Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tips till en noob med ett projekt och en Canon xha1!

Nybörjare
    Reg.datum
    jan 2016

Leende Tips till en noob med ett projekt och en Canon xha1!

Huj alla!

Jag har fått mig själv tilldelad en Canon XHA1. Det är inför ett projekt som skall göras och ska dokumenteras. Så jag har ett gäng frågor som jag hoppades att någon snäll person med Canon xha1 kännedom eller bara allmän kamerakännedom skulle kunna svara på.

1. Upplösning

Jag tänker inte bli nästa Coppola här och bildestetiken kommer inte vara avgörande. Det jag enbart önskar är att ha så pass hög upplösning som möjligt, så att bilden blir ren och fin. Det är dock komplicerat då jag ska filma både inne och ute. Vilka inställningar bör jag ha på en Canon xha1 för att åstadkomma detta? Ge mig gärna lite olika möjligheter att prova.

2. Hastighet

Det jag ska filma kommer vara ibland otroligt stillsamt och ibland väldigt snabbt vilket kommer kräva två olika inställningar antar jag? Vill gärna få med allt tydligt och klart både de stillsamma som det snabba. Jag kommer inte använda mig så mycket utav slow motion effekter, tror inte heller den kameran är direkt anpassad för det, men det vore intressant att veta ifall det är några speciella inställningar man kan ha för att få till en så pass ren och klar slow motion effekt som möjligt.

3. Överföring

Är det något speciellt man skall tänka på när man för över filmen från kameran till datorn så att inte kvalitén försämras i överföringen.

4. Canon XHA1

Alla möjliga tips om vad som är bra att veta om den här kameran och hur den på bästa sätt kan uttnyttjas!

Alla uppbyggliga svar uppskattas stort!
    R.

Medlem Bosse_As avatar
    Reg.datum
    mar 2011

Standard

Det finns handledningar på nätet och här är en instruktionsfilm om kameran:
    https://youtu.be/u1LxREsUJ4Q
    Det finns engelsk undertext som jag brukar slå på för jag läser engelska bättre n jag förstår talad engelska.
    //Bosse

Nybörjare
    Reg.datum
    jan 2016

Standard

Aha! Tack Bosse! Bravo början!

Besatt medlem ghijohanssons avatar
    Reg.datum
    sep 2012

Standard

Jag hoppas du vet att det finns gratisprogram för slow-motion. Nej, jag har dålig koll på vilka program som finns eftersom jag ej själv använder dem. Men det finns nog andra här som vet.