Gå till innehåll

Dator för After Effects och Oculus Rift under 20.000 kr


sluten_cell_nr13

Recommended Posts

För AE: Hellre många Ghz än många cores (skit i ex dubbla CPU's) - hellre en 4 Ghz QuadCore med 32Gb ram än en 3 Ghz 8 Core.

Gärna 32 Gb ram. En extra SSD för endast för AE's cache, minst GTX 970 men hellre 980.

 

Planerar du 4-5-6K produktioner eller 360 video grejer, minst 32 Gb ram.

 

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

För AE: Hellre många Ghz än många cores (skit i ex dubbla CPU's) - hellre en 4 Ghz QuadCore med 32Gb ram än en 3 Ghz 8 Core.

Gärna 32 Gb ram. En extra SSD för endast för AE's cache, minst GTX 970 men hellre 980.

 

Planerar du 4-5-6K produktioner eller 360 video grejer, minst 32 Gb ram.

 

 

/M

 

Tack för riktigt bra råd som vanligt, Max_H! Jag kollade på denna: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/MSIX2056/msi-nightblade-x2-056eu-stationar-dator-gaming

 

Nvidia GTX 980Ti, 6 GB

Intel Core i7-6700K-processor 4 GHz (Kan överklockas till 4,2)

2 TB mekanisk hårddisk , 2 x 256 GB PCIe SSD

16 GB RAM

 

Pris 18 990 kr. Dessutom medföljer Microsoft Mahjong, som lax på löken.

 

Det tråkiga är RAM-minnet, men det går ju att uppgradera. Jag tycker det låter som ett väldigt bra pris för den configen (Tydligen månadens gaming-deal i mars på Elgiganten. Frågan är vad priset landar på när man väl uppgraderat RAM och hur lätt det är att sälja sitt gamla RAM.

 

Det var den enda configen jag kunde hitta på Prisjakt med bra grafikkort och dubbla SSD-diskar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde en snabb sökning. Inet har ju denna: http://www.inet.se/produkt/v100578/dator-i-delar-nvidia-gtx-980-ti#/specs

 

Nu har ju inte den lika många hårddiskar, men ska väl inte vara alltför dyrt att komplettera med det. Köp sedan montering på det. Då kommer du i alla fall runt det där med värmeutveckling och ljud till viss mån. Tyvärr har ju moderkortet "bara" 4 slots för ram, men å andra sidan sitter det 2x8 i den nu. Elgiganten hävdar att datorn de säljer endast klarar 16 GB (jag ställer mig dock skeptisk till detta) och att den endast har två slots, så ska du byta till 32 ändå kommer du i alla fall inte behöva byta ut minnen med datorn från inet, utan det räcker med att komplettera med två till.

 

Så det kan vara värt att överväga, kan jag tycka! Fractal Design som de använder för chassit på inet är det många som tycker om (inkluderat mig själv), då de känns rejäla och är tysta.

 

Om du utgår från inet-datorn som grund får du betala runt 21 000 med 32 GB ram, 2x256GB SSD och en 2TB mekanisk i 7200 rpm. Och då dessutom få den monterad. Behöver du inte dubbla SSD-diskar sparar du 7-800 kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju vara lite "smart" och ta in en offert från Inet på ungefär samma maskin och se om dom kan matcha det?

Jag byggde min på Fractal Design-chassie, beQuiet-nätdel och Noctua-fläkt - den kan rendera när jag sover i samma rum. . .

 

Edit: Nån hann före dårå...

 

Extra note: Jag köpte tokbilliga SSD-diskar på rea till mina cache-diskar. Snabba och går dom sönder gör det inget för det är just cache...

Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde en snabb sökning. Inet har ju denna: http://www.inet.se/produkt/v100578/dator-i-delar-nvidia-gtx-980-ti#/specs

 

Nu har ju inte den lika många hårddiskar, men ska väl inte vara alltför dyrt att komplettera med det. Köp sedan montering på det. Då kommer du i alla fall runt det där med värmeutveckling och ljud till viss mån. Tyvärr har ju moderkortet "bara" 4 slots för ram, men å andra sidan sitter det 2x8 i den nu. Elgiganten hävdar att datorn de säljer endast klarar 16 GB (jag ställer mig dock skeptisk till detta) och att den endast har två slots, så ska du byta till 32 ändå kommer du i alla fall inte behöva byta ut minnen med datorn från inet, utan det räcker med att komplettera med två till.

 

Så det kan vara värt att överväga, kan jag tycka! Fractal Design som de använder för chassit på inet är det många som tycker om (inkluderat mig själv), då de känns rejäla och är tysta.

 

Om du utgår från inet-datorn som grund får du betala runt 21 000 med 32 GB ram, 2x256GB SSD och en 2TB mekanisk i 7200 rpm. Och då dessutom få den monterad. Behöver du inte dubbla SSD-diskar sparar du 7-800 kr.

 

 

Tusen tack för tipsen herr Smörgåsman! Max 16 GB stämmer inte. Jag ringde Elgiganten och frågade. Det var en felskrivning. Den har två slottar med max 32 GB RAM totalt.

 

 

Du kan ju vara lite "smart" och ta in en offert från Inet på ungefär samma maskin och se om dom kan matcha det?

Jag byggde min på Fractal Design-chassie, beQuiet-nätdel och Noctua-fläkt - den kan rendera när jag sover i samma rum. . .

 

Edit: Nån hann före dårå...

 

Extra note: Jag köpte tokbilliga SSD-diskar på rea till mina cache-diskar. Snabba och går dom sönder gör det inget för det är just cache...

 

 

Intressant. Om du har kvar beställningen så får du gärna klistra in inköpslistan här så man kan kolla själv vad den skulle gå på. Det vore supersnällt! Jag har fuckat upp några gånger för mycket när jag försöker bygga dator själv. :-)

 

En fördel med Nightblade X2 är just formfaktorn för mig, eftersom jag skulle vilja kunna ta med mig datorn ut på jobb då och då. Men den kommer ju låta och bli varm, den lilla rackaren. Om det blir Nightblade så funderar jag på att komplettera den med 2 st Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz DDR4 Icke ECC. Tar gärna emot eventuella synpunkter på dem också.

https://www.dustinhome.se/product/5010889186/dominator-platinum?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637148076

 

Då skulle jag landa på 21.000 kr och kanske kan få några hundra för mina gamla RAM-minnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

Intressant tråd! Någon som vet vad det krävs för dator för att kunna driva Unity, Final Cut Pro och Adobe Premier? Jag vill göra ett klassiskt adventure game i typ Monkey Island-stuk, med egen musik och göra egna promotionfilmer. Men sitter just nu med en 7 år gammal Mac. Vet inte om den håller måttet? Funkar rätt bra fortfarande dock. Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...