Gå till innehåll

Bysen - 3rd draft


Knughugin

Recommended Posts

Hej!

För ett tag sedan postade jag ett första draft av min kommande kortfilm. Efter att ha skrivit om och om, talat med vänner osv, så är jag uppe i ett tredje draft.

 

Jag tog åt mig all snabb kritik från er (tack) och har ändrat premissen i filmen och lagt till viktiga element för bättre förståelse. Jag har redan börjat leta inspelningsplatser och talat med skådespelare och hoppas kunna börja inspelning i vår/tidig sommar. Nu hoppas jag ni kan kika genom detta och tycka till ännu en gång!

 

Lite snabb bakgrundsinfo för djupare förstålse om vad Bysen är/gör. Känner ni att detta inte framkommer tillräckligt i manus - ge mig tips!:

 

John Nilén var en folklivsforskare, som i sin bok ”Sagornas Ö” (1929) beskriver ett väsen vid namnet ”Bysen”. Bysen är på Gotland ett litet skogsväsen som lockar människor att gå vilse eller ställer ofta till förtret för skogsarbetarna. Bysen förekommer som en mänsklig varelse, men kan även uppträda som en stubbe eller någon annan skogsvarelse. Bysen är tidigare en människa som begått något brott i sin livstid och är dömd att vandra på jorden i evighet. Bysen är också skogens och naturens bevarare.

 

"Bysen" är en konstnärligt inspirerad psykologisk skräck/thriller. Det är en mörk tolkning på denna folktro och handlar om en man som heter Jon, som sen en tid tillbaka letat efter sin spårlöst försvunna bror. Efter att han kommit över ny information, beger han sig ut på en campingtur i gotlands skogar för följa ledtrådarna. Men djupt in i skogen, lurar något han inte förväntat sig. Skogens väktaren spenderar sitt döda liv för att skydda skogen och tillåter inte inkräktare på sin mark att komma ut som densamma igen.

Bysen Manus.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...