Gå till innehåll

Budgetbygge med begagnade delar


johanbakke

Recommended Posts

Jag håller på och plockar ihop ett paket med budgetprylar, försöker få ihop en duglig dator för videoredigering för så lite pengar som möjligt! Jag har egentligen inte råd att köpa en dator, men jag vill börja med videoredigering så jag försöker komma undan så billigt som möjligt. Därför har jag bestämt mig för att satsa på begagnade prylar.

 

Jag vill kunna redigera i minst 720 p, 30 fps, och planerar också att köpa en green screen för att enkelt kunna byta bakgrunder i mina filmer. Dvs, funktioner som fanns i de program som släpptes för 5 - 6 år sedan och fungerade i datorer som var nya då. Skillnaden är att en sån dator plockar man ihop för ganska lite pengar idag.

 

Kollar man på systemkraven för program så är dom ofta alldeles för lågt ställda, jag har t.ex en dator idag som klarar Adobes systemkrav för SD-video i Premiere Elements 14 och det går bra att spela upp klipp i programmet och bara lägga enklare klipp men lägger man på effekter eller transitions så fungerar det inte alls. Previewrutan står still och när man renderar materialet hamnar ljud och bild i osynk.

 

Jag vet inte mycket om vad som drar mycket systemkraft i en dator vid videoredigering men jag gissar att programmet själv inte tar mycket av resurserna. Har jag rätt så bör det gå att köra Power Director 14 i en 5 år gammal dator, men jag kanske inte kan göra det i 4k. Innan jag börjar köpa in prylar så vill jag dock kolla av med er som är mer insatta i vad som behövs.

 

Jag har idag en i7 950 Quad Core på 3,06 GHz liggande, planerar att försöka hitta ett moderkort till den och sätta i minst 8 Gb minne, två SD-diskar (en för OS och program, en för redigering) och en satadisk på 1Tb för lagring av färdiga produktioner. Vad det gäller grafikkort så är jag osäker på vad jag ska leta efter till det här bygget, där får ni gärna komma med tips!

 

Kommer det här att fungera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet ej hur mycket det hjälper dig men följande skrev jag angående att köpa laptop för videoredigering.

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=35900

 

Intressant, vad det gäller systemresurserna så är dom ju lägre på både CPU, ram och hårddiskar än vad jag planerar att göra i mitt bygge. Det säger mig att det förhoppningsvis kommer att fungera, och då jag kommer att köpa ett moderkort som klarar minst 16 Gb ram så har jag ju alltid möjlighet att öka på minnet i efterhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Davinci resolve 12 verkar vara ganska lättdrivet ändå så det kanske kan vara nåt att titta på när det gäller program. Själv har jag kört resolve 11 på en äldre Asus platform med samma generation processor som din. Då det var ett server moderkort eller rättare sagt samma chipset så kunde jag sätta dit en 6 core xeon processor istället så det blev lite mera power i den.

 

Nu kör jag på ett gäng datorer med tre generationer gammal hårdvara så begagnat kan nog vara en väg att gå. Ett vettigt grafikkort med 4 gig minne om programmet kan dra nytta av det borde kunna sänka systemkraven en del också.

 

Val av operativ system samt drivrutiner kan begränsa en del kan jag tro också. Det vill säga det kanske inte funkar så bra att blanda hur man vill och har man ett äldre system så kanske man åker på att försöka hitta hårdvara från den tiden.

 

Själv kör jag hackmac det vill säga os x på pc hårdvara så dessvärre vet jag egentligen inget om win men jag kan tänka mig att det borde vara lika.

 

Är på ipaden nu men sen på datorn kan jag speca lite vad jag har för grejor det kanske kan underlätta ändå. Har bland annat modifierat gamla xeon processorer med ett kretskort från ebay till mina gamla q6600 datorer som brorsan fått nu så äldre grejor kan fortfarande funka helt ok om man läser på lite och meckar lite. Kan ha minnen som kunde funka gör dig ska kolla och återkommer.

 

Ja, det är min tanke också. Det som fungerade då fungerar naturligtvis idag också, under förutsättning att hårdvaran fortfarande fungerar och att man använder samma mjukvara, OS och inte går högre i upplösning än vad som användes då.

 

Hackmac är inte alls uteslutet för mig, har du några tips på guider så jag väljer rätt hårdvara så tittar jag gärna på det. Jag jobbar annars med musik (heltidsmusiker med en liten demostudio) och är yrkesutbildad på Logic, så jag skulle gärna förpassa Cubase till soptunnan och köra Logic istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...