Gå till innehåll

tillåtelse att använda material med folk i


Longfang

Recommended Posts

Hej. Jag ska filma lite korta intervjuer med folk ute på gatan för kommunen där jag jobbar. Tanken är att de ska visas på hemsidan och turisstsidan, samt att det kan komma att förekomma i ett ihopklippt collage.

Men jag vill inte att några problem ska uppstå, så försöker formulera något enkelt "kontrakt" där personen ger sitt godkännande att materialet används. Sedan tänkte jag försöka ta fram ett liknande papper för de under 18 där målsmans tillåtelse finns med. Vore ju ganska dumt att filma barn annars utan att ha det.

 

Så min fråga är om det finns något liknande "kontrakt" någonstans och om någon kan peka mig i rätt riktning eller om någon kanske kan tipsa om utformningen?

 

Vill att det ska vara kort och lättläst så man inte skrämmer folk med massa text.

Det finns inga pengar eller annan ersättning inblandad, utan bara godkännande att använda materialet vi filmade och de flesta klipp försöker jag hålla under en minut.

 

Jag känner att jag har lite hjärnsläpp kring formuleringen då texten väldigt fort blev alldeles för lång. Jag ska bolla med vår jurist sedan med, men känner att jag behöver formulera ett förslag först innan jag pratar med honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade vad det finns på tyska, eftersom dom är duktiga på sånt. Texten under är bara googleöversatt, men visar dig hur kortfattad du kan vara: Från http://www.etl-rechtsanwaelte.de/zugang

 

Samtycke att publicera bilder på en webbplats på Internet (mönster)

 

 

Jag förklarar härmed ___________________ [namn, förnamn, adress], jag håller med om att bilder i tillägg I till webbplatsen för __________________________ [korrekt information om ägaren till webbplatsen] (www ._______________) offentliggörs.

 

Jag är medveten om att jag får ingen avgift för publicering.

 

Avtalet är på obestämd tid. Avtalet gäller även för perioden efter ______________ [z. B. efter utgången av ett anställningsförhållande]. De kan återkallas endast när det finns goda skäl.

 

Ägare / chef för nämnda webbplats är inte ansvarig för tredje part att använda utan kunskap om föraren / ansvarig innehållet på webbplatsen för andra ändamål, så särskilt genom att ladda ner och / eller kopiera bilder.

 

Ägare / manager försäkrar att utan samtycke av de undertecknande rättigheterna till bilderna som på Internet inte säljs till tredje part, som överförs, etc. är. Men är detta avtal gäller även för det fall att operatören / manager i en annan form [z. B. fungerar som GmbH].

 

 

 

________________________

Plats, datum, signatur

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är helt onödigt med ett kontrakt i den här situationen. Enda undantaget är om resultatet är en renodlad reklamfilm.

 

Vad är det för problem du tror skall uppstå egentligen?

 

Om det nu skulle vara en reklamproduktion behöver du ändå inget skrivet kontrakt. Du kan lika gärna fråga dem framför kameran om de ger sitt medgivande att ställa upp i en reklamfilm för kommun X. Då har du det dokumenterat.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda som jag skulle kunna tänka mig blir ett problem (för privatperson) är om du filmar på någon med skyddad identitet och sedan publicerar filmsnutten med kontext om vem och var. Men som jag förstår det så får du egentligen filma (nästan) vad som - och åtminstone, VEM som helst i det offentliga rummet. Du behöver d.v.s. inget kontrakt men det är ju såklart trevligt om du frågar om lov först och är tydlig med hur materialet kommer att användas. Ska du filma barn - sök upp och fråga målsman om lov. Och finns det ingen målsman närvarande; filma inte ; )

 

http://www.voodoofilm.org/faq/1692

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du filma barn - sök upp och fråga målsman om lov. Och finns det ingen målsman närvarande; filma inte ; )

Det kan vara värt att påpeka att detta bara är en åsikt. Det finns inget förbud mot att filma barn utan målsmans tillstånd. Det här är juridikforumet, inte tyck-vad-som-helst-forumet.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...