation som finns. Ska de vara med och hur ska de visas. Att filma av en duk är värdelöst. Så då krävs en sån källa. Har man Wirecast så kan man lösa det genom Desktop Presenter som då skickar presentationsdatorns bild via nätverket. Det krävs då att presentationsdatorn ligger på samma nät som bildmixer-datorn. Andra tillverkare har säkert liknande lösningar.

 

Testa internetlinan. Se till att det inte finns brandväggar eller inloggningssidor i vägen. Se till att ha tredubbelt med brandbredd mot vilken bandredd du ska sända i. Ska du sända i 2 Mbit se till att ha minst 5Mbit. Jag brukar säga 10Mbit som krav oavsett. Ska jag sända i 6-8Mbit vill jag har minst 40-50Mbit.

Ha med dig ett 4G-modem som backup.

 

Vem du sen väljer att skicka signalen till är mer en penga-fråga. Ibland har kunden redan fixat ett ställe. Man kan köra gratistjänster som Youtube, eller betala och få det lite lyxigare med mycket funktioner osv. som t.ex. med 23video. Och så finns det allt där emellan. Ustream, Livestream, Bambuser, Solidtango osv osv

Man får vad man betalar för.

 

Sammanfattat

Håll nere antalet kameror. Iaf som start, och växla upp när man vet att allt fungerar.

Ljudet måste vara bra. Hör man inget, så kommer ingen titta. Bilden kan vara dålig om det är bra ljud..

Ha en plan för om något skiter sig med live-sändningen så att inget material går förlorat.

Undvik USB

Ljuset i lokalen kommer avgöra hur bra det kommer se ut och påverkar hela sändningen. Det kan aldrig finnas för mycket ljus.

Ha koll på internetuppkopplingen.

 

 

Detta var bara slitet ur mitt huvud nu, om jag tänker efter mer finns det säkert många saker till att berätta om, men jag börjar så här.

 

/K

Länk till kommentar
Share on other sites

Kimster!!!

Oj...tack för lektionen, förstår att det är din vardag... :)

 

Ljudet är ordnat då KF sänds på radio så jag "snor" ljudet därifrån.

Till en början kommer jag arbeta själv ev. ta in 1 assistent.

Vet att 4 kameror är overkill...

Tänkte mig också börja som du skrev med 2 kameror, en totalbild och en huvudkamera och klipp däremellan.

Och då kan jag använda vår Panasonic samt vår lilla Canon XA20.

 

Budgeten är lite diffus...men vi har jämfört med andra grannkommuner och de ligger i snitt på 140 000kr/år.

Med stor sannolikhet så kommer vi också hamna där.

 

Wirecast vet jag väldigt lite om...får kolla upp det mer...

Snabbmedia, Crossnet och 23video däremot har jag haft kontakt med.

De är inte superdyra och erbjuder support vilket jag behöver, känns tryggt nu i början...

"Problemet" är att man då behöver extern bildmixer, om jag förstått det rätt.

Typ en Atem production studio 4k för ca 16 000kr.

 

Kort och gott så behöver jag en helhetslösning för att:

Sända KF live samt att kunna se det on demand.

Lägga upp klipp på kommunens hemsida - typ ett videobibliotek ala SVT Play där man hittar informationsfilmer och liknande men även tidigare KF-sändningar.

 

Enkelt och bra... :)

 

Tack för hjälpen so far Kimster, uppskattas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, jag vet...overkill med 4 kameror...

...men jag tycker att "gäspningar" och liknande situationer är "bra TV" för medborgarna...visar hur mycket intresse politikerna visar...

Fast jag tänker börja med 2 kameror...så ser vi hur det utvecklar sig sedan.

 

Tanken är även att i framtiden kunna sända annat live och då krävs det kanske 4 kameror...

...så jag vill ju framtidssäkra det.

 

Finns vissa autofokus full-HD kameror som är av intresse såsom Logitech C930.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitsamma varför ens försöka hjälpa till. OBS bättre och mera utvecklat än CamTwist det var det dummaste jag har läst på nätet tror jag.

 

Broadcasting prylar är dyrt men det gör väl inget när nån annan betalar, skatten eller nåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar och detaljerad beskrivning av ditt arbete, uppskattas!

