Gå till innehåll

Fråga om DVD-menyer


Freddeme75

Recommended Posts

Hej!

 

Vet inte om detta är rätt forum.

 

Jag funderar på att köpa DVD Architect Studio för att lära mig lite göra dvd-menyer, nu undrar jag, kan man bara använda dvd-menyer om man bränner filmen på dvd eller blu-ray ? Eller går det att göra en dvd-meny till filmen och bränna allt till en .mp4-fil eller mkv-fil och sedan spela upp på surfplattan eller telefonen, eller bara på tv-n via usb-minne ?

 

Hoppas nån kan hjälpa mig.

Tack på förhand.

/Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller går det att göra en dvd-meny till filmen och bränna allt till en .mp4-fil eller mkv-fil och sedan spela upp på surfplattan eller telefonen, eller bara på tv-n via usb-minne ?
DVD är ju SD och är väl inte så bra längre att distribuera film på. Nu kan man ju enkelt lägga sin film på ett USB-minne eller ladda upp på Youtube och få både HD och 4K. Vid uppspelning kan man normalt få upp en tidlina och hoppa vart man vill i filmen. DVD-menyerna var ju främst till för kapitelindelning. Vad gäller extramaterial kan de ju läggas på samma stick och kanske en stillbild som anger innehållet i de olika filerna. I min hylla finns många DVD-R och BR-R som samlar damm.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, jag menar inte att bränna film på dvd.

Jag tänkte om det går att göra en film med dvd-menyer och olika kapitel, men jag vill inte bränna filen till dvd utan som en vanlig .mp4 fil eller .mkv fil och spela upp på surfplattan eller datorn. När filmen börjar på surfplattan/datorn så kommer menyn upp och man kan välja kapitel eller se hela filmen mm.

 

Hmmm komplicerat, hoppas nån förstår.

Länk till kommentar
Share on other sites

När filmen börjar på surfplattan/datorn så kommer menyn upp och man kan välja kapitel eller se hela filmen mm.

 

Hmmm komplicerat, hoppas nån förstår.

Se post #4 i denna tråd och klicka på länken jag postade tidigare idag. Där har du vad du behöver och det finns exempel på sidan som visar vad du får och hur det fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som att det är detta du behöver: https://mediazilla.com
Detta var ju en intressant möllighet, men här är det ett abonnemang för både utveckling och distibution. För de som är vana att abonnera på program är det kanske inte så märkligt, men jag vill jobba i min egen dator med mina egna program. Dessutom ska allt material laddas upp till Mediazilla och för min del faller detta på min låga uppladdningshastighet. Jag lyckades ej heller få fram vad kostnaden är.

Det jag tycker är bra att man i sådana här forum kan få reda på sådant man inte visste fanns på marknaden.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Se post #4 i denna tråd och klicka på länken jag postade tidigare idag. Där har du vad du behöver och det finns exempel på sidan som visar vad du får och hur det fungerar.

 

Thanx, det var lite det jag menade, men var ju svindyrt :) Finns det inget program man kan göra det i ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta var ju en intressant möllighet, men här är det ett abonnemang för både utveckling och distibution.

Jag håller med dig på alla punkter. Jag länkade ändå till det för sakens skull. :) Kostnaden är ca 427:-/månad vilket är saftigt såvida man inte använder det varje dag.

 

Thanx, det var lite det jag menade, men var ju svindyrt :) Finns det inget program man kan göra det i ?

Ja, det är dyrt.

 

I Adobe Encore går det att till viss del göra det du vill. Resultatet blir som en vanlig DVD/Blu-ray men skapas i en mapp och visas i en webläsare. Fördel är att det går, nackdel är att det blir en mapp med flera olika filer i och därmed inte lika smidigt. Formatet är Flash.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...