Gå till innehåll

Vad händer med min Youtube kanal när jag går bort?


Pehrbau

Recommended Posts

Min Youtube kanal innehåller en hel del av lokalt historiskt intresse. När jag går bort och kanalen förmodligen försvinner efter en tid så försvinner också den nu allmänt tillgängliga informationen.

 

Vad är lämpligaste sättet att se till att informationen säkras för framtiden. Tyvärr är det oftast så att intresset kommer försent om man inte gör något annat än att lagra innehållet på egna diskar i hemmet.

 

frågar Pehr i Skanör

Länk till kommentar
Share on other sites

Specifikt för Youtube/Google så kan du själv ställa in vad som skall hända med ett inaktivt konto.

Rent allmänt så är hantering av din internetnärvaro något som du bör skriva in i ditt testamente - de flesta onlinetjänster har någon form av procedur för att överföra kontrollen från en avlidens konto (exempel: Google igen). Men eftersom tjänster kommer och går så bör du se till att råfilerna bevaras åt eftervärlden också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är lämpligaste sättet att se till att informationen säkras för framtiden.
Det är en mycket bra fråga! Några av mina dokumentärfilmer finns bevarade på stadens museum. De filmer som har anknytning till Hembygdsföreningen finns på Youtube och Vimeo samt på extern hårddisk. Jag tackar för att du tog upp frågan för nu måste jag ta tag i detta då jag inte är aktiv i föreningen längre.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad som händer, beror på vem som vill/kan betala för att hantera dem. Vi har Riksarkivet i Sverige som hanterar vissa typer av information och har en skyldighet att se till att det bevaras "tillsvidare". Om inte de vill/kan så vet de säkert vem som kan vara intresserad av en viss typ av information, om det är museum, skolor eller andra organisationer. Utöver det är det egentligen bara en kostnadsfråga relaterat till "hur" viktigt eller intressant informationen är och för vem.

Råfiler är, med dagens teknik och ur statlig arkiveringssynpunkt inte intressant. Utan bara färdiga produkter i "tillräcklig bra kvalité" och i ett format man idag anses vara hållbart under överskådlig framtid, om materialet inte speciellt av annan anledning.

Vill man spara mer än så får man hitta andra lösningar.

 

Tjänster på nätet drivs så länge någon betalar. Så även om tube känns odödlig så finns ingen garanti.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack för alla kommentarer!

Jag har redan ordnat så att några av mina arbeten sparas i kommunen och på vårt museum. Det gällde de filmer som museet har fått genom åren från 1930 i form av 8 och 16 mm filmer i regel utan ljud. De har nu digitaliserats via framescanning och finns på den disk de fått tillbaka med anvisningar om skötsel och tillsammans med de gamla rullarna. Så den delen är ju nu klar för min del. Mina egna kortfilmer med koppling till hemygden finns delvis på Youtube och på Vimeo och där har jag nu påbörjat en avslutning genom att göra ett paket med - i mitt fall - 10 DVD-skivor där det väsentligaste finn som går till museets arkiv. Vi har äldreboenden här och de har fått ett paket var och verkar vara väldigt glada för det. De känner ju igen sina gamla miljlöer och ibland röster och får också höra och se saker om en del som del inte visste innan.

 

Pehr, Skanör

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...