Gå till innehåll

Mellanöstern-miljöer i Sverige


stonepony

Recommended Posts

Hej,

 

Undrar och söker efter någon som vet var (eller om) det finns miljöer/stadsdelar som har en Mellanöstern-stil i Sverige?

Söker främst efter platser utomhus, typ gränder med elsladdar dragna utomhus, grusvägar med murhus på sidorna, torrt 'ökenaktigt' landskap, ställen där det är lite oorganiserat - typ ruiner i samma stil etc.

 

Om inte i just Sverige -

Finns det någon som har använt sig av platser i närområdet, Danmark/Sverige/Tyskland, för att gestalta Mellanöstern i film eller känner till någon som gjort?

 

I stil med: https://www.google.se/search?q=middle+eastern+streets&espv=2&biw=1376&bih=892&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwji-da7ypjLAhUhG5oKHbL0BcUQ_AUIBigB#imgrc=4372PkUewpyTwM%3A

 

Tacksam för alla tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enklast är nog om du frågar muslimer bosatta i Sverige.

 

Hur utpräglat måste det vara? Vindruvor odlas både i Libanon och i Skåne. Björkar växer både i Iran och i Norrland.

 

När det gäller elsladdar dragna utomhus så tvivlar jag på att det är tillåtet i Sverige, av säkerhetsskäl. Men du kan ju dra kablar som ej är strömförande.

 

Kring sekelskiftet 1900 byggdes ett antal kallbadhus i morisk stil, varav vissa finns kvar.

 

I Stockholm tror jag det finns ett hus som innehåller både hamam och moské. Och enbart moské finns ju på många platser.

 

Grustag och sandstränder kan se ökenlika ut, från rätt vinkel.

 

Vissa stadsdelar i storstäderna har mycket hög andel muslimer, så där bör finnas skyltar med arabisk text.

 

Arabiska resp persiska restauranger finns nog på flera platser. Mer än bara kebabställen.

 

Samtidigt så kanske chromakeying kan hjälpa dig åtminstone delvis. Jag menar att du laddar ner free stock photos från internet.

 

Den omvända varianten är att du i redigeringsdatorn sätter in arabisk text som döljer svenska skyltar.

 

Alternativt att du använder t ex Youtube eller Vimeo för att hitta filmare i Mellanöstern, varpå du övertalar dem att skicka dig relevanta bilder. Jag är osäker, så kolla själv vilka länder som använder PAL.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Att hitta just en hel gata som liknar Mellanöstern blir nog väldigt svårt i Norden, möjligtvis att du med hjälp av bra compositing, och som ghijohansson nämner, dra kablar som inte är strömförande. Du skriver inget om din budget, men har du budget för att ta dig/ett filmcrew till Tyskland så har du egentligen budget att ta dem till t.ex. Turkiet, dit det kan finnas biljetter för en 500-hundring. Jag ser ju såklart andra problem som kan dyka upp, med location scouting och rättigheter att filma, men det är problem du skulle stöta på om du filmade i Tyskland också.

 

Annars hörde jag om en kille som spelade in en western-film i ett grustag i Värmland. Vet inte hur det blev, men här har du länken till produktionsbloggen: http://paltwestern.blogspot.no/p/broken-frame-productions.html

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...