Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: boujou till maya

  1. #1
    Medlem MaSaz9023s avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    München
    Inlägg
    94
    Karma
    14

    Standard boujou till maya

    Någon som har erfarenhet av att skicka en camerasolve till Maya från boujou? Jag har en bra solve som funkar i fusion och AE men i maya glider referenspunkterna.

    Målet är att fästa ett objekt för att sedan kunna rendera ut en sequence med bara mesh och materialen och inte mitt imgplane för att slutföra arbetet i antingen fusion eller AE.

  2. #2
    Besatt medlem jolt_jokerns avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    432
    Karma
    12

    Standard

    Har du samma framerate?
    VFX-artist och äventyrare med drömmar om att bli dokumentärfilmare.

  3. #3
    Besatt medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    198
    Karma
    14

    Standard

    Som Jolt_jokern skriver. Om du bara renderar ut mesh och materialen och inte imageplanen för att sedan importera maya-sekvensen i AE för att lägga ihop maya-sekvensken med den filmade sekvensen, så tror AE att maya-sekvensen är i 30 fps. Det blir inte så bra om man har det filmade materialet i en annan frame rate Högerklicka på maya-sekvensen i AE i projektfönstret --> Interperent Fottage och där ändrar du frame raten till den du har spelat in materialet med

  4. #4
    Medlem MaSaz9023s avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    München
    Inlägg
    94
    Karma
    14

    Standard

    Frameraten var givetvis fel men ändrade den och det ser fortfarande skumt ut. Jag kan ingenting om Maya, installerade det förra helgen men ganska säker på att det inte ska se ut såhär. Det är som att kameran och referencepointsen inte matchar samt att scalen från boujou är fel, men den borde man kunna rätta till i Maya?

    Nån får gärna hjälpa mig över skype, nästa vecka ska det riktiga materialet filmas och då måste jag ha en lösning!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Besatt medlem jolt_jokerns avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    432
    Karma
    12

    Standard

    Jag skickade ett PM
    VFX-artist och äventyrare med drömmar om att bli dokumentärfilmare.

  6. #6
    Medlem MaSaz9023s avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    München
    Inlägg
    94
    Karma
    14

    Standard

    Efter flera månader har jag hittat en metod som fungerar!

    1. Kolla framerate.
    2. Importera en sequence som är exporterad namn.[#####].ext (.iff funkar bäst då maya är överdrivet känslig när det kommer till sequences) obs, siffror som namn kan också krångla märkte jag.
    3. Sequencen la jag på ett plane som jag skapade i min 3d Camera under Environment.
    4. Ändra view under Renderer > Legacy default eller High Qualtiy Viewport för att få planet att hålla sig perpendikelt till kameran.

    Detta blir mest som en note för mig själv men det kan säkert hjälpa någon mer som sliter sig i håret.