Gå till innehåll

Vilken ska bli min första videokamera?


sb_stefan

Recommended Posts

Jag tänkte köpa mig en videokamera för att kunna filma lite lokala idrottsevenemang, bröllop och andra tillställningar. Jag har ägnat mig åt videoredigering ett par år, men har inte filmat mycket alls. Nu tänkte jag börja filma själv och försöka bygga upp en portfolio, och på sikt om detta fungerar börja frilansa. Så, vad behöver jag? En videokamera förstås!

 

De få gånger jag filmat själv med min Canon Powershot eller iPhone så är det främst en sak jag stör mig på - bilden skakar som fan! Så detta är alltså ett grundkrav på min framtida videokamera - där måste vara bra bildstabilisering. (Eller är det steadicam som gäller?) En sak som jag fullkomligt älskar med iPhone 6 är höghastighetsfunktionen med 240 fps, så denna funktion vill jag givetvis ha på min nya kamera också. I övrigt vet jag inte riktigt vad jag har för krav, förutom att slutresultatet ska bli så bra som möjligt. Duh!!

 

Har ni några spontana tips? Tänk på att detta är min första videokamera, så över 10k vill jag absolut inte lägga. Helst långt därunder...

Länk till kommentar
Share on other sites

Söker du bara nytt, eller kan du alternativt tänka dig begagnat?

 

Ett vanligt tips för personer i din situation är att välja billigaste kameran med XLR-kontakt så att du får bra ljud. Räkna 15-20,000:- om du köper nytt men halva priset på begagnatmarknaden.

 

Billigaste riktmik med XLR-kontakt kostar under 2,000:- hos billigaste postorderföretag och duger för professionellt bruk. På begagnatmarknaden kan det ibland finnas mikrofoner för 1,000:-. Obs att mikrofon håller några årtionden om du ej har otur.

 

Billigaste bra kamerastativ kostar sisådär 3,000:- om du köper nytt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • Jag tänkte köpa mig en videokamera för att kunna filma lite lokala idrottsevenemang, bröllop och andra tillställningar.
  • De få gånger jag filmat själv med min Canon Powershot eller iPhone så är det främst en sak jag stör mig på - bilden skakar som fan! Så detta är alltså ett grundkrav på min framtida videokamera.
  • En sak som jag fullkomligt älskar med iPhone 6 är höghastighetsfunktionen med 240 fps, så denna funktion vill jag givetvis ha på min nya kamera också.
  • Tänk på att detta är min första videokamera, så över 10k vill jag absolut inte lägga. Helst långt därunder...

 

    Lanparte 3-axis gimbal stabilizer för iPhone - 3279kr
  1. FiLMiC Pro By Cinegenix, LLC - 109kr

Demo - Youtube

 

 

Med dina krav är det här nog bästa lösningen :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror på Tolins lösning. Är du lite mindre stadig om händerna (inget påhopp, men många känner sig stötta om man tar upp det), så är gimbal ett bra alternativ. Jag tycker iphone/de flesta telefoner brukar hantera skakningarna ganska väl, så om du inte är nöjd där, kommer du förmodligen bli missnöjd med typ vilken kamera som helst i dess grundutförande.

 

Ett alternativ jag kan komma på är Sony Rx10 - den första versionen är inom budget, den andra versionen är inte det - men den kan filma i slowmotion. Den kameran har bra optik och zoom-funktion. Och den borde ha bra stabilisering, för det brukar Sonys kameror ha. Det sagt inte att alla har det. Jag har en Sony Hx100 (rätt gammal, har utgått) som jag tar till ibland när jag inte bryr mig om videokvalitet, utan bara vill "filma". Det går liksom inte att göra fel med den, då den har enormt bra stabilisering och det blir användbart material även när man zoomar in 30x.

 

Är själv rätt skakig av mig ibland. Misstänker att det beror på nerver som kommer i kläm i vissa ställningar. Vilket blir mer och mer påtagligt ju mer man filmar, så man får helt enkelt hitta arbetssätt och lösningar som passar en själv. Själv har jag skaffat en bra rigg till min kamera som gör att jag inte behöver hålla i kameran i sig, utan det finns alltid ett visst moment och småskak märks inte av alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
    Lanparte 3-axis gimbal stabilizer för iPhone - 3279kr
  1. FiLMiC Pro By Cinegenix, LLC - 109kr

Demo - Youtube

 

 

Med dina krav är det här nog bästa lösningen :bire

 

Vet inte hur allvarligt menat ditt svar var, men hur som helst, bra idé! Jag tycker dock att det ser lite "flimmrigt" ut när han panorerar snabbt. T.ex. vid 1:00 i videon. Har detta med kameran, appen eller Youtube att göra? Blir en liknande panorering snyggare med en mer sofistikerad kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte hur allvarligt menat ditt svar var, men hur som helst, bra idé! Jag tycker dock att det ser lite "flimmrigt" ut när han panorerar snabbt. T.ex. vid 1:00 i videon. Har detta med kameran, appen eller Youtube att göra? Blir en liknande panorering snyggare med en mer sofistikerad kamera?

 

Nej, det beror på slutartid och bildhastighet - något du kan ställa in via FiLMiC Pro appen precis som på vilken annan kamera som helst.

Tumregel är att helt enkelt inte panorera för snabbt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...