Gå till innehåll

Synopsis - Bonden som blev Pastor


Pe4r

Recommended Posts

Igår såg jag ut serien Rederiet för andra gången, eller kanske 3:e.

Bra serie, jag tycker att man har mycket att lära där om hur man formar en

synopsis, en ide till en serie och man lär sig att man måste tänka brett och

inte vara rädd att för detsamma.

 

Efter sista avsnitt fick man se den 11 minuter långa live showen där skådespelarna blev

intervjuade om vad dom tyckte om att jobba med Rederiet o.s.v.

 

Under den långa tiden som jag sett Rederiet har jag försökt förstå mig på hur man formar

detta manus och hur man lyckas sy ihop så många händelser till ett och samma manus,

jo ska jag erkänna så hände det lite väl mycket men det är väl denna heta krydda som

lät serien leva så länge.

 

Samtidigt som jag sett serien så har jag funderat mycket på hur jag skulle kunna forma en

synopsis till ett manus, livet på sjön är kanske inte gångbart, risk att det blir en kopia

som det är lätt att det bli för mig men jag vill nog behålla Rederiet i bakhuvudet och tänka

på hur dom gjort.

 

 

 

Då kom jag igårkväll på en synopsis som kan vara gångbar och som man kanske kan jobba vidare på,

men för att det ska bli en levande historia, eller vad vi nu ska kalla det måste det ske mycket och vara många

olika små och stora händelser eller historier som vävs samman i ett och samma manus.

 

 

Iden som jag då har, det är en historia kring en by, ett samhälle ute på landet d.v.s. motsatsen till storstan,

handlingen kan utgå från den lokala kyrkan, eller församlingen som går under Svenska Kyrkan, men samtidigt

så ska det finnas en historia om en bonde - som kanske erbjuds bli kyrkoherde - eller frikyrkopastor på deltid.

Han kanske lämnar sin plats som kyrkoherde och väljer att gå över till frikyrkans verksamhet istället.

 

 

Sedan måste man också få följa allt annat som händer och sker i byn eller på orten,

man får följa många olika personer och i deras arbeten och i privatliv.

En historia om livet på en liten ort där många olika yrkeskategorier representeras.

 

 

 

Första idén var som sagt en bonde som också jobbade inom kyrkan men det stannar inte där

utan jag måste då sy ihop detta med många andra karaktärer och personligheter.

-Och där måste man också beskriva varje karaktär också vilket är ett stort arbete i sig.

 

Jag skrev nånstans förut att jag ville använda mig av Filmcafé för att välja ut "tänkbara" skådespelare

och på så sätt skaffa mig ett ansikte på dom alla och hur man kan skapa deras karaktärer.

 

Kanske en intressant historia, synopsis men det saknas mycket för att den ska bli komplett men ska försöka

att skriva på den lite varje dag, kanske jag går tillbaka till Folkhögskola snart och då kan detta vara ett intressant

hemarbete där man kanske kan bli stöttat av en duktig svensklärare samtidigt.

 

Hoppas på bra konstruktiv kritik, samtidigt som jag ska försöka läsa på om

hur man skapar en historia, ni länkade en bra sida i en av mina andra trådar här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...