Gå till innehåll

Tips på utrustning för lååång film


cybermalm

Recommended Posts

Hej!

 

Är tacksam för alla tips jag kan få!

 

Jag ska köra bil i sommar från Stockholm ner till Spanien och även ev till Gibraltar och har fått en idé att det skulle vara coolt att göra en "take of and landing" film fast med bilen och helt enkelt filma hela vägen ner med en Dashcam ( Ge gärna tips på modell, är helt novis.. Go-Pro?)

 

Ström är inget problem eftersom jag är i bilen och kan ha laddare inkopplad.

 

Fästen finns en uppsjö av men tar gärna emot tips av någon med kunskap i ämnet:)

 

Som jag ser det just nu är minneskort problemet.. Jag vill ju inte stanna 1gg varannan timme för att byta minneskort utan det ska helst om det behövs göras vid planerade stop, lunch, vila etc..

Jag tänker mig att åtminstone filma i 720p och minnet måste vara tillräckligt snabbt för att inte lagga...

 

Finns det någon kamera som har möjlighet att sätta i usb minne? Finns usb minnen med 2TB nuförtiden men har inte kunskap om det skulle fungera önskvärt..

Finns möjligtvis någon form av kamera man rent av kan koppla in en hårddisk till?

 

Vi snackar inte obegränsad budget, det är ett hobby projekt som jag tror kan bli grymt! Körtid är ca 36 tim om man kör lagligt, tanken är sedan att redigera snyggt (blir nästa utmaning ????)och sedan "snabbspola" filmen.

 

Kör????

Länk till kommentar
Share on other sites

Timelapse kan du göra med GoPro eller de flesta stillbildskameror -- Med denna funktion tar kameran x antal bilder per minut och när du sedan kombinerar dessa i efterhand blir resultatet en "snabbspolad" video.

Denna är te.x. filmad med 1 bild per sekund (istället för te.x. 24 eller 30 som du får med video)

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt! Tack!

1 bild/s ist för 30 bilder/s borde ta 1/30 så mycket minne då?

 

Har läst att på ett 64Gb minne kan man filma ca 164min i 720p, kan man anta då att ett 64Gb räcker till 30 * 164min? I så fall räcker ett sånt minne gott och väl...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...