 

Vi kommer nog köra med hårdvarumixer...har hört om en del program, såsom du nämner, men jag och kollegerna känner större tillförlitlighet i en rejäl apparat... :)

Dessutom så blir det lättare att koppla allt i den och sedan vidare till datorn.

Bifogar en förändrad skiss över hur jag tänkt mig...har jag missat något?

Kamerorna är Panasonic 160 med SDI utgång och en Canon XA20 med HDMI.

Ljudet plockas via XLR från ljudsystemet i lokalen.

I mitten av lokalen har vi projektorn som jag hade tänkt plocka signal ifrån, VGA och omvandla till SDI. Är det en bra lösning tror ni?

KF-LIVE 2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu tycker jag det ser ut som en bra och rimlig start för dig. Den påminner om min egna 2-kamera setup.

Kan visa en skiss jag har.

Var försiktiga med HDMI-prylarna. De kontakterna är inte byggda för att stoppas i och ur hela tiden, och kabeln ramlar lätt ur. Jättetrist mitt i sändning :)

Var beredd på att kolla ljudsynk också. Analogt ljud går normal snabbare än digital bild och ATEM har på iaf andra mixar haft någon millisekunds fördröjning i bildhanteringen. Detta är orsaken till varför vi ta ljudet i kameran så det som jag nämnt först spelas in för backup eller om något skiter sig, och för att vi ska få garanterad läppsynk i hela kedjan.

 

Vad gäller Camtwist och liknande program så är det kul program. Men grejen med när du köper något så mycket av det man betalar är inte bara funktioner och möjligheter, utan också enkelhet och stabilitet. Camtwist har jag använt ibland, mest för att testa, och som komplement till t.ex.Wirescast är det väldigt bra med vissa effekter som t.ex. klockfunktion osv. Men skulle inte våga använda det som standalone bildmixer i en professionell produktion. Det är ganska krångligt i gränssnittet. Det saknar alla form av ljudkontroll (v3.0), vilket är ett måste om man ska sitta på en dator och göra allt. Inspelning och streaming är andra funktioner. FMLE är också i grunden bra, men där har Wirecast mer stöd, integration med streaming-tjänster och kan spela in samtidigt, allt i samma gränssnitt. Kanske finns lite CPU att vinna där.

 

Vill man har gratis så, ja, man får vad man betalar för, brukar man ju säga, och vill man ha 0-budget tycker jag absolut man ska titta på Camtwist. Men som jbergman nämnde så hade jag hellre använt OBS isället isåfall. Det är mer likt betalprogramen och har dessutom kommit längre i gränssnitt, formatstöd, ljud och enkelhet. Hemma använder jag OBS för t.ex. enkla streaming-grejer.

 

Vill man har tillförlitlighet, så måste man betala i regel. Det finns säkert undantag, men då har man troligen köpt eller byggt sin lösning dåligt.

Screen Shot 2016-04-01 at 09.30.22.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar Kimster och kul att se din skiss!

Ljudtipset var oxå bra, fast man kanske kan fördröja ljud eller bild via bildmixern?

Men annars är ljudet via kameran en ypperlig lösning!

 

Fick besked igår att det är okej att inhandla en dyrare bildmixer! :)

Tittar nu på Roland vr-50 HD, den verkar kanonbra!

Kopplar alla möjliga typer av källor som Roland sedan mixar ihop till något gemensamt!

 

Någon som vet vart man kan köpa in en sådan här i Sverige för vettigt pris?

Hittar inte den på Scandinavian Photo... :(

 

Amatörfråga:

Från bildmixern ska bilden in till min Mac.

Har Roland, samt andra hårdvaru-mixers, medföljande program som visar output-bilden som sedan streamas ut?

Eller har man bara Streamingleverantörens mjukvara öppen och därifrån tar in signal från bildmixer som sedan streamas ut?

Hur fungerar den delen av produktionen?

Uppskattar en pedagogisk förklaring... :)

 

Din ref. dator Kimster, är den enbart för att se så att allt sänds ut korrekt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt kul att få köpa en ny mixer. Roland gör bra saker och jag har kört den du pekar på en gång på ett jobb i Warszawa av alla ställen. Dock inte med ljudkontrollen. Så vågar inte säga så mycket om den mer än att den gjorde sitt jobb då. Det är ganska trevligt med inbyggd monitor, även om jag inte skulle våga använda den för ref. av bild.

