Gå till innehåll

Monomic i stereospår (Hjälp!)


erikfilmskapare

Recommended Posts

Hej!

 

Ofta när jag filmar enmanna-rigg så att säga söker jag enkla lösningar. Ibland får jag tumma på kvalitén. Därför spelar jag in ljud direkt till kameran. Min kamera är en Sony Alpha SLT-A58. Förut har jag haft en videomic go men kände att jag ville prova något nytt efter ett tag. Därför lade jag en order på en kina shotgun. HTD-Z 81 tror jag den heter. Men nu kommer problemet. Ljudet den spelar in är riktigt bra (med tanke på att den kostade 200 spänn) men den spelar bara in på ett spår. Ljudet spelas enbart in på det vänstra stereospåret.

 

Jag kan inte hitta någon lösning själv på detta, varken med inställningar i kameran eller i program i datorn. Hur ska jag göra??

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu spelat in en sketch, kollade innan och kan inte i min kamera ändra mellan mono/stereo input. Hittar dessutom ingen lösning i Premiere. Högerklickar man och går in i "Audio channels..." får jag inte ljudet antingen till mono eller stereo så det ligger i båda spåren. Premiere vill helt enkelt inte göra mitt stereoljud där det endast ligger på det vänstra stereospåret till mono.

 

Hur ska jag lösa detta? Hittar inte heller några tutorials som visar detta på internet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på. Om klippet i på timeline är ett Stereo-spår som bara har 1 kanal aktiverad kan du lägga till den extra kanalen genom att klicka på klippet på timeline > Modify Audio Channels och klicka i rutan för ex Track 2.

Om klippet är Mono och du bara har en kanal på timeline går det inte att "addera" en kanal på timline (dvs Track 2) annat än att duplicera Track 1 (så du får en kopia på Track 1) och sen Modify Audio Channels och byta den till Track 2. (Notera då att den nya kanalen saknar länkning till klippet.. . .)

 

Sen beror det också på om själva timeline är Standard- eller Monotrack-baserad.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Detta är den billigaste och enklaste lösningen. Tidigare hade jag bara en mono riktmik och då var detta en perfekt lösning istället för att hålla på och konstra med olika funktioner i kamera och redigeringsprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...