Gå till innehåll

"Grand." - Ett thriller/action manus.


Moha87

Recommended Posts

Hej! Jag har precis börjat skriva på ett manus. Det var ett tag sen jag hade ett intresse för manus nu men har haft en idé till en långfilm ett tag som fått fingrarna att börja klia igen. Skulle därför uppskatta feedback på allt möjligt egentligen. Allt från idé, karaktärer,uppbyggnad av manuset och scener osv. Allt.

 

Filmen är Snabba Cash inspirerad och är tänkt att ha ett högt tempo genom hela racet som utspelar sig under en dag. Ha i åtanke att skrivandet/utvecklandet av karaktärer och idé fortfarande är under arbete =).

 

Synopsis: Det exklusiva Grand Hotell i Stockholm är under attack. Tungt beväpnande terrorister har tagit sig in i hotellet och håller med brutalt våld samtliga gäster som gisslan. Byggnaden är riggad med explosiva ämnen och männen har nu gett Sveriges regering ett par timmar att uppfylla deras krav innan de spränger hotellet. Samtliga gäster är enade i panik och rädsla för deras liv, alla förutom en gäst. En gäst som sitter med information dyrbar nog att kunna sätta stater runt om i världen i en öppen konflikt.

 

Alpha - den tidigare SAS soldaten som numera arbetar som legoknekt, agerar som en av terroristernas ledare döljer något för de övriga männen.

 

Amir - plågad av sina minnen från rollen han spelat i kriget från forna jugoslaven och nu fast beslut om att tillslut ta sitt liv, checkar tidigt på morgonen in på hotellet för en sista natt.

Oliva - Städerskan som tidigare upplevt brutaliteten som finns hos män har nu fått nog av rollen som ett offer och bestämmer sig för att agera.

 

Tre öden drabbar samman under belägringen och ställer till med oanade konsekvenser för samtliga inblandade. Människor är redan döda, vem är nästa person att dö? Vad vill de maskerade männen? Vem är gästen med den värdefulla informationen och vad gör han på hotellet? Skrapar man på ytan en aning är inget vad det verkar och ingen vad den utger sig för att vara.

Script Grand.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Formatet:

Du börjar med att skriva (V.O.) men det finns ingen voice over. En voice over är i regel en berättarröst. Om du skriver att det är svart, så tror jag nog att det är uppenbart att vi bara hör rösterna.

 

Det ska inte vara kolon efter namnet på den som pratar.

 

Karaktärer ska skrivas med stora bokstäver enbart första gången vi stöter på dem.

 

Scenrubrikerna ska vara formaterade "INT. HOTELLRUM - MORGON". Du har gjort så ibland, men inte genomgående.

 

Det är bättre att skriva en scenrubrik som blir en tydlig markör, som "UTANFÖR STORT, VITT HUS" istället för "UTANFÖR ETT HUS". "UTANFÖR EWAS HUS" går också bra.

 

"Hela händelsen går snabbt till." Den beskrivande texten anger tempot i sitt upplägg och längd. Om du upplever att du behöver skriva till att det ska gå snabbt, är det bättre att se över beskrivningen av scenen.

 

 

Språket:

Det finns en del språkliga fel som du bör se över. Lite stavfel och grammatiska konstigheter som irriterar när man läser. De flyttar fokus från storyn, så det är värt att lägga tid på att fixa dem.

 

"Två går toner" i mening två är ingen bra start.

 

Det heter "larmoperatör", inte "larm operatör"

 

FörareN i bilen...

 

saknar en grinD...

 

Det ska i regel vara komma före "men".

 

Det blir lite märkliga associationer för mig när det står "Alpha tar upp armen". Det räcker med att skriva att han tittar på sin klocka.

 

Försök överlag att förenkla dina beskrivningar lite. De blir lätt omständiga och svårlästa.

 

 

Storyn:

"Bull" känns väldigt cliché både till namn och kroppsbyggnad.

 

Att säga att en pojke och en flicka inte är enäggstvillingar är överflödigt, då enäggstvillingar alltid är av samma kön.

 

Om Alpha inte kan svenska, hur kan han veta att de frågade efter Anette?

 

"Alpha går förbi en livlös Annette som ligger i en pool av sitt eget blod i hallen. Bull hade ställt henne in mot en vägg i vardagsrummet." Det heter "pöl" inte "pool" och man blöder inte efter sin död. Sedan blir jag lite förvirrad. Ställde Bull liket mot en vägg? Det har vi inte sett. Och nur är det flyttat tillbaka till hallen? Här hänger jag inte med. Om det är viktigt att liket flyttats runt, visa oss vart det flyttas och vissa att det är flyttat med spår, förvåning etc.

 

Om de har bundna ben, hur kan de gå från köket till bilen?

 

Borde inte hela familjen reagerat mer på Anettes död, särskilt när de ser hennes kropp?

 

Jag tycker att du fått till en spännande, om än lite clichéartad inledning på en längre historia. Än är det omöjligt att veta vart den kommer att leda, men det finns förutsättningar för att den ska bli bra.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow grym feedback. Uppskattar verkligen att du tog dig tiden.

 

Håller helt med om att Bull har en klichévarning, men han är ganska grovt skriven just nu. Planen har hela tiden varit att se över honom och hans agerande i scenen där då han inte kommer figurera så mycket mer i manuset.

 

Tar till mig av allt du skrivit och får återkomma när jag kommit lite längre in i skrivandet. Återigen tack!

 

P.S Folk får självklart mer än gärna fortsätta komma med feedback.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Fesley, jag tog till mig av det hon skrev och arbetar på det. Riktigt bra feedback.

 

När det kommer till karaktärer känner jag att det ibland blir så att de är mycket cliché i början, sen får man gå tillbaka och ändra en del och sakta men säkert så utvecklas det fram en person, vet inte om det är "rätt" sätt att arbeta men jag finner det smidigast. Hur brukar ni göra när ni utvecklar karaktärer? Är det bestämt direkt innan ni skriver eller märker ni en skillnad när ni väl börjat?

 

Har sett att vissa manus helt skippar beskrivningar av karaktären, utan nöjer sig med att skriva en ungefärlig ålder, medan andra går in på en hel del detaljer. Hur går er tankarna där? Hur gör ni?

 

Vet någon utav er två vart man kan hitta svenska manus? Söker helst manuset till Snabba Cash eller någon av Hamilton filmerna. Är nämligen intresserad av hur de skriver sina actionscener.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu läst igenom en del manus och måste säga att jag är aningen förvånad. Har tidigare läst om hur man ska formera sig och vad man ska undvika i sitt skrivande och blir lite förvånad när man läser professionella manus som bryter mot en hel del "regler".

 

Man kan bland annat läsa att en karaktär "känner" sig utanför osv. Det är intressant att se att man inte behöver vara så fast med "reglerna" som jag trott.

 

Har skrivit en ny draft på manuset, ändrat en del och skulle återigen uppskatta lite feedback. All form av feedback uppskattas enormt mycket.

Grand - Mohamed Mohamud.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu läst igenom en del manus och måste säga att jag är aningen förvånad. Har tidigare läst om hur man ska formera sig och vad man ska undvika i sitt skrivande och blir lite förvånad när man läser professionella manus som bryter mot en hel del "regler".

 

Man kan bland annat läsa att en karaktär "känner" sig utanför osv. Det är intressant att se att man inte behöver vara så fast med "reglerna" som jag trott.

 

Mina fördomar mot svenska filmmanus är att de i regel inte är skrivna enligt några regler. Många manus skrivs av regissören själv och manus ses i regel mer som en skiss än en ritning. Det finns också de som inte anlitar en manusförfattare, utan en författare av skönlitteratur när de vill ha ett manus skrivet. Att skapa film har en prägling av fritt skapande utan regler i Sverige (fördomsfullt, jag vet) och att skriva ett korrekt manus i sådana lägen...

 

Amerikanska filmmanus är annorlunda. Visst finns det vissa som bryter mot reglerna där, men de är i regel etablerade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag har inte läst ditt manus, men eftersom handlingen utspelar sig på en plats under en dag så började jag fundera på om det skulle passa som pjäsmanus.

 

Det är mångfaldigt lättare övertala en teater att sätta upp en pjäs än att sälja manus till filmbolag.

 

Det finns gott om exempel på att framgångsrik pjäs sedan fungerat bra som film.

 

Om du gillar idén så föreslår jag att du bekantar dig med någon teater i din närhet.

 

Sommaren 2014 spelade jag in min första nollbudgetlångfilm. Först skrev jag pjäs, sedan förvandlade jag pjäsmanuset till långfilmsmanus. Vilket gav mig idéer till framtida uppdatering av pjäsmanuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...