 

Jag vågar inte svara på om Roland har egna program för streaming, jag tror inte det. Utan det du ska se till att få till är en bra väg för streaming. Antingen via USB3 till en dator som har ett program för streaming. Där finns ju de alternativ som nämnts innan. Eller SDI/HDMI ut till ett videokort eller en dedikerad streaming/encoder-pryl, t.ex. Teradek VidiU/Cube eller liknande.

Eller Wirecast med stora möjligheter med både streaming och inspelning samt att kunna lägga grafik osv. Eller kanske köra OBS, som kan mycket och kostar inget.

 

När jag kör hårdvarumixer har jag antingen en Wirecast för streaming och x264-inspelning via en Ultrastudio MiniRecorder, eller SDI rakt in i en Teradek Cube. Jag håller på att utvärdera om OBS är ett alternativ för oss i vissa situationer. Än så länge ser det det mycket intressant ut, främst inom inspelning och streaming.

 

Jag visar en skiss till när vi kör lite mer avancerat. Det är en skiss på videoflödet i en livesändning vi gjorde med Darin, med inslag av separat interaktiv grafik vilket då krävde två bildmixar, eller det blev lättare och säkrare att jobba med 2st än en och/eller bara datorer. Här användes Wirecast i slutändan av kedjan till vinjetter och komprimerad x264-inspelning som backup mot den högupplösta Prores-inspelningen i ATEM-mixern. Slänger in en teknikporrbild också bara för det är najs.

 

Min ref. dator är som du säger bl.a. för att ha koll på hur streaming/sändningen ser ut från tittarens perspektiv, men det finns fler anledningar.

- Kör vi t.ex. Wirecast är det inte bra att köra referens-titt på samma dator då det äter CPU, som jag vill lägga på inspelning och streaming. Dessutom vill man ju kunna klicka omkring, kolla på statistik och bara se och höra hur det låter i sändning. Det händer ju faktiskt lite på vägen, både med ljus och ljud, och man kan inte snöa in sig på att det ser bra ut i sändningsdatorn.

- Ibland blir det även problem med streaming-leverantören och då får man snabbt möjlighet att hantera/granska det utan att man pillar på sändningsdatorn som kanske inte kan streama, men den kan fortfarande spela in.

- Utöver det så kör vi ibland remote-desktop mot presentationsdatorn, där vi kan sköta/byta presentationer bekvämt utan att springa fram. Det uppskattas ofta i sammanhang med flera presentatörer som inte är så tekniska eller nervösa över deras föreläsning som de helst ska lägga fokus på.

- En fjärde sak med ref-datorn är helt enkelt som en backup om det värsta händer och sändningsdatorn går sönder av någon anledning. Det är mycket som kan hända och är man på resande fot kan man inte rusa till kontoret och hämta en ny dator.

 

Så en ref.dator bra till många saker, och mer eller mindre alltid standard på de flesta produktioner.

Screen Shot 2016-04-04 at 09.55.43.jpg

darin_teknik.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej igen...

 

Uppdatering:

Tekniken är inhandlad...det blev Roland vr50hd!

Kablage m.m. är oxå på plats.

Plattformen är i nuläget under upphandling...

 

2 frågor:

Är öppet API något viktigt och vad innebär det rent konkret?

 

Förslag mottages på bra leverantörer av streaming...såsom Snabbmedia, Solidtango etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Öppet är som open source, du kan konfigurera det lite hur du vill beroende på hur saker ska spelas upp och t.ex. Om det är viktigt beror på hur mycket man vill kunna ändra på själv eller bygga ett eget verktyg eller streamingverktyg. Annars är det plattforms-ägaren som sätter gränser och krav på hur sändningen tekniskt ska skickas. T.ex Facebook har nyligen släppt en livetjänst med ett API. Det är dock inte öppet utan du måste uppfylla en antal regler för att få använda deras plattform, som t.ex. så får du inte skapa ett verktyg som kan sända till både Facebook och en annan tjänst samtidigt.

 

Bra leverantörer är som jag nämnde tidigare en budgetfråga, och kanske lite som att välja en kamera. "Beror på" - vad du ska kunna göra, budget och tillgänglighet osv. Många av mina kunder kör på Youtube av tre anledningar - gratis, alla känner till dem och innehåller många funktioner att köra live. För de flesta övriga handlar principen lite om hur många timmar kommer besökare generera, och hur fungerar supporten. Det är oftast sånt man betalar för.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Då var den första skarpa sändningen avklarad!

