Gå till innehåll

Synopsis: Dräng på sin egen gård


Pe4r

Recommended Posts

Satt och spela lite simulatorspel och kom och tänka på mina ideér på manus och en gammal idé

ploppade upp och det kändes som det var dags att börja bli kreativ och skriva om det.

 

Den här gången handlar det också om särskolan dock ligger inte allt fokus på den.

Per är ung kille på 32 år säger vi - spelad av mig själv, bor och arbetar hemma på

familjens eller hans egen fars lantgård som Per en dag kanske kommer överta.

 

Per gick 9 års grundskola och efter det har han gått hemma och arbetat runt famijegården,

han orkade inte lösa vidare p.g.a. skoltrötthet och eftersom familjen hade ekonomi för att

låta honom gå hemma och arbeta så fungerade det utmärkt men Per har en diagnos och haft

lite att göra med myndigheterna och dom börjar rycka och slita i honom så som sociala myndigheter

brukar göra vilket gör att han får problem.

 

 

Filmen - eller kanske serien utspelar sig i Norrland, på en lantgård och däromkring.

En lantgård med god ekonomi och lagomt mycket arbete.

 

Lägger väldigt snart upp en början på manus, ni får gärna gå in och läsa,

ge tips och råd på hur jag ska skriva för att det ska se bra ut och hur jag ska forma det

för att fånga intresse hos läsare eller tittare.

Filmen - eller serien skulle kunna göras kanske med låg budget.

 

 

------------

 

 

Skrivit lite på mitt manus, det är lite som ett första utkast.

Något som jag gärna bearbetar då jag kommt en bit.

Det känns som att det blir mycket diskussioner men inte så mycket annat.

Jag tror jag måste bli bättre på att beskriva vad som händer runtomkring och

hur platserna som de olika scenerna utspelar sig på skall vara men skall jobba på det.

 

Skriver alltid på det sätt som syns i medföljande dokument dock tog jag bort

kontaktuppgifter för att vara lite anonym så här på ett öppet forum.

Drängarvingen_forum.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte uttala mig om historien (än) då manuset inte var färdigt, men formateringen av ditt manus var väldigt långt ifrån standard för ett filmmanus. Jag tänkte mer på teater när jag såg det. Tyvärr blir ett manus som inte följer standard svårläst, eftersom man måste lägga väldigt mycket fokus på att "hitta rätt" med ögonen och få ihop bilden.

 

Jag såg också att du skrivit en beskrivande text överst och sedan följde enbart dialog, vilket också känns väldigt mycket teatermanus. I ett filmmanus beskriver man hela tiden bilden man ser. Visst lämnar man en hel del till skådespelarna, men man berättar en historia med rörliga bilder, inte bara med dialog. Vad de gör och var de befinner sig och vad som händer runt om kan vara lika viktigt som vad som sägs.

 

Nu uttalar jag mig inte alls om manusets tänkbara framtid, dina talanger eller din historia, utan vill bara ge dig rådet att byta format till branschstandard. Det finns gratisprogram som Celtx som sköter formateringen åt dig.

 

Det finns en del artiklar att läsa här: http://www.voodoofilm.org/filmskola/manus-dramaturgi/. Och det finns mer att läsa på amerikanska sajter.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...