Gå till innehåll

Köpa videoredigeringsdator


Brad Fridell

Recommended Posts

Tja, har kommit till den punkten då min x2 hp data med 4gb ram minne inte riktigt räcker hehe ;).

Då jag kommer göra några stora fiskefilmer i sommar och kanske försöka mig på nått större project för o lära mig.

Så behöver en ny dator men har begränsatt med pengar tyvärr. Kanske inte behöver köpa allt direkt samma månad o så. men max 10k

Jag har ingen aning om vad jag behöver, men har ändå snappat upp att dubbla grafikkort och ddr4 ska va det man ska köra.

 

Då kommer då ett av alternativen ja fick direkt.

En kompis byggde ihop en dator med i5 4670k, 2x gtx780 grafikkort, 16gb ddr3 ram, asus xonar ljudkort, men moderkortet kommer ja inte ihåg.

Dock så är det ddr3. Denna får ja köpa för 10k.

Men den stora frågan är väll att, när man tittar runt så känns det som att ja kan få nästan bättre för samma pris om man väljer rätt ställe, eller har jag fel, och hur bra skulle dom specsen va i redigering

 

Mvh: brad

Länk till kommentar
Share on other sites

Först och främst: Vilken kamera filmar du med (upplösning, dvs 1080/4K/etc och vilken filtyp/kompression) och vilken mjukvara ska du klippa i?

Hårdvarukraven varierar väldigt mycket...

 

Jag filmar med en canon eos 70d, med rode pro mic. 1080p självklart. filtypen är MOV (Video: H.264 Intra-Frame / Inter-Frame, Audio: Stereo Linear PCM).

filmar även med gopro hero 4 blackedition.

och en sony hdr cx900e. den filtypen är XAVC S, AVCHD, and MP4 Recording. tror det är h264 där med.

jag klipper nu i sony vegas pro 12 men ska skaffa senaste vegas eller adobe premiere.

 

hoppas detta hjälpte någorlunda

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en liknande dator fast med 24GB och Radeon R9 290 med 4GB. Byggde ihop den för ca 5000kr för ett år sen (inklusive nytt nätaggregat), fast chassi hade jag redan. Inklusive ljudkort (Propelleheard Balance) blev det drygt 7500 kr. (Då ingick även Reason 7) Så 10K kan vara vettigt beroende på moderkort, men jag hade absolut inte get en krona mer, snarare något mindre.

 

Annars som Max_H menar: vad filmar du med, etc.

 

Han trodde kortet hette msi z97-g45 gaming nått. eller ett gd65gaming

 

skrev i andra inlägget va ja filmar med :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inte svara för Vegas, men Premiere gillar generellt:

 

- QuadCore, 3-4 Gb RAM per Core = Minst 16Gb eller mer, 2 Gb grafik (helst nVidia på Windows, även om AMD funkar), separat HD för video, separat SSD för cache-filer (inte nödvändigt med "nice to have").

 

Detta gäller för rätt många filer. Har en liknande hemma (dock 32Gb ram) som jag klippte en UHD-kortfilm på filmad i UHD ProRes 422HQ utan problem.

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inte svara för Vegas, men Premiere gillar generellt:

 

- QuadCore, 3-4 Gb RAM per Core = Minst 16Gb eller mer, 2 Gb grafik (helst nVidia på Windows, även om AMD funkar), separat HD för video, separat SSD för cache-filer (inte nödvändigt med "nice to have").

 

Detta gäller för rätt många filer. Har en liknande hemma (dock 32Gb ram) som jag klippte en UHD-kortfilm på filmad i UHD ProRes 422HQ utan problem.

 

/M

 

okej men ska jag då satsa på detta kitt istället till o börja med. och sen beställa mera månaden efter.

http://www.inet.se/produkt/v100536/uppgraderingspaket-msi-intel-skylake-i7#/moreinfo

 

polarens data blev värderad till 8k av en på sweclockers med. så vet att ja kan säga 8k till han nu,

men ja känner nästan det att ska man köpa i 2016, är det inte ddr4 som gäller då för framtiden?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det blev kompisen dator tillslut.

Specsen lyder.

Intel core i5-4670k

16gb corsair

Msi z87-gd65 gaming

2x Asus geforce gtx 780 3gb

Seasonic x-series 1050w 80 plus guld

Asus xonar essence stx

Noctua nh-d14

Fan controller fc-2

Adata premier pro sp900 ssd

600gb hårddisk kommer ej ihåg märke

 

Detta borde ja klara mig på va.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...