Inte smärtfritt direkt...

Osynk i ljudet till en början.

Hade kopplat XLR direkt från närradion som också sänder. Fick inte rätt på delayen i min Roland vr50-HD så jag muta den och körde ljudet via ena kamerans mick.

Blev helt okej...

 

Det andra problemet var att OBS:en hängde sig, bilden frös, gissningsvis efter ca 90 minuters sändning.

Den gjorde så ett par ggr. Jag fick rycka/koppla på USB:en som är mellan dator och Roland mixer för att få liv i bilden.

Tråkigt nog blir det då svartruta i några sekunder i sändningen...

 

Vad kan vara problemet?

Min dator är en kraftig MacBook Pro 15" som har 4 år på nacken.

Behöver jag ny dator eller ny mjukvara?

 

Sändningen ondemand:

http://Http://trelleborg.webbtv-kf.se/?160926

 

Ca 1h 48min in ser ni exempel på frysning.

 

Sänder via OBS som mjukvara och har Snabbmedia som leverantör av streamingen.

 

Tack för er tid och era råd!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet du vad som kan ha orsakat frysningarna?

Hade inga andra program aktiva förutom OBS och safari.

Diskutrymmet ligger på 50Gb fritt utav 500Gb. För lite?

 

Har hänt mig båda de gånger jag använt det också. Blivit tvungen att starta om programmet. OBS är väl inte så väloptimerat för mac, tror jag.

 

Vill man göra seriösa live-sändningar föreslår jag en hårdvaru-switcher (eller annan mjukvarulösning). Typ Roland V1HD, om man har en låg budget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du använder bara OBS för att streama? Måste ju finnas någon bättre mjukvara för det ändamålet. Alternativt att skaffa en sån liten dedikerad låda som gör det, typ Vidiu:

https://www.bhphotovideo.com/c/product/1188236-REG/teradek_10_0219_vidiu_pro.html

 

Summan av kardemumman: Du är inte den enda som har problem med OBS, tvivlar på att du gör något fel då den laptop jag använder, knappt används till något annat och ändå jävlas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns lösningar med en liten lådda av nåt slag som ska lösa saken smidigt enligt reklamen i alla fall. Personligen så tror jag inte att du har så stora problem med din anläggning det är bara nåt litet skitlarv som spökar om det där är de enda felen du får på en så lång sändning första gången i skarpt läge. Du säger rycka ur och sätta tillbaka usb sladden fixade skivan så jag skulle nog kolla på eventuell usb problematik kanske testa en annan kabel och sånt.

 

Sen ska man ha klart för sig att det är själva internet som spökar som regel.

 

Koppla upp det hemma och kör långa tester så kanske du kan reproducera felet.

 

Tror inte en sekund på att OBS eller nåt annat lika använt och känt program självt är problemet. Nätverket på plats, nån switch eller nån annan strulig grej som slår bakut som du inte kan ha kontroll över.

 

Jag kan dessvärre inte hjälpa dig då jag valde bort OBS och kör med camtwist, fmle och min atem mixer samt intensity pro full hd versionen. Men bara hemma så det blir inte heller samma sak och ändå kan det strula utanför huset också som jag upplever det.

 

Det går säkert att köpa bort problemen men jag är ganska säker på att man ändå är utlämnad till hur pass bra internet tycker att det ska funka den dagen.

 

 

Det som jag tyckte var sämst med sändningen det var att få reda på att SD tydligen sitter i fullmäktige där vilket suger riktigt hårt enligt mig

Länk till kommentar
Share on other sites

Nonsens

 

Saken är: Man kan inte ha teknik som krånglar, oavsett vad det beror på, om man levererar till kund. Det måhända att det är internet som sjunker nån millisekund och så reagerar OBS med att frysa bilden permanent - Det är inte en bra reaktion. Jag har varit med om det två gånger, i två olika lokaler. Det räcker för mig för att lista det som opålitligt. Jag är dock till 99% säker på att det är ett buffer-problem. När programmet inte klarar att koda alla frames, så lägger den till slut ner, helt. (Gäller alltså även intern inspelning, och inte bara det som sänds).

 

Så man kan se det på två sätt:

1. Det är vårt fel, för att vi kör för svaga datorer.

2. Det är programmets fel som inte hanterar det på ett bättre sätt.

 

För mig som bara kör mjukvara och ett par hårdvaru-encoders så är det helt logiskt att använda en lösning likt OBS. För TS är det inte det. Använd istället datorn som bildkälla för att lägga ut grafik eller dylikt, och ha en dedikerad box som sköter streamingen. Dedikerad hårdvara kommer Alltid vara det bättre valet om man vill ha pålitlighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo du smörgåsmannen så efter två skarpa lägen så har du full koll alltså. Många som kör med atem tvs mixern kör med en lösning liknande den trådskaparen kör med men med ett program som bara finns för PC. Det streamar via usb från mixern in i datorn. Sen kör dom med ett program liknande camtwist lite förenklat förklarat.som svt har gjort till grafiken.

 

Det är en jäkla massa människor som använder OBS främst i spel streaming världen och det verkar funka hur bra som helst. Jag har inte mer än testat OBS då jag redan har min lösning klar men det verkar funka ok om än lite annorlunda mot med camtwist och fmle.

 

Och jo jag har streamat live i snart 10 år tror jag.

 

 

Sen är det ju det här med datorn som bildkälla det kanske inte alltid är så lätt som det låter. Kan du förklara i detalj hur du gör då snälla du som vet så mycket och sällan pratar strunt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om två personer upplever samma problem, oberoende av varandra så väger det tyngre än vad du tror. Eller vad din "åsikt" är. Enligt mig. Som vanligt, så är du bra på det. Att tro och tycka saker. Men du presenterar inga som helst konkreta lösningar. Utan bara massa nonsens. Det är för övrigt stor skillnad på att ta in en extern signal och att streama ett spel.

 

Du har förmodligen även levt i 110 år. Relevansfaktor: 0.

 

Jag ger ett tips till TS om att lägga ut 5-10000 kr på en liten låda som kommer att avhjälpa hans problem, och dessutom frigör hans dator. Du omvandlar det till en maktkamp om kunskap.

1. Hur kom du ens in i bilden?

2. Det behöver inte vara svårt. Beroende på hur mixern ifråga hanterar blandade signaler. Nu råkar jag veta att VR50HD klarar av de flesta signaltyper. Varpå jag inte ser riktigt var problemet skulle kunna uppstå. Koppla en HDMI-kabel från dator med önskat program och keya bort bakgrundsfärgen i mixern för overlay. Eller för högre krav, använd ett videokort som kan skicka högre signalkvalitet. Vill du istället ha mer avancerad grafik-utläggning så blir det dock svårare. Men vill man endast ha tablåer och liknande är det en fullgod lösning.

 

Din utmaning:

Ge TS ett konkret råd, ett tips som funkar för någon annan, en källa - eller precis vad som helst som tillför något till tråden och inte bara en massa dravel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har jag gjort för länge sedan men det var inte bra tydligen så jag tog bort det. Du tar dig nog själv på lite väl stort allvar, maktkamp om kunskap? Som jag känner här på forumet så har det varit så som regel att jag har sagt nåt om teknik eller nåt helt utan nån personlig vinkling och då har du eller nån annan blivit sur av nån anledning och sen är det jag som är idioten. Det jag i första hand försöker att bidra med är att det behöver inte vara så förbaskat dyrt att sända en eller två statiska kameror live över internet. Du har fastnat i nån slags proffs fantasier eller nåt men skitsamma jag sänder just nu från mitt garage för att testa några objektiv.

 

Du kan ju göra det också så dom får se hur det går till på riktigt.

 

 

http://vaughnlive.tv/besthockeyplayer

 

Jag använder då en dator med en 3770k cpu, os x mountain lion sista versionen, intensity pro, pocket cinema kameran, (ingen atem där ute), en hdmi extender 10m hdmi kabel (just denna gång har även sdi lösnimngar). Programmen är CamTwist samt Flash Media Live Encoder och som regel även Logic om jag lirar eller spelar in som jag även gör ute i garaget.

 

Så sista inlägget för mig här lycka till. Förutsett att min info kan komma till nytta denna gång så får den väl stå ett tag annars tar jag bort den igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...