Gå till innehåll

Bilden hackar i Adobe Premiere Elements 14


johanbakke

Recommended Posts

Efter ett långt uppehåll har jag gått tillbaka till ett av mina gamla intressen, att filma och redigera. Jag är främst musiker och filmar till min kanal på YouTube, men filmar och redigerar ändå allt i 1080p för att ha bästa möjliga kvalitet i materialet.

 

Det jag har filmat och redigerat fram till nu är filmat med en Samsung S4 Zoom (en S4 med bättre objektiv) och redigerat i Movie Maker.

 

Nu ska vi börja jobba med musikvideo där det krävs mer redigering än vad Movie Maker klarar, så jag laddade hem testversionen av Adobe Premiere Elements 14. Problemet är att bilden hackar och datorn blir väldigt långsam redan när jag har importerat det första klippet. Datorn jag använder är en Toshiba Satellite C855D-162 (AMD A4-3400M APU with Radeon HD Graphics 2,5 Ghz CPU, 8 Gb Ram, Windows 10)

 

Hade problemet uppstått en bit in i redigeringen så hade jag inte varit så förvånad, datorn är inte den bästa, men när det börjar direkt efter jag har importerat det första klippet så förstår jag inte alls var problemet ligger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter ett långt uppehåll har jag gått tillbaka till ett av mina gamla intressen, att filma och redigera. Jag är främst musiker och filmar till min kanal på YouTube, men filmar och redigerar ändå allt i 1080p för att ha bästa möjliga kvalitet i materialet.

 

Det jag har filmat och redigerat fram till nu är filmat med en Samsung S4 Zoom (en S4 med bättre objektiv) och redigerat i Movie Maker.

 

Nu ska vi börja jobba med musikvideo där det krävs mer redigering än vad Movie Maker klarar, så jag laddade hem testversionen av Adobe Premiere Elements 14. Problemet är att bilden hackar och datorn blir väldigt långsam redan när jag har importerat det första klippet. Datorn jag använder är en Toshiba Satellite C855D-162 (AMD A4-3400M APU with Radeon HD Graphics 2,5 Ghz CPU, 8 Gb Ram, Windows 10)

 

Hade problemet uppstått en bit in i redigeringen så hade jag inte varit så förvånad, datorn är inte den bästa, men när det börjar direkt efter jag har importerat det första klippet så förstår jag inte alls var problemet ligger.

 

Du behöver rendera klippet i förväg alternativt sänka förhandsvisningskvalitén. Ingen expert på Premiere Elements så hänvisar till manualen (s. 46)

https://helpx.adobe.com/pdf/premiere-elements_reference.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Standardtipset för den som har problem med sitt redigeringsprogram är att posta frågor i forumet för just det programmet. Å andra sidan, då du använder provversionen så saknar du kanske möjlighet att registrera dig på Adobes forum.

 

Jag har själv version 12 av PE och jag förmodar Tolins svar är korrekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan vara så att Premiere Elements inte gillar just de klippen. Testa först att konvertera klippen till h.264 "igen" med ex FFMPEG eller nån liknande mjukvara. h.264 finns i en massa olika varianter och jag har sett tillfällen när program inte fixar en specifik kameras/telefons filer. Fungerar en konverterad fil kan man börja kolla på lämpligt format. Beroende på filändelse kan man också testa att byta från ex .MP4 till .MPEG eller .MOV och se om det fungerar bättre (för att då "lura" Elements att använda en annan dekoder).

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...