Gå till innehåll

DaVinci Resolve export problem


Recommended Posts

Vet inte hur många det är som jobbar i DaVinci Resolve här men har stött på ett problem.

 

Jag sitter och färgkorrar mina filer från att jag skickat en XLM från Premiere.

klippen jag korrar ser bra ut och exponeringen är varken över eller under exponerat enligt vectorscope osv.

Väl sen när jag ska exportera filen i en vanlig MP4, H264 tillbaka så är de överexponerade och alldeles för starka färger. (testat alla slags olika inställningar som finns med Data level osv osv.)

 

Jobbar med Black magic URSA och filerna är redan där ganska matta i färgerna, så man måste ju kötta på med färger m.m för att få det mer färgglatt.

 

läst alla slags forum och några verkar ha problem med men ingen verkar veta svaret.

Andra märker inte av det alls och jag har stött på detta varenda gång jag jobbar med detta.

 

min teori är att de har något med REC.709 men är inte säker

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du exporterar i Prores alt. DNxHD, blir det likadant då?

 

Har "tyvärr" inte stött på det själv, trots att jag oftast arbetar med LOG-material. Däremot har jag aldrig arbetat med BM:s egna kameror, och jag vet att det finns några som gör det här, så om det är något problem relaterat till det, kanske de kan hjälpa dig!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Mp4/h264 är leveransformat. Inte bra för editering.

 

Du förstör precis all anledning till varför man köper t.ex en ursa.

 

Kör dnxhd/hr och gör din master i detta också, 4:2:2. För webben kan du exportera till h.264.

 

Ett problem med denna codec är blandning av x264/h264. Blir aldrig samma look i olika program.

 

Jag filmar mycket med ursa mini 4.6k samt pocketkameran i både raw och prores. Jag kör endast dnxhd/hr eller prores beroende på Windows eller Mac.

 

 

 